Sadelproblem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Miika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 090
M

Miika

Är det någon som vet ett märke som skulle kunna passa en häst me väldigt lång och hög manke? har haft både en prestige och en crown på henne men det funkar inte.. har åkt lång väg och betalt dyra pengar för att prova ut en sadel som passar men blivit "lurad" 2 ggr.. är så trött på det nu! rider nu i min crown eftersom jag inte har någon annan sadel men det känns inte så bra när man vet att grejerna inte ligger till 100%..(Den är till salu om ngn är intresserad ;)) har hört kieffer men vet inte riktigt, ngn som har en kieffer? är så förvirrad, alla vet bäst och alla säger olika :P

Sv: Sadelproblem...

Crown och Prestige är två väldigt olika sadlar... Vad gjorde att dom inte passade? Manken? Hur ser din häst ut förutom hög och lång manke?

Min häst har också hög och väldigt lång manke, och den ända sadeln jag provat som har plats för manken utan att vara för trång är just Prestige... Och Albion, men dom är alltför raka.

Dels är det ju manken men sen så är hon lite "konstigt" formad.. hon skulle haft en bredare bom fram än bak... så det är ingen lätt fröken att hitta sadel åt.. har provat en albion på henne men den gick på 20 000:- så det var inget alternativ..

Har du aldrig provat bomlös?
Jättesköna att rida i och passar de flesta hästar.
Rekommenderas!

Miika skrev:
Dels är det ju manken men sen så är hon lite "konstigt" formad.. hon skulle haft en bredare bom fram än bak... så det är ingen lätt fröken att hitta sadel åt.. har provat en albion på henne men den gick på 20 000:- så det var inget alternativ..
Men begagnat...om albion passar ;) Finns ju hur många begagnade som helst.....

Jag har Stubben CS, jag slängde på den på min syras fd pålle, hon hon har en hög och lång manke. Den låg kanon.
CS passar de hästar som har en markerande manke.

Sen hur den ligger på din häst det har jag ingen anning om...

Skulle dock väldigt gärna vilja prova en begagnad Kieffer på henne men måste bli av med min andra sadel innan jag kan köpa en ny... *suck* ingen som vet ngn som tar sadlar i inbyte?

Passier kan nog vara värt att pröva!Brukar finnas en del begagnat!
Kieffer också!Finns det inga hästmänniskor du känner i närheten som har Passier eller Kieffer du kan prova?
Bägge märkena går dessutom att ställa i bommen!

:) jag använde en Zaldi royal på mitt fullblod (kraftig och bred) som hade en väldigt hög och lång manke, den låg helt suveränt:) jag vet inte om de säljs längre, det var ju några år sedan.

Jag har en Crown Warmblood, en svart.. 17" omstoppad för bara ngn månad sen.. den är underbar att rida i och så himla fin men det är bara så synd att den inte passar.. den är helt underbar.. inte ett dugg sliten heller eftersom jag varvat mkt med hoppsadel.. kan skicka bilder om du vill? :D

Kieffer-sadel kan funka. Finns smala (29 i bomvidd) och med cutback. Hade en sån till ett fullblod för många år sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 790
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka