Bukefalos 28 år!

Sadelprovning!

Estivuz

Trådstartare
Jag har lånat hem lite sadlar att testa på mitt fullblod. Han har rak rygg och inte så mycket manke som brukar vara ganska rastypiskt.
Skulle vilja höra lite synpunkter på denna sadel. Sadeln i fråga är i behov av omstoppning - den har mkt stoppning fram och ganska lite i bak.

















Har försökt ta vettiga bilder men det är svårt eftersom hästen gärna ställer sig och vilar på ett bakben. :)
 
Sv: Sadelprovning!

Jag hade inte köpt den sadeln till den hästen. Inte för att jag är något proffs, men den ser för smal ut och ligger lite i bakvikt.
 
Sv: Sadelprovning!

Tack, att den är ngt i bakvikt beror troligtvis på att stoppningen är
så ihopsjunken. Jag upplever inte att den är för smal men du kan nog ha rätt. En vidare bomvidd av den här sadeln och den kommer ligga på manken.
Någon som har tips på andra sadlar som kAn passa? Ska jag.bojkotta denna även om jag stoppar den jämn?
 
Sv: Sadelprovning!

den ligger för långt fram också ser det ut som, samt ligger lite väl ovanpå hästen.

hade inte köpt den sadeln utifrån bilderna men är ju svårt att se på bilder egentligen
 
Sv: Sadelprovning!

Jag har provat Cliff Barnsby brukar fungera på många fullblod med raka ryggar som inte har alldeles för mycket manke.
 
Sv: Sadelprovning!

Jag skulle inte köpa den eftersom bossarna ligger an så dåligt baktill. Det verkar var fel vinkel mellan dem och möjligen är sadelbommen också för svängd.
 
Sv: Sadelprovning!

Tack, att den är ngt i bakvikt beror troligtvis på att stoppningen är så ihopsjunken. Jag upplever inte att den är för smal men du kan nog ha rätt. En vidare bomvidd av den här sadeln och den kommer ligga på manken.
Någon som har tips på andra sadlar som kAn passa? Ska jag.bojkotta denna även om jag stoppar den jämn?
Nej, jag tror inte det beror (bara) på att stoppningen är ihopsjunken, jag tycker inte det ser ut att vara rätt vinkel på bommen heller.
 
Sv: Sadelprovning!

Säger som dom andra. Den ser för smal ut och bossorna ligger inte till och det beror inte på någon stoppning.

Du kan hitta en sadel som ligger mycket bättre!

Du har ju mycket att välja på då det är lättare att hitta en sadel till en rak rygg än en svängd. Kolla stora sadeltråden så får du massa tips i trådstarten om olika märken du kan testa.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
893
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Jeps
·
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp