Sadeltips till fjårding

Soyaa

Trådstartare
Hej alla Bukefalister!
Tänkte bara kolla om det e någon som har ett hett sadel tips till en lite grövre fjårding? Jag är ute efter en dressyrsadel med kvalite till ett bra pris (runt 5000).
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Sadeltips till fjårding

Jag har en Wintec Isabell till min fjord, han är dock inte grov utan har medium-small som koppjärn, så det kanske inte hjälper så mycket. Dock så har vår fjordkompis även Wintec allround på sin kraftigare fjording. Wintec är i alla fall en väldigt bra sadel!

Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska absolut kolla upp det märket! Har ni någon koll på vad det ligger i för prisklass? :crazy:

Hej! Tack så jättemycket för hjälpen!! Jag kan fixa bilder till imorron! ;)

Svaret på din fråga är lika enkelt sdom att fråga efter ett hett tips på skostorlek till en blondin...

Bilder som fjordtokan ber om är ett måste för att ens kunna gissa...
Hur långt sadelläge har hästen?
Hur bred är den (i grader)?
Hur hög manke? Lång manke?
Sadelgjordsläge?
Är ryggen rak eller svängd?
Hur ser ryggformen ut?
Är hästen överbyggd?
Takformad eller rund?
Och lite till för att ha ett hum om hur hästen ser ut och därmed kunna börja gissa vad som kan passa. Men sadeln ska passa ryttaren också...
Hur lång är ryttaren? Långa ben?
Stor eller liten rumpa?
Föredrar ryttaren hård eller mjuk sits?
Djupt eller flatare säte? "sluttande" som t ex stübben eller "skålat" t ex gammal county?
Stora eller små stöd? Som ska vara placerade hur?
Bred eller smalare att sitta i?

Ta hjälp. Felaktig passform på sadel kan bli dyrt...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka