Sadeltips till kortryggad, överbyggd, bred häst efterlyses

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare markatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 466
Sv: Sadeltips till kortryggad, överbyggd, bred häst efterlyses

Diabolical_Kitten skrev:
(du läste i tabellen nedanför där hon har mätt begagnade sadlar, alltså har bommen töjt sig)
Tänkte inte på det.... :(

Med de ca 114 graderna går jag efter den vidd som var på en sadel som jag provade hos en försäljare. Den låg på ca 113 grader och försäljaren tyckte den var i nättaste laget. Det var en globus och den var bra, förutom att den var lite för rak i modellen. Det ser ut som jag får svårigheter att hitta sadel va? :(

Tyvärr, ja... Men i den andra tråden skrev du att det var en 34:a, kollade du det själv också? (står under den ena kåpan högst upp. under den ena kåpan står det datum av tillverkningen och under den andra sitsstorlek, bomvidd och kåpstorlek...

Var bor du nånstans? (du kan pma om du vill) du kanske bor i närheten av mig, så kan jag ge dig några namn på sadelutprovare.

Har nu provat en hel del med sadlar (county competitor, prestige top dressage, henri de rivel, globus, diamant, kieffer) och det är alltid något som skulle kunna bli bättre... de är för smala, för långa, för raka... ja, det går segt helt enkelt. :(
Är det någon som har erfarenhet av hector-sadeln?

tyvärr bor jag långt åt helvete från dig, så jag har tyvärr inga bra tips på sadelutprovare :(

Har du inget kort du kan lägga in eller maila mig? Kanske kan ge dig nåt bättre tips när jag sett hästen...

Lyckades inget vidare med att bifoga bild, men lade upp en bild av hästen på min användare (bilden är ju i minsta laget och det är ju svårt att se proportionerna på en bild, men det ger en liten hint om rygglinjen).

markatt skrev:
Har nu provat en hel del med sadlar (county competitor, prestige top dressage, henri de rivel, globus, diamant, kieffer) och det är alltid något som skulle kunna bli bättre... de är för smala, för långa, för raka... ja, det går segt helt enkelt. :(
Är det någon som har erfarenhet av hector-sadeln?
Har suttit 15 min i en och det var inte kul!

Vilken bomvidd hade du provat Countyn i? Jag tycker väl att de borde passa (när det gäller rygglinjen iaf).

Annars kanske du borde ta kontakt med J Haglund? Jag har sett vissa sadlar för 10 000 (beor på vilken tillverkare som syr upp sadlarna)

Om jag vore du skulle jag be en sadelutprovare mäta din häst, det kan ju vara så att hon inte alls är 114 grader, med tanke på att globussadeln absolut inte kunde ha varit stl 34 och 113 grader är hon nog inte så bred ändå om den bara var lite trång....
Vi på buke har gett några tips och det är lika bra att du åker iväg på sadelprovning, för vi kan ändå inte hjälpa dig så mycket mer... Kolla upp sadelutprovaren och anlita gärna en annan också för att se om de kommer fram till samma sadel/sadlar som skulle kunna passa.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
393
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31