Sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NataliTM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 950
N

NataliTM

Jag har ett äldre sto som för närvarande än ur kondition. Omusklad och "fölbukig" efter senaste fölisen (har fått 4 föl varav dom 2 sista utan paus och möjlighet att få tillbaka lite form emellan).
Sadeln är utprovad till henne, är fräsch och ligger bra..tills jag spänner sadelgjorden. Iom att hon är så bukig så får hon ju sadelgjordsläget långt fram i jämförelse med sadelläget. Sadelgjorden glider fram och drar då med sig sadeln. Så sadeln lägger sig "snett". Ser baktung ut och ligger inte alls bra.
Så..Har någon något tips på vad man kan göra åt detta? Som sagt ligger sadeln bra när man inte spänner åt gjorden, så köpa ny sadel tycker jag inte borde vara nödvändigt.

Här ser ni bild på hur illa det blir
Foto0179.jpg

Behöver hjälp :( Någon som har något tips eller erfarenhet av problemet?

Sv: Sadelproblem

Har du testat med en svängd gjord?

GG är dyrare men får man tro alla så är den den bästa. Har själv en i neopren som funkar bättre än en rak men ska bli en GG gjord så småningom.

Min dam (gick med föl när jag köpte henne och stått på fri tillgång på mat) har samma problem som din men har tappat uppmot 100kg så är bättre men hon kommer alltid ha skillnad på sadel och gjordläget.

Mitt tips är en antiglidpadd (den enda som varit riktigt bra bland dom jag testat genom åren är en italiensk geldyna från tolt.nu) och en Glen Gordon gjord.

Hur är hon annars att rida barbacka på?

Jag körde med en barbackagjord (tror jag hade stiglädren i kanske 5 gånger på 6-7månader i början när hon var som busigast) med handtag och en padd med skitounderlägg.

Sydde om ridgjorden så det går att ha en vanlig dressyrgjord så nu när jag rider "barbacka" så har jag den svängda gjorden till.

Har inte gått att få en sadel att inte ligga på plats på en islänning på nästan 500kg :crazy: som stått på fri tillgång 2 år och sista med föl innan jag köpte henne. Gissar hon ska ligga på någon stanns runt 350 - 370kg (väger nu strax över 390kg).

Har svårt att tro att antiglidpad hjälper, däremot svängd gjorde bör ju göra nytta, det ska jag undersöka vidare.

Hon blir hetare/nervösare när jag rider barbacka nu. Troligtvis pga min egen osäkerhet. (hade inte ridit på över 4 år när jag fick hem denna hästen i dec, så mycket av ridbalansen är på vift).
Inte särskilt bekväm är hon heller, hög manke och omusklad rygg.
Hur blir det med viktfördelningen vid barbackaridning med barbackagjord och pad?
Jag är ganska rädd om damen, därmed att jag frågar om allt som säkert är helt självklart för andra. Mycket har försvunnit på drygt 4 hästlösa år.

Bara antiglidpadd hjälper inte så mkt om man har större problem utan i kombination med en svängd gjord som den hjälper till.

Har man inga stigbyglar så är det ingen fara. Rekomenderar verkligen den med handtag dock så fick man sy om den varianten som jag köpte för att kunna ha en vanlig gjord till. Har sett en variant som det var lösa gjordar till men kommer tyvärr inte på vart.

Jag köpte lösa skitoinlägg från Stall Vrå för att jag var rädd om min lilla dam då jag visste att det skulle bli barbackaridning för en längre period. Ville ha en kanal och få bättre tryckfördelning under rumpan och gjorden.

Fått tips om att köpa inlägg från Torsion som är lite uppbyggda om man vill sitta smalare men de kostar ungefär dubbelt så mkt.

Stall Vrå? Finns det en hemsida eller så som man kan beställa ifrån?
Helst vill jag slippa sy om något, då jag helt enkelt är värdelös på att sy :angel:

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt... 2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Harmomini
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka