Sv: sadelstadsknutar/proteinknölar.
den sadeln jag har på henne nu, en martin kinley, har hon haft hela sitt sitt liv. va jag vet har hon aldrig haft sånna knutar förr. den sadeln är dock aningen ojämn i stopningen, men jag har byggt upp med pad under och ja tycker det funkar bra! jag lånade en hubertus och det va i samband med den som knutorna kom. dom är lixom platta och hårda, kände på dom igår å nog tyckte ja att dom hade börjat gå tillbaka!
ren vojlock, noga bortat och desivon varje dag är alltså det som gäller? desivonen borde hjälpa till att ta bort eventuella bakterier som ligger samlat runt knutorna och hindrar dom från att försvinna.
tror ni det skulle hjälpa om ja la en ren tygbit mellan vojlock och hästen varje gång ja rider? så att det alltid är rent där?
har börjat borsta henne med ryktskrapan, sen piggborsten, sen rotviskan, en gles hård ryktborste och avsluta med en mjuk. detta för att verkligen få upp all lort och få bort alla lösa hårstrån som ligger.
nu låter det som att ja aldrig borstar henne, självklart gör ja d, men ja har börjar vara mycket mer grundläggande på ryggen!!
usch... som vanligt så är det djuren som får lida för människornas slarv...

(ber så hemskt mycket om ursäkt, älskade lilla stumpan

)