Sadeltips önskas...

oki

Trådstartare
Nu sedan forumen flyttat om igen har jag ingen aning om vilken utrustningstråd jag ska välja men det får bli här...

Har en häst som är väldigt kort i ryggen och med en mycket väl markerad manke. Att hitta en sadel som passar åtminstone någorlunda har inte varit lätt. Hon rids inte så mycket (max en gång per vecka) att jag tycker det är någon större ide att köpa en ny sadel enkom för henne. Den jag har glider inte, hon får inte ont av den men skulle jag rida oftare skulle jag nog tycka att den inskränkte på hennes rörelser för mycket.

Hon är aktiv travhäst och tävlar mycket i monté (travridning). Där använder jag en galoppträningssadel som ligger riktigt bra. Den är ju dock inget vidare att rida i om man vill ut på en skogstur eller ett dressyrpass...

Problemet är att de flesta sadlar är antingen för långa eller så ligger de för långt fram (klämmer då över bogarna). Dessutom har hon en rätt häftig manke att ta hänsyn till.
För egen del är jag inte så stor så jag kan nog rida i en 16,5 tums sadel, den jag har nu är 17 tum och med normal bomvidd (HiLite syntetsadel).
Hästen är väldigt bred över ryggen med rejäla ryggmuskler men manken sticker alltså upp.
Bilderna är tagna för två år sedan och hästen har grovnat i rejält sedan dess. Har tyvärr inga nyare foton.

Finns det någon vänlig själ här som kan tipsa om lämpliga sadlar utifrån hur hästen ser ut? Hopp- allround eller dressyrsadel spelar ingen roll.
Detta är alltså bara för min nyfikenhets skull, troligen lär jag inte köpa någon...:o Ifall det inte dyker upp något bättre begagnat.

4653705.jpg

11279830.jpg
 
Sv: Sadeltips önskas...

Ok, ska försöka hinna ta nya bilder. Vore tacksam för tips då...:)
 
Sv: Sadeltips önskas...

Alldeles färska bilder! Ursäkta en dammig häst...

Mätte med en vinkel över manken och ca 5 cm bakom bakre delen av bogbladet. Där blev måttet 27 cm. Som det beskrivits i andra trådar här.
Från den punkten och till sista revbenet är det 39 cm.
11292160.jpg

11292159.jpg
 
Sv: Sadeltips önskas...

Glömde skriva att jag har ingen gradskiva.. kanske någon annan kan gissa sig till gradtalet? Mäter man närmare bogbladet, 2-3 cm blir måttet 26 cm. Ser rätt smalt ut, betydligt mindre än 90 grader blir det iaf. Men hästen är väldigt bred i övrigt så en sadel med normal bomvidd upplever jag för smal, den ligger som "ovanpå" ryggen om ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Sadeltips önskas...

Prova Albion k2!
Gradtalet kan man inte gissa sig till, för det beror på hur långt ner du har mätt. Scanna in det annars och lägg upp bilden så kan jag mäta åt dig.
 
Sv: Sadeltips önskas...

Prova Albion k2!
Gradtalet kan man inte gissa sig till, för det beror på hur långt ner du har mätt. Scanna in det annars och lägg upp bilden så kan jag mäta åt dig.

Oops...10260 kr från England var lite häftigt...:angel: men tack för tipset. Skall mäta igen så får vi se vad det blir.
Finns det möjligen någon billigare sadel som kan tänkas vara hyfsat rätt i modellen?
 
Sv: Sadeltips önskas...

Globus kanske kan funka, men jag är tveksam till om det kommer funka med manken...
Det finns ju begagnade Albion till salu...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 389
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: caballus
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp