sadelstorlekar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare armando
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 335
A

armando

Jag fattar inte riktigt det här med sadelstorlekar. Är det bara bommen man mäter? Isåfall så borde väl de flesta sadlar ligga ganska lika?

förstår ni vad jag menar?

Sv: sadelstorlekar!

Jag är ingen expert men det är låååångt mer än bara bommen, det är sadelns längd till exempel. Korta ryggar måste ha korta sadlar, långa ryggar kan ha längre sadlar. Det är hur böjd sadeln är i bommen, en svankig eller överbyggd häst måste ha en böjdare bom än en rakryggad häst. Sedan är det om det är hög eller låg manke, man kan inte bara välja en smalare bomvidd för att manken är hög utan en annan modell med cutback kanske? Och en del sadlar är mer takformade i bossorna, de kan man ju inte lägga på en häst med bred platt rygg, den kommer ju inte följa ryggen bra.
Sadlar är en hel vetenskap, finns flera här som kan det här bättre än mig, men nu kanske du fick ett första hum...

Sv: sadelstorlekar!

Det är välldigt mycket som spelar in på hur sadeln ligger på hästensrygg. Endel sadlar är gansksa raka i sin utformning medans andra är mer rundade.
Bom vidden spelar en jättestor roll!!! Det är en hel vetenskap att få tag på en sadel med rätt bom och rätt utformning!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 314
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 638
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka