Sadeltips till kortryggad, överbyggd, bred häst efterlyses

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare markatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 466
M

markatt

Hej!

Är det någon som har något bra tips på en inte alltför dyr sadel (gärna dressyr, ej Island) åt en överbyggd, bred och väldigt kortryggad islänning?

Sv: Sadeltips till kortryggad, överbyggd, bred häst efterlyses

Jag har en Passier Grand Gilbert till mitt sto (isis) och den är perfekt på henne. Hon är av den grövre modellen islandshäst.

Dock så är det en dyr sadel om man ska ha en ny.
Och begagnad är den heller inte billig.

Ska själv sälja min nu och har den ute för 14 500 på inrådan av personalen i butiken där den är köpt.( menar inte detta som annonsering, utan som riktlinje i priser.)

Annars är Alli Unn sadlarna bra.
Vet många som har Wintecs dressyrsadlar till sina islandshästar.

Senast ändrad:

Jaguar brukar passa korta överbyggda hästar, eftersom det är rejäla rundbossor på dem som "lämnar ryggen" rätt tidigt.
Omställbar bom är det också

tackar för tips.

Jag har hört förrut att jaguar skall vara bra, men de är ganska dyra va? Sen är det inte utan att jag blir lite skeptisk när jag hör "omställbar bom". Håller det verkligen i längden?! och om den bara är omställbar fram blir den inte för trång bak då?! Wintecsadeln har jag tittat på, men avskrivit just pga av den omställbara bomen.

Fast det är lite skillnad, Wintec byter du ju bara koppjärnet framtill på. Jaguarbommen sätter man i en ställning och så vidgar de bommen hela vägen, inte bara framtill och sen är det livstids garanti på den.
Sadeln kostar runt mellan 21-24.000 fast du kan nog hitta en begagnad för 13 om man har lite flyt

Okej! Ja då blir det ju en helt annan sak :)
Synd bara att de kostar så mycket, fast vill man ha kvalitet så får man ju betala för det.

Prestige är bra!! Har rundbossor och finns i vida bommar. Pris från 10-20. Jag har en Top Dressage, den är toppen! ;) Kostar ca 14.000kr

Prestige ja... jag har faktiskt sneglat lite på de sadlarna. Tittade på en hippos dressage och en silverstar allround mot dressyr i en hästbutik igår och de såg ut att passa lite "svankig" rygg. Man kanske skulle ta och prova. Jag såg dock ingen top dressage, men jag har sett några stycken på nätet. Vet ni hur många grader bomvidden ligger på i de olika storlekarna på prestigesadlarna? (jag behöver nog ca 114 grader).

Ekonomivarianten "True brit" verkade ju oxå lovande, men jag tittade in på tillverkarnas hemsida och såg att de bara fanns ner till 16,5 tum och en 16" är nog vad jag måste ha.

markatt skrev:
Ekonomivarianten "True brit" verkade ju oxå lovande, men jag tittade in på tillverkarnas hemsida och såg att de bara fanns ner till 16,5 tum och en 16" är nog vad jag måste ha.

Den är KORT i sätet. tro mig, det är den kortaste jag har sett både bland 16" och 16.5".

SKa ha bilder på min nånstans. Min herre har dock rak rygg (eller, han har svank när han bara står men ryggen kommer upp när han kommer i arbete).

TB:n har kapade paneler med vilket ger extra frihet för bogmusklerna etc. PLUS i min värld.

Däremot skulle jag gärna se den ett steg vidare än den finns i, funkar till min herre men fick jag drömma så.

En kompis köpte en Henri de Rivel dressyrsadel till sin kortryggade, överbyggda islänning och den passade jättebra. Riktigt bra i pris var den också - under 10 kkr för en helt ny om jag minns rätt. Hon hittade en lätt begagnad för ca 6 kkr tror jag det var.

Alexandra_W skrev:
TB:n har kapade paneler med vilket ger extra frihet för bogmusklerna etc. PLUS i min värld.
Toppen :banana:

HdR verkar ju oxå vara ett alternativ. Ska eventuellt pröva en sådan om några veckor, det kanske funkar om det har funkat för överbyggd islänning förr :)

markatt skrev:
Prestige ja... jag har faktiskt sneglat lite på de sadlarna. Tittade på en hippos dressage och en silverstar allround mot dressyr i en hästbutik igår och de såg ut att passa lite "svankig" rygg. Man kanske skulle ta och prova. Jag såg dock ingen top dressage, men jag har sett några stycken på nätet. Vet ni hur många grader bomvidden ligger på i de olika storlekarna på prestigesadlarna? (jag behöver nog ca 114 grader).

Hej! Jag har en Prestige Silver Star VSD som jg är supernöjd med. Den är utprovad och hästen trivs också med den. Jag har en grov och väldigt bredryggad vbl travare. Han 36 i bomvidd på sin. 33 ska motsvara normal. Livstids garanti på bommen och att den de går att bomändra är ett stort plus! En mkt prisvärd sadel!
Min häst ser ut såhär i ryggen:
http://img.photobucket.com/albums/v488/flipperkulan/Imag0106.jpg

Jag har en County Competitor på min häst med samma "problem". :)

Jag har fått tag i en begagnad county som jag ska prova denna vecka (nu vet jag inte vad det är för modell). Vad är din upplevelse av countyns bomvidd? vilken bomvidd har din (Pinkys) och vet du vad den storleken innebär i gradantal?

Det är full fart på sadelfronten och jag välkomnar alla tips!!!!!! :bump:

Jag har bomvidd 4 på min, men jag vet tyvärr inte hur många grader den är. Kanske svaret finns här?

Det är dock Countys vidaste, eller möjligen näst vidaste (har hört att det kan finnas en 5:a också?) bom.

Det var en jättebra länk där man kunde titta på lite gradantal på både den ena och den andra sadeln :) . Man ser verkligen hur det kan skilja i storlekar mellan olika märken!!!

County competitor verkar som sagt lovande (100 grader på mediumstorleken) extra vid bör kunna passa min krake.

Bomlös sadel.Tyvärr är ju inte de godkända på vanliga tävlingar men man får ha dem på islandshästtävlingar.En bomlös sadeö anpassas lättare efter hästen.

Annars kan jag tipsa om Passier(man får måttbeställa), County,Wintec,(har för mej att det går att mått beställa Stübben, kostar lite mer men det kan det vara värt å det är ju en vanlig sadel bland dressyr ryttare)Prestige.
Det finns många sadlar bara man har pengar att lägga ut på måttbeställning.

Jag har en vanlig dressyr sadel med vid bom till min islänning(mkt musklad rygg å dessutom kort) då inga islandshäst sadlar passat, ska dock köpa bomlöst nu men behåller dressyrsadeln då jag ibland tävlar dressyr oxå.

Till en kort häst är dressyr sadeln oxå bättre då de går att få i mindre storlek än islands sadlar som oftast inte går att få mindre än 17,5-18 :crazy:
Men kolla noga på sadeln o din häst är ngt överbyggd som många islandshästar är, det finns några dressyr sadlar som svänger upp lite bak så att de passar en överbyggd häst bättre tex Zaldi Classic

Senast ändrad av en moderator:

chrysler skrev:
Till en kort häst är dressyr sadeln oxå bättre då de går att få i mindre storlek än islands sadlar som oftast inte går att få mindre än 17,5-18 :crazy:
Visst är det sjukt!!!! Har letat som galen och blivit tvungen att gå över på "storhästsadlar" för att få rätt strlk dvs 16"

Jag hittade en Zaldi classic och blev eld och lågor eftersom det verkade vara en sadel som skulle kunna passa överbyggd, bred häst. Men jag drog mig ur när jag fick höra att de är permanentstoppade (detta gör mig lite skeptisk) andrahandsvärdet blir ju = 0. Annars tror jag att det hade kunnat vara en sadel som skulle fungera.

Bomlöst... jag har sneglat lite på sådana sadlar men är lite fundersam(varför vet jag egentligen inte). Är det nån som har erfarenhet av sådana och kan ge lite fördelar/nackdelar?

Tja bomlösa är ju inget för den traditionella typen av ryttare ;)
Det enda jag tycker med sadlar är att en bom är till för att stabilisera sadeln å ryttaren på hästens rygg, när det inte finns en bom måste ryttaren vara mer medveten om sin kropp å sadeln kommer inte stabilisera om ryttaren sitter snett tex, så därför skulle jag inte rekommendera en bomlös till en nybörjare eller en ryttare med dålig balans tex, annars har jag inga som helst invändningar mot en sådan sadel.Sedan tycker jag att man ser ut att sitta ännu närmare hästen på tex islands modellerna av bomlöst så därför ska jag testa en sådan.Jag har bara hört positivt av de som har bomlöst.

Nja, det brukar skilja ca 5 grader mellan bomvidderna, och Countys vida bom ligger på 95 grader klädd bom (du läste i tabellen nedanför där hon har mätt begagnade sadlar, alltså har bommen töjt sig) Och vad jag vet finns det inte många tillverkare som har så breda bommar i sitt standardsortiment (möjligtvis Albion, de har väl upp till 110-115) och Globus (38 är ca 115 +/-)

Be en sadelutprovare mäta igen (du KAN ju ha mätt fel och hon "bara" har 105-110, blir mkt enklare att hitta sadel då...) och kolla på de olika butikernas hemsidor, de kanske har nån väldigt vid bom som passar din hästs rygg.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
393
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma