Sadeltråd, än en gång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 202
E

emelit

Vilken sadel skulle passa till den här hästryggen?
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/IMGP0757.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/IMGP0755.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v609/emelit/IMGP0753.jpg
Han är som ni ser överbyggd, men när han rör sig blir den rakare. På de bilder som ryggen ser rakare ut så han han bakbenen något längre bak, samt sänker huvudet.

Just nu har jag en Prestige Golden star, men han har blivit missnöjd med den, till en början passade den utmärkt, men efter jag breddade den 1,5 bomvidd (33-34,5) så har han fått skav i bakkant, samt att sadeln glappar.

Här ser man hur mkt jag kan lyfta sadeln utan att ta i spec mkt, man ser även vart den skaver

Här ser man hur sadeln ligger, jag tycker den ligger lite för högt över manken och att den släpper lite i bak

mkt luft är det mellan framvalv och manke, mindre när jag sitter i sadeln.

Jag vet att jag skulle kunna dra bak sadeln några cm!
Ge mig tips på sadlar! Givetvis tänker jag inte enbart lyssna på buke-folkets upplysta åsikter, men ni kan vara en hjälp på vägen:)

Sv: Sadeltråd, än en gång

Påminner om min hästs rygg. Jag har Passier.

Sadeln på bilderna är på tok för smal.

prestige kan nog också va för svängd

Jag tycker det också, och att jag på så vis hamnar i bakvikt, men jag har mätt vidden med prestiges mätsticka, och fick då fram bomvidden 34,5? :confused: Måste vara fel på något i mätningen, antingen stickan eller så gjorde jag fel. Men tycker ni att sadeln är för svängd för hans rygg?

Finns dom som hävdar att Prestige blir mer svängd om man breddar dom, så det kanske stämmer?

Annars ser den ju ut att ligga an bra baktill på den bilden du inte lyftar den, men den är även för smal... Din häst har väldigt lång manke och såna är svåra att hitta sadel till, särskilt om hästen kräver en vid bom! Många sadlar blir för låga inunder framvalvet.

Du skulle ju kunne prova en annan Prestige modell i 35 eller 36, kanske en Sidney, den är lite mer uppbyggd baktill. GS är den jag provat som jag upplevar som mest svängd.
Passier Kan funka, dock lite tveksam om manken kommer få plats när du behöver såpass vid bom.. Funkade inte på min häst! Men du kan ju prova.

Jag har också hört att sadeln ska bli mer svängd om man breddar den..
Jag gillar ju Prestige så det vore bra om jag kunde hitta en sådan sadel som passade bättre. Hur är det med Paris? Är den mindre svängd?
Att den glappar/rör sid i sidled baktill beror väl på att den är för svängd? Eller kan det bero på att den är för smal?

din häst har väldigt rak rygg, kolla efter Pessoa och Butet sadlarna.:d

Väldigt rak? Han är ju överbyggd...

Det kan bero på att den är för smal också ja. Känner du att den rör sig eller tror du det pga pälsen är skavd?

(och din häst har inte väldigt rak rygg.... :p )

Ja pälsen är ju skavd, antar att det är en kombination av bakvikt och glapp? Sen såg jag på en ridfilm att den glappade ibak...vad jag såg iaf!

Svårt att säga, bara bakvikten kan ju orsaka skavet. Ömmar han där?
Tänker bara på att många hästar får såna skav såhär års trots sadel som passar. Pälsen är "rutten" och tål väldigt lite, och litegrann rör en sadel alltid på sig om hästen har bra ryggsväng.

Men i ditt fall så måste du ju oavsett byta, då den även är för trång.

Japp han ömmar..Jag kanske ska testa en bredare GS (36?) och se om en sådan ligger bra och sedan bredda min? Eller den kanske blir alldeles för svängd då?

Ja, det är det jag inte riktigt fattat - om dom blir mer svängda endast om man breddar dom, eller om dom även blir mer svängda om dom ursprungligen är breda? Om en ny 36 är mer svängd än en ny 33? :confused:

Så borde det ju inte vara, det vore ju inte alls smart? Isåfall skulle ju bara riktigt svängda ryggar kunna ha prestiges riktigt breda vidder.
Men varför blir de mer svängda om man breddar dem? Skulle någon kunna förklara det?

emelit skrev:
Så borde det ju inte vara, det vore ju inte alls smart? Isåfall skulle ju bara riktigt svängda ryggar kunna ha prestiges riktigt breda vidder.
Men varför blir de mer svängda om man breddar dem? Skulle någon kunna förklara det?

En sadelmakare har förklarat det där för mig. Ska försöka berätta:

De flesta sadeltillverkare har EN st form att pressa sina bommar i. Är en kostnadsfråga, så riktigt exklusiva märken kanske inte gör så. För att ändra bomvidden så de kan göra flera storlekar så spänner de sedan ut träet/plasten med stålförstärkningen i framvalvet.

Genom att det skapas större spänningar i materialet bakåt i bommen ju mer man pressar isär ortspetsarna, så böjer sig bommen som en banan - på så vis mer i de vida storlekarna än i de smala.

Rent praktiskt är det därför absolut svårast att få tag i en rak och vid sadel. Då krävs det att bommen i så fall är formpressad sådan i en form gjord just för den vidden. Sk träbommar är ju sk laminat = många skivor sammanlimmade.

Klarnar det något?

Senast ändrad av en moderator:

Okay, det klarnade något iaf. Prestigebommarna är ju i glasfiber, är det samma sak med dem då? Någon själ som vet om P-bommarna blir mer böja ju vidare de är, även om man köper dem så vida.

Angående min häst är han inte alls speciellt grov och bred, vad jag kan se med blotta ögat, så jag tycker det är konstigt att han skulle behöva 36 (?) på vidden :eek: Men det kanske är värt ett försök?
Hur mäter man förresten vinkeln på hästen och på sadeln?

Med tanke på hur manken ser ut kanske en sadel med cut back kan fungera och ändå kunna ha en vidare bom? Men fråga mig inte vilka sadlar som har det. Den enda jag kommer på direkt är Kieffer, men de sägs ju passa raka hästar, så då är väl inte det något för dig.

Ser ut att vara en smal sadel som är lite för trång fram.
Jag tycker hästen påminner om min men det är så som många hästar ser ut idag. Markerad manke men breda för övrigt. Har oxå provat runt men köpte en griffin. Då en Richard Davison dressyr med fish ilägg som jag inte ännu behövt att använda. Köpte den vida modellen och trodde nog att den skulle falla ner på manken men den ligger superbra.
Lycka till!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 329
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: caballus
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka