Sadelproblem?

_moa_

Trådstartare
Är det någon duktig människa som kan säga hur denna sadlen verkar ligga på min häst?

{de08a356-952a-4e69-afcc-65577b4fa4e6}.jpg

{3cedda0d-3389-4256-8e42-40559c998567}.jpg

{683f45f4-451b-41fa-8b4c-31892aa09c61}.jpg

Jag upplever att den trycker på honom där fram och att den kanske är lite för lång? Det är en ástund speciall tror att den är 17,5" och normal i bommen, men jag är inte helt säker.

Nå vad tror ni? Bör jag byta sadel? Finns det några alternativ att få den och ligga bättre ett tag till? (ekonomin är inte den bästa just nu så det vore bra om det fanns ett alternativ, men självklart byter jag sadel om det är nödvändigt).

Jag hoppas att någon vill hjälpa mig :)

Sv: Sadelproblem?

Jag personligen tycker att den är alldeles för lång, sen ser det ut som den är för trång oxå. hur många fingrar får du in mellan framvalv och hästen?Ser ut som den ligger väldigt högt upp som om man skulle få in en hel hand där?

jjeg skrev:
Jag personligen tycker att den är alldeles för lång, sen ser det ut som den är för trång oxå. hur många fingrar får du in mellan framvalv och hästen?Ser ut som den ligger väldigt högt upp som om man skulle få in en hel hand där?

Ja den är nog för lång :( Jadu.. Har inte tänkt på det, men får prova idag. Misstänker att jag får in en hel hand...

Vad man kan se på bilden är att den ser för lång och för trång ut.

Det är inte lätt med en så kortryggad häst.

CarolaLind skrev:
Vad man kan se på bilden är att den ser för lång och för trång ut.

Det är inte lätt med en så kortryggad häst.

Nej det är inte lätt.. Fast han är inte jätte kort i ryggen. Ganska normal.

Så det är bara att byta sadel nu då? Är det akut?

Jag skulle inte rida med en felaktig sadel./jjeg

Från Diabolical_Kitten: Sadeln är nog för smal, men om du har en bredare bomvidd kommer den ramla ner på manken. Då du har en rund häst är det bäst med en sadel med cutback, då det av någon anledning inte finns sadlar med ett vanligt framvalv som har plats för en manke.

Sadeln verkar följa rygglinjen ganska bra, men som andra har sagt är den på tok för lång. Jag förmodar att det är en Astund, och av någon märklig anledning är dessa sadlar inte så korta som man kan tro. Och jag gissar på att sadeln också är en 18"?
Förmodligen ahr din häst ett sadelläge på max 40 cm, och då är det ingen islandssadel du ska ha. För att kolla hur långt sadelläge hästen har mäter du från 3 fingrar bakom bogbladet till var revbenen slutar. Du ska följa revbenen ända upp till ryggraden, där var du inte kan känna dom mer drar du en linje rakt upp, och därimellan har du hans sadelläge.
Här är en bild som förklarar detta mer:
3227681_29012005220113b.jpg

Du ska framförallt skippa alla sadlar med spatlar, och kolla på märken som Globus, Albion, Clincher, Countys islandssadel, Lovatt & Ricketts. Alla dessa finns att få i breda bomvidder och passar spikraka till relativt raka hästar.
narcissus5140@hotmail.com

JA, en opassande sadel är Alltid akut!!! Isär en som är så trång, och även lång... En för trång sadel förstör sakta men säkert hästens muskler, så det blir som två gropar vid manken. Och så får den givetvis ont.

Den ser som de andra skrivit för lång ut. Är inte säker på att den är för trång svårt att se på bilden, däremot tycker jag att den ser för rak ut, att bommens form inte passar hästen. Sjukt svårt med sadlar speciellt på små hästar med vuxna ryttare.
den glider när du rider va? Dessutom brukar astund sadlarna va väldigt trång i kanalen... alltså inte lämna tillräckligt plats för ryggraden.
Min häst hade ridits med för lång sadel, mycket längre än din, och han hade sådana gropar Centaur skriver om. Tog jättelång tid innan hon muskla sig där, så man skall vara noga när det gäller sadlar.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 432
Senast: mars
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 007
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 860
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka