sadelstorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 577
Sv: sadelstorlek

hehe nej det tycker inte jag i alla fall :)
såg att TS skapat en likadan tråd på western, där hon tydligen fått x-antal påpekanden om att killen är för tung för hästen. Hon har nog bara tröttnat på det, istället för att få svar på sin riktiga fråga. Kan det vara så TS?
så...fred nu, och åter till ämnet tycker jag, om det nu finns något mer att diskutera. Jag tror att det får bli en resa till sadelutprovaren för att få bästa resultat!

Tyvärr blir det så att man tröttnar på att få svar på vad man redan vet, ja....... Killen går väl som sagt ner i vikt, och tills dess blir det mycket korta turer för honom. Hästen motioneras normalt av min dotter som väger 50 kg (om hon just har ätit i alla fall).

På Western sidan anser man att det, trots allt, finns sadlar för "stor-rövade", hur det är bland "vanliga" och bomlösa är vad jag vill ha hjälp av er med.

Kan tillägga att det känns lite dumt att fråga samma sak på 2 håll, men "Ridfolk" och "Westernfolk" samsas visst inte så mycket om sidorna......

jasså? och vilket får dig att tro det?
på "min" ridklubb samsas vi på dressyr, hopp och westernklubbtävlingarna. (jag både dressyrar, hoppar och rider western, dessutom kör jag :eek:)

den inställning man kommer med får man tillbaka!

stor sadel = stor/lång anläggningsyta, vilket de flesta "populära" hästar inte kan ta.

varför kan inte killen köra, tömköra, träna NH osv tills han gått ner lite i vikt? så lär han känna hästen på köpet med. (nu vet jag inte om han gör det men ser inget skrivet om det), för man kan ju göra mer med en häst än bara rida, och lär man sig sin häst från marken brukar det vara lättare att förstå från ryggen!

Vad är det för sadel han ska ha då? Hopp/Dressyr/Allround/Westen/Bomlös mm?

Jag har sätt sadlar upp till 19" men de är stooora.

De bomlösa kan som sagt vara olämpliga till en så pass tung och dessutom orutinerad ryttare.

En bladsadel känns som ett vettigt alternativ. Bättre anläggningsyta och stadiga att sitta i. Westernsadel har ni ju redan varit inne på men vill man ha en sådan sadel som inte är en western kan man kika efter en hectorsadel på begagnatmarknaden eller en montsegur kanske? Montsegur nytillverkas (se www.montsegur.se) men kostar ju lite så det beror ju på vad han är beredd att betala?

Det kan också vara vettigt att kolla efter en armesadel! De brukar väl ha stora sitsar och bra tryckfördelning.

delvis knapp.

Säger hon att killen inte är för tung för hästen så är han väl inte det!
Ingen som någonsin funderat lite på att TS kanske också vet något om hästar och kan tänka själv? Och den bruksmodellen kanske är normalbyggd för henne? TS kanske har en massa grova hästar och jämför med dom?
Ni vet faktiskt INGENTING om hästen, ryttaren, TS...
Vet ni hur ofta svärsonen ska rida? Hur länge?
Dra inte slutsatser om ni inte vet säkert!
Jag förstår att ni är rädda om hästen och inte vill att den ska "skadas", men jag tror att Konie fixar det så bra själv. :) Tack för mig.

Jag hade inte satsat på bomlös med den vikten på - älskar min bomlösa men det räcker med ytterligare 10 kilo eller så för att den ska ligga an på manken eller ryggraden..... Western hade jag försökt leta efter....

jasså? och vilket får dig att tro det?
på "min" ridklubb samsas vi på dressyr, hopp och westernklubbtävlingarna. (jag både dressyrar, hoppar och rider western, dessutom kör jag :eek:)

den inställning man kommer med får man tillbaka!

varför kan inte killen köra, tömköra, träna NH osv tills han gått ner lite i vikt? så lär han känna hästen på köpet med. (nu vet jag inte om han gör det men ser inget skrivet om det), för man kan ju göra mer med en häst än bara rida, och lär man sig sin häst från marken brukar det vara lättare att förstå från ryggen!

Vad som får mig att tro att folk från olika disipliner inte alla gånger tycker lika...? Ja, uppfödd med Halvblodstokig far (dressyr), har haft ponny (hopp), haft Araber (western) och sysslar nu med Trav och hobbyridning.....
Har mött och möter vääääldigt ofta konstiga idéer om olika raser och disipliner....

Killen kör, mockar skit, borstar och umgås med aktuell häst och våra andra 11 hästar dagligen..... Så jodå, vi VET att det finns annat att göra än att rida.....

Det finns sadlar upp till 19" (Stubben har och de är riktigt stora i sitsen)
Om westernsadlar finns i så stora storlekar vet jag dock inte.
Bomlöst skulle jag inte rekommendera för en så tung ryttare som är nybörjare. Bomlösa sadlar brukar bara finnas upp till 18" (men kanske går att specialbeställa?)
Så du kan ju prova Stubben i första hand och se om det passar hästen... Gör det inte det så... Ja.. då får du fortsätta leta ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka