Sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 144
S

Skuggabaldur

Nu visste jag inte om jag skulle lägga den här tråden på Utrustning eller Hästvård, men jag provar här!

Min häst har en utprovad sadel (med bom som man kan ändra vid behov). Det var dock ca 2,5 år sedan den provades ut. Nu är hon bukig så sadeln glider naturligtvis fram. Använder antiglidpad som hjälper lite i alla fall, vill inte sätta på henne svanskappa.
Så egentligen borde jag väl ta ut en sadelprovare som kan se hur det ser ut och kanske omjustera bommen. Det är bara det att hon kommer ju förhoppningsvis bli av med bukigheten och då behövs den ju göras om igen. Kan man överhuvudtaget fixa en sadel så den ligger still på en bukig häst?
Funderade på om det inte är bättre då att vänta med sadelprovare tills hon är normal i hullet?
Har jag paden så krullar sig inte pälsen eller så när man ridit, men det gör den utan pad.
Det är en islandshäst så när sadeln åker fram ligger den aldrig värre än som en sadel normalt ligger på en stor häst, men jag vill ju inte den ska ligga så, då den hämmar hennes rörelser med mera. Aldrig bra med nåt som inte passar ju...
Vad hade ni gjort?

Sv: Sadelproblem

Ingen:confused:
Ok, jag kanske skulle lagt den på utrustning, någon kanske kan flytta den...

Jag provade ut sadlar för ½ år sedan och jag har redan fått gjuta om bommen.
Har du inte stoppat om sadeln på 2 o ½ år?
Att sadeln ruggar älsen tyder på att den inte ligger i balans. Det är därför den glider fram. Anagligen har den blivit för smal och eller baksutten. Jag hade tagit ut sadelutprovare.

Hästen kan ändra sig rätt mkt på 2,5 år, sadeln också för den delen. Jag hade åkt till en sadelutprovare:)

Ok, så ni tycker jag ska ta ut sadelprovare fast hon är bukig? Går det att göra så att sadeln ligger bra ändå?
Självklart vill man ju att sadeln ska passa och det känns ju inte bra att vänta tills hon är helt fin i kroppen...
Har även funderat på bomlösa sadlar. Folk säger ju att de ligger bra på alla hästar (när de är utprovade då såklart). Om man skulle ha en sån att ha då hon är lite tjockare (hon har en tendens att bli bukig när hon blir tjock och det blir de ju nästan oundvikligt på sommaren)? Vet inget om bomlösa, men vad jag läst så verkar de ju rätt ok...?

Om det bara är pga bukigheten så kan du ju köpa en förgjord. Har förstått att det ofta får användas på islänningar, kanske för att dom har mindre manke....det där vet jag inte riktigt. Jag hade i alla fall samma bukighetsproblem med min häst (halvblod) som praktiskt taget rullade fram. Köpte en förgjord via internet och det har faktiskt blivit mycket bättre. Ett litet tips bara :-)

Ok, så ni tycker jag ska ta ut sadelprovare fast hon är bukig? Går det att göra så att sadeln ligger bra ändå?
Självklart vill man ju att sadeln ska passa och det känns ju inte bra att vänta tills hon är helt fin i kroppen...
Har även funderat på bomlösa sadlar. Folk säger ju att de ligger bra på alla hästar (när de är utprovade då såklart). Om man skulle ha en sån att ha då hon är lite tjockare (hon har en tendens att bli bukig när hon blir tjock och det blir de ju nästan oundvikligt på sommaren)? Vet inget om bomlösa, men vad jag läst så verkar de ju rätt ok...?

Ja det tycker jag du ska göra. Ta ut en sadelutprovare.

Jag fick bommen omvärmd på hoppsadeln och bytte ut dressyrsadeln i sommras när hästen var fet och bukig.

De nya låg bra då när han var fet och ligger bra nu när han är normal. Sadeln sitter väl inte på buken? ;)

Enda som hände var att sadelgjorden gled framåt i sommras men eftersom sadeln låg i baland åkte inte den fram.

Förgjord, hur sätter du den då? Jag tänker på en som sitter framför sadelgjorden, men jag kanske har fel...?

Ok, så sadeln passade även när hästen blev normal? Det låter ju jättebra i så fall :) !
Nä, så långt bak som på buken sätter jag den inte ;) , men stora magen gör ju att den glider framåt.

Jo, det är precis som du tänker. En speciell gjord som heter just förgjord som man spänner på hästen framför sadeln. Brukar kunna hitta såna i hästsportbutiker på nätet som säljer islandshästprylar. Svårt att förklara exakt hur den ser ut men det sitter någon typ av metallstoppar framtill som hindrar sadeln från att glida fram.

En perfekt passande sadel ligger still på sin plats även om inte gjorden är åtdragen till max. En vanlig bomsadel med säte i stl 17 eller större kan vara svår att få bra på en islandshästs korta raka rygg.

För att komma framför magen med gjorden sätter man ibland en extra stropp längre fram att spänna gjorden i, en del märken har redan extra stroppar där fram som kan användas till en förgjord. Svanskappa är ett annat sätt att hålla sadeln kvar i läge trots att den egentligen vill glida framåt. Då drar det i svansroten när sadeln glider. Har sett exempel på att istället använda en baksele.

Hur du menar att "när sadeln åker fram ligger den aldrig värre än som en sadel normalt ligger på en stor häst" förstår jag inte, menar du att den inte trycker på manken? Men den låser bogbladets rörelsefrihet?

Din sadel är justerbar i bomvidd men det som är viktigt är att hitta en lösning som passar din hästs rygglinje. Bomlös är ett sätt men det finns många andra sätt. Westernsadel, panelsadel (free and easy har jag själv positiv erfarenhet av ). Naturligtvis också att stoppa en vanlig sadel individuellt efter din häst. Det behöver göras då och då eftersom stoppningen sätter sig.

Sadeln ska förstås också passa din rumpa och ditt sätt att rida.

Ok! Har inga stroppar till en sån på min sadel (dressyrsadel) i och för sig.

Det är det jag håller på med för fullt - fixa bukigheten alltså. Men det tar tid och jag måste ha en sadel under tiden:crazy: .

Det är storlek 17 på denna. När hon är i normalt hull passar den bra, hon har kort rygg, men inte jätte och manken är rätt ok, dvs inte för obefintlig.

Det du skriver om extra stroppar... Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men i alla fall när jag spänner gjorden så sitter den en bit bak. Nu börjar bukmagen redan där :crazy: . Men om du menar att man kan spänna gjorden längre fram och ändå ha sadeln liggande så långt bak som den ska?
Ett förtydligande bara: Jag lägger INTE sadeln så extremt långt bak som vissa kanske har sett på islandshästar för länge sen. Ser noga till att den inte trycker på njurar mm. Ingen som har skrivit nåt om det, men det låter kanske lite konstigt så som jag beskriver det ;) !

Ja, det är just det med svanskappa, det känns som om den drar i svansroten och jag vill helst inte sätta på henne en sådan.

Det jag menar med det att sadeln inte ligger värre än på storhästar osv ska jag försöka förklara: Vad jag vet så sadlar man islandshästar lite längre bak än stora hästar/ponnyer. Mycket för att främja rörelserna, ja ni vet väl det redan. Jag (enbart min åsikt, hoppas ingen tar illa upp) tycker det ser lite udda ut att sadlarna ligger så pass långt fram på andra raser. Men de verkar ju inte ta någon skada och min sadel glider definitivt inte lika långt fram som en hoppsadel ligger t. ex. Äh, vad dumt, det var en korkad formulering från början:D . Menade egentligen bara att den inte ligger ända upp på halsen.

Hm, westernsadel har jag faktiskt funderat på - kan ju vara skoj att ha att variera med när man rider ut och så. Bara jag hittar en som är kort nog för hennes rygg. Har sett en del som är gjorda för hästar med korta ryggar så det finns ju i alla fall!

Förresten, tack för svaren allihop!

En del sadelmodeller har stropparna vid/bakom stigläderkrampan och då kommer gjorden inte alltid på det lämpligaste stället bakom frambenen utan längre bak där magen är tjockare. Jag uppfattade det som att det är det problemet som du har - att magen är rund och gjorden kommer för långt bak. I så fall kan ju extra stroppar vara en lösning. Sadeln ligger på samma ställe men gjorden kommer längre fram. (OBS: detta kan påverka hur sadeln ligger på hästen, om den t ex är något för vid kan den släppa kontakten bak). Om det går att sätta extra stroppar på din sadel beror på vad du har för märke. En del har ju redan stroppar så långt fram som det går. Men gå till din sadelmakare och kolla om det går, det kostar inte särskilt mycket. Vad är det för sadel du har?

Det är det som är problemet, jag vill inte ha gjorden längre fram utan längre bak, men där är ju magen nu, så spänner man den där glider den ohjälpligt fram :crazy: .
Det är en Wintec dressyr jag har. Ingen sån där ny med luft i utan lite äldre modell.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 052
Senast: caballus
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 356
Utrustning Hej! Jag har i dagsläget en ny Equipe Expression special, 17,5 i sits, normal kåpa och MW bom som passar mig bra, men har fått prova en...
Svar
0
· Visningar
1 443
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka