Sadeltips!

Sv: Sadeltips!

:bow: nöjd med sadeln? :bump: (menat till álin)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst kunda inte ha nåt annat utan att få ont då hennes ena bogblad e större än andra. Sen tyckte jag att det var en självklarhet att de andra två skulle ha såna oxå så de inte fick ont heller. Islänningen har en vanlig sadel oxå men han skjuter rygg åt den så jag rider honom bomlöst. :bump:

Jag har en Wintec 2000 allround, ullstoppad. Jag och hästen trivs bra med den, den funkar utmärkt att hoppa och rida i skogen i, däremot ska jag köpa mig en dressyrsadel någon gång för med längre stigläder sitter jag inte lika bra i sadeln...
Den kostade runt 4700 när jag köpte den (ny) för 4½ år sedan.

Hejsan! jag har en dressyrsadel & en hoppsadel med märket Wintec, har provat en allround och den är mycket skön. dom är så bra då man kan byta ut koppjärnen till den bomvidd man vill ha, jag tycker om dom jättemycke! min dressyrsadel köpte jag för 3800kr Beganad och hoppsadeln för 4000kr med allt tillbehör också beganad, tror att allroundsadeln ligger runt 3800-4500

sanwan:
Vart fick du tag på wintec allround 2000? var lite sugen på den, men ja har inte sett nån återförsäljare i närheten, de brukar bara ha 500-modellerna.
Vet iofs inte om den passar min häst, han är ganska kinkig :P men jag skulle vilja ha en sån. Får köpa en till häst som den passar på¨:D

Totola skrev:
sanwan:
Vart fick du tag på wintec allround 2000? var lite sugen på den, men ja har inte sett nån återförsäljare i närheten, de brukar bara ha 500-modellerna.
Vet iofs inte om den passar min häst, han är ganska kinkig :P men jag skulle vilja ha en sån. Får köpa en till häst som den passar på¨:D
Jag vet en som säljer Wintec sadlar billigare än andra "vanliga" affärer, jag tjänade ca 1200 kr på att köpa av honom + att jag fick ett extra koppjärn till utan kostnad inkl. frakt (samma garantier gäller som hos vanlig affär) Och han har samtliga modeller! Han brukar annonsera på nätet, har en annons på www.basar.nu för tillfället (inlagd den 24/9, Helsingborg)

Har du normal eller vid bom på den? Jag provade en vid bom på mitt hbl som var ganska bred över ryggen, hon kunde inte ens ha vid bom!! 157 cm i manken, haha... förklädd ardenner ? ;)

Den är köpt på Vapencentralen i Kalmar. Sadeln ligger på ett litet fullblod men ganska så rak rygg...är utprovad och den ligger perfekt! :D

En Keiffer allround köpt beg. för 5000 och en Griffin dressyr.

Jag har en Prestige/Appaloosa Silver Star VSD svart. Kostade 9999,-
Har den till min ridtravare. Det var den enda sadeln som låg bra på honom. Han är väldigt grov och har bred rygg.

Det är den absolut skönaste sadel jag någonsin ridit i om man räknar bort vissa westernsadlar. Man får bra sits och sitter där man ska :love:

Senast ändrad:

Var fick du hjälp me utprovning?

Tack för alla svar! :)

Har ni tips när det gäller hjälp att prova ut så sadeln verkligen passar sin häst?

Ringde en sadelutprovare/sadelmakare som kom hem till mej. Lånade hem några sadlar från Vapencentralen som vi provade då....å jag hittade den rätta! Helt makalöst skön å sitta i=0) Tror att dom på Vapencentralen kan prova ut också men då får man ju lasta ur å allt mitt inne i Kalmar...inte så kul kanske=0(

Vem var det som hjälpte dig med utprovningen och vad betalade du för det?Behöver hjälp & hitta rätt sadel... :confused:

Jag har griffinsadlar till mitt grova varmblod. En vid hopp och en Haflinger/Cob dressyr och det är underbara sadlar.

Jag fick hjälp av en kompis kompis från Blekinge.( tror inte att hon "jobbar" som utprovare just nu,,tar nog bara folk som hon känner) Tror det kostade ca 500 inkl. bensinpengar å så då... :)

Senast ändrad:

Mitt hbl har en Frank Baines "Reflex" (flatback). Underbart mjuk o skön sadel, ligger jättebra o är supernöjd med den! Har haft den drygt 1 år, köpte den ny för 15000 men annars ligger den nog på runt 20000
bild

Jag har en dressyrsadel Albion Legend inköpt för 5500kr och en stübben hoppsadel inköpt för 3000kr till mitt ganska smäckra halvblod.

Har en Kieffer Master (dressyr). Kostade 11.000:- för 5-6 år sedan. Hade den till mitt dåvarande halvblod som var ganska stor men smäcker. Hoppas att den kommer att passa mitt nuvarande halvblod när hon ska börja ridas. Annars får jag köpa en ny :smirk: .

Jag har en Euroriding Rubin dressyrsadel men jag är inte säker på att den passar helt perfekt så jag funderar på att byta.
Tycker den verkar lite trång över manken.
Jag har ett Engelskt Fullblod.
Någon som vill byta?
Värd ca 4000 till 5000:- och den är nystoppad

MVH/ Stefan

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 256
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka