Sadelutprovare *långt*

emma-vsm

Trådstartare
Jag har hamnat i sadeldjungeln.
Så här är det:
Åkte förra året, på våren, till en sadelutprovare, som hjälpte mig att prova ut en sadel. Mätte mig och hästen. Jag tyckte det kändes bra och hon verkade veta vad hon sysslade med.
Beställde en sadel och fick en lånesadel under tiden. Sadel var dyr, och jag tog ett lån för att köpa den.

Fick sadeln i augusti, men hästen var inte riktigt igång så jag började rida i den i september. Under vintern tyckte jag att den började åka fram och tog då ut en sadelutprovare som samarbetear med hon jag köpte sadeln ifrån (den sadelutprovaren bor 50mil från mig nu). Hon föreslog en padd, så skulle problemet vara löst.
Jag trodde henne.

I maj i år tyckte jag att något inte stämde med hästen. Märktes i hoppningen då han hoppade annorlunda och ibland stannade. Åkte till klinik och kollade framförallt framkotorna utan att hitta något.
Fortsatte rida men tog ganska snart ut equiterapeft som konstaterade ryggont. Hon behandlade honom 3 ggr och sedan friskförklarade honom. Red igen och tyckte att det var bättre men inte helt som vanligt.

Tyckte att padden inte hjälpt speciellt och åkte åter till sadelutprovaren där jag red hästen medan hon tittade och kände.
Den behövde komma upp ytterligare fram, tyckte hon, och föreslog en annan padd där m,an kunde lägga i ilägg. Ok sa jag, och betalade henne 1300kr, för padd och undersökning.
Litade fortfarande på att hon var kompetent.
Passande nog var hennes sambo hemma och tittade när jag red. Han är equiterapeft. Hästen behövde behandlas sa han.

Han behandlade hästen 2 ggr för ryggproblem. Ville komma ännu en gång men jag sa ifrån och åkte till en vetrinär och equiterapeft 50 mil bort. Hade under sommaren lagt ut minst 3500kr på equiterapefter, och han var ännu inte bra.

Där konstaterades mycket riktigt att hästen har ont i ryggen och med största sannorlikhet är det sadeln som givit honom dessa problem. Det var både vetrinären och equiterapeften som jobbar på kliniken övertygade om.

Så, jag vet att detta är mitt ansvar, det är min häst. MEN jag har anlitat personer som säger sig ha kunskap, och jag känner mig uppriktigt lurad.
Enligt vetrinären kan inte sadeln ha passat från början. Helt fel modell för hästen. Detta har jag även fått bekräftat av tre ytterligare sadelutprovare.
Från det att sadeln blev kollad sista gången tills dess att vi var hos vet, hade det gått ca 1 månad. Hästen har inte förändrat sig.

Hur skulle ni hantera detta?
Jag har pratat med sadelutprovaren, och hon har i sin tur kontaktat säljaren. Hon tar tillbaka padden som jag köpt och jag får pengarna tillbaka för den.

Hjälp!

Hoppas ni orkar läsa och även svara!

/Emma

Sv: Sadelutprovare *långt*

Jag får lite varningssignaler redan när jag hör ordet padd i kombination med sadelutprovare? Är inte meningen med att ta ut en sadelutprovare att man ska få tag i en sadel som ligger perfekt utan paddar och inlägg?

Vad vill du? Menar du att du vill lämna tillbaka sadeln helt och hållet? Att sadelutprovaren ska ersätta dig för dina utlägg för veterinär och equiterapeuter? Eller är du nöjd med att få lämna tillbaka padden?

jag har varit med om samma sak, bara det att vi sådan (equiterapeft) sa direkt att det är sadeln som inte passar och då var det ändån också det en erkänd duktig sadlegubbe som hade sålt och ändrat sadlen flera gånger för att jag inte tyckte att den passade.. Jensensadel var det jag köpte, jävla skit måste jag säga, eller sadlarna är igentligen bra men gubben är en idiot..( ursäkta med jag är fortfrande arg) det ledde iaf till att min häst fick behandlas i rygg + kotor fram då hon hade avbelastat ryggen i kotorna.. nu är hon tack och lov frisk igen och fick inga bestående men av sadeln.. har nu en sadeldoktor från sthlm som hjälper mig med mina sadlar..

har du fått tag i någon som har kunnat fixa sadlen eller har du kunnat byta sadlen?

bra att du kunde få tillbaka pengarna du lagt på paddar iaf.

lycka till i fortsättningen, och jag kan säga att du inte är ensam om att ha varit med om sådant, man vill ju lite på att människorna är kompitenta när de säger det..:(

Jo, när hon började prata om padd första gången, tyckte hon att sadeln behövde komma upp framtill för att han skulle kunna muskla sig där. Alternativet var att stoppa om den, men då skulle den kanske inte passa när han musklat sig. Äsch, jag vet inte, just nu låter det jättekonstigt..

Jag skulle egentligen vilja att säljaren köpte tillbaka sadeln, men jag vet inte om jag kan kräva detta...? Jag kommer förlora mycket pengar på att byta in den nu när jag byter sadel..

Jag vet inte riktigt vad jag vill, vad tycker ni är rimligt?

Jag har hemma en sadel på prov nu som jag kommer köpa... Det skulle inte hjälpt att stoppa om den andra, den var helt fel...

Ja tror att det beror rätt mycket på hur pass bra uppbackning du kan få från veterinär och/eller equiterapeut att säga att sadeln var fel från början och att det är den som orsakat problemen.

En kompis till mig har varit i samma situation som du men för henne gick det inte så bra eftersom veterinärerna inte ville stå för att de tyckte att det var sadeln som var problemet. De menade att det var så svårt att bevisa.

Så kanske du ska börja med att kolla med de som undersökt hästen, så har du lite på fötterna när du tar en diskussion med sadelutprovaren. Iom att du (vad jag förstår) ändå ridit i sadeln en del så får du nog i alla fall räkna med att dra av det på priset. Fast beroende på hur mycket uppbackning du kan få så kanske du borde kräva sadelutprovaren på pengar för dina utlägg. Jag vet inte.

Jag tror att det enda man kan göra som hästägare när det gäller sadlar är att själv lära sig så mycket man bara kan om sadelutprovning och använda sig av detta i kombination av sunt förnuft.

Det är jättesvårt att förlita sig helt på vad andra säger i synnerhet när dom också samtidigt vill sälja en en vara.

Dvs jag skulle inte lita på en sadelutprovare som säljer sadlar i synnerhet inte om dom är väldigt dyra. (Chansen finns ju alltid att dom har en månad där dom inte tjänat så mycket och tar tillfället i akt att kunna betala någon fet räkning liksom).

Det finns ju så väldigt många olika sadlar ute på begagnatmarknaden och många ridsportsbutiker förmedlar begagnat och låter en ta hem sadlar på prov mot en desposition som man får tillbaka när sadeln lämnas åter inom överenskommen tid och oskadad och där har man ju en chans att pröva utan att det kostar en skjortan och man riskerar att förlora pengar.

Letade själv sadel i ungefär 2 år men sedan råkade en kompis köpa en sadel på internet som visade sig vara helt fel på hennes häst men vad hon kom ihåg av min hästs rygg så kanske den skulle passa på Tor.

Och den passade rätt bra faktiskt så jag köpte sadeln av henne! ( Och då hade jag prövat troligen en 40 olika sadlar). ( Min häst har en väkdigt bred rygg som samtidigt är svängd och lite sänkt pga av att han är gammal och börjart bli lite svankig, sedan har han en enorm hingstnacke vilket gör att han måste ha cutback...).

Tyvärr är då sadeln en gammal hoppsadel (vilket ser konstigt ut på en nordsvensk bruks som mest rids i dressyr ),så den här jättehård att sitta i så jag får ha en gelsits fäst uppe i sätet, mne huvudsaken är ju att den passar på min häst!:D

/KT

Jag skall säga något som kommer att få de flesta av er att bli upprörda. De flesta skador med ont i ryggen på hästar beror på obalanserade och dåliga ryttare. Du kan ha en sadel som passar perfekt men efter några månader får hästen ont i ryggen. Då passar inte sadeln längre och så börjar en ond cirkel. Tycker in inte att det är konstigt att toppryttare väldigt sällan har problem med sadelpassning? Slutsats, skyll inte allt på sadeln, ingen sadeln i universum sitter bra om ryttaren inte rider bra!!

Vill bara bemöta det om padd o passande sadel. I princip har du rätt, det ska inte behövas en padd till en väl tillpassad sadel. MEN, i de fall så man kan se att hästen kommer att muskla sig så är det lämpligt att passa till en sadel som är något för stor och använda en fårskinnspadd som man kan ta bort när sadeln blivit lagom.

Det är ju synd om hästen aldrig ska få chansen att bli fullt ut musklad bara pga att sadeln är lagom, när hästen är mer eller mindre muskelfattig.. Ser ofta hästar som tyvärr har fått en urgröpning av modell sadel när den musklat sig överallt utom just i sadelläget.

Till trådskaparen:
Det kom ingen när du fick sadeln och kontrollerade så att allt blivit rätt?
Det var ju väldigt lång tid mellan måttagning och leverans och mycket kan hända på ett halvår.
Du såg inte själv på hästen om den ändrat form? (tappat eller fått mera muskler)
Den reagerade inte negativt vid sadling?

Jag har själv sett dramatiska förändringar på några månader pga sadelbyte - till det positiva - och det har då gjort att den sadeln man provade ut först inte alls är rätt för den hästen längre.

Till ALLA: Även om man har ut sadelutprovare så måste man kunna se själv hur hästen reagerar vid sadling, hur hästen musklar sig, hur väl sadeln ligger an och se till att inga tryckpunkter uppstår. Var misstänkt på allt som börjar likna en grop någonstans på hästens rygg, en anings försänkning ger ett helt annat tryck från sadeln och det förvärras stadigt om man inte åtgärdar.

Till Kenneth: Vill även jag påstå att man måste ta ryttaren i beaktande ja.

Senast ändrad:

det är klart att det i många fall är så! så det är inget som jag tror kommer göra någon upprörd.. men proffsryttarnas sadlar kollas till regelbundet.. och jag kan säga att i mitt fall var det sadlen iaf, den var så hårt stoppad så den hade punkttryckt henne på 4 ställen i ryggen..

Börja med att reklamera sadeln och utprovningstjänsten till sadelutprovaren. Skriftligen.

Berätta samma sak som du berättat för oss här, att du varit iväg, vad veterinärer och ET sagt. Och se vad sadelutprovaren säger. Någon form av kompensation måste det ju bli tal om, tycker jag.

Utifrån vad som händer när du reklamerar, kan det sedan vara lätt eller svårt att besluta om du ska gå vidare eller inte. Och som någon sa högre upp; det är helt beroende av om du har veterinärens uppbackning.

Jo det kom ju fram i ett inlägg längre ner att hästen skulle musklas upp. Men inte i ursprungsinlägget. Där lät det som om det var sadelinprovarens sätt att få en sadel att passa helt enkelt.

Till Kenneth; visst beror många ryggproblem på dåliga ryttare, kanske inte så mycket på obalans som på att hästen går i en helt felaktig form. Men inte ens världens bästa ryttare kan få en dålig sadel att inte göra skada på hästen. och tvärtom så håller även enhäst som rids fel längre om den åtminstone har en välinpassad sadel. Angående toppryttarna så antar i alla fall jag att både deras hästar och utrustning genomgår en kontinuerlig kontroll av antingen proffs på det eller att de själva är så pass duktiga. Tror mer det har med det att göra.

Ta kontakt med konsumentsombudet i din kommun. De kanske kan hjälpa dig om du inte kommer överrens med säljaren.
// Linda

Exakt samma sak hände mig med min "måttbeställda sadel". Ojojojoj vilken lång historia det blev och dyr. Fick till slut riktigt nog och kontaktade konsument ombudsmannen (tror jag han hette) som sa att säljaren har 2 tillfällen på sig att lösa problemet annars ska man få tillbaka alla pengarna plus alla utgifter man haft. Jag fick pengarna tillbaka utan avdrag fast att det gått ca 10 månader sedan jag köpte sadeln. Stå på dig! Det var andra gången jag köpt en mått beställd sadel som inte passat. Hädanefter köper jag bara sadlar som finns i affären och som passar första gången jag lägger den på hästen. Inte en massa omstoppningar och aldrig en padd. Den måttbeställda sadeln var alldeles för rak i bomen för min häst och jag hittade istället en Albion som låg perfekt. Har nu gått 6 månader och har inte behövt göra det minsta vid den nya sadeln.

Man blir riktigt arg när man kontaktar personer som påstår att de kan mäta ut en sadel och de tar bra betalt och sen passar inte sadeln när den väl kommer. Ofta tar det ju ett bra tag för sadeln innan den kommer och passar den inte när den kommer så gillar dom att säga "att din häst har ändrat dig sen du beställde den och det är inte mitt fel att den inte passar." Vi som konsumenter ska inte behöva betala för deras misstag. Stå på dig och lycka till.

Jag skall säga något som kommer att få de flesta av er att bli upprörda. De flesta skador med ont i ryggen på hästar beror på obalanserade och dåliga ryttare. Du kan ha en sadel som passar perfekt men efter några månader får hästen ont i ryggen. Då passar inte sadeln längre och så börjar en ond cirkel. Tycker in inte att det är konstigt att toppryttare väldigt sällan har problem med sadelpassning? Slutsats, skyll inte allt på sadeln, ingen sadeln i universum sitter bra om ryttaren inte rider bra!!

I detta fallet tror jag inte att det är mig det är fel på. Har ridit denna hästen i 6 år och var en betydligt sämre ryttare i början, än vad jag är nu. Problemen kom när jag bytte sadel.

.

Till trådskaparen:
Det kom ingen när du fick sadeln och kontrollerade så att allt blivit rätt?
Det var ju väldigt lång tid mellan måttagning och leverans och mycket kan hända på ett halvår.
Du såg inte själv på hästen om den ändrat form? (tappat eller fått mera muskler)
Den reagerade inte negativt vid sadling?
.

.

Självklart var sadelutprovarna (båda två) med när jag fick sadeln, och kollade. Han har inte ändrat sig märkvärt i muskelmassa.

Tack! Jag ska göra det. Ska kontakta vet också och se om han backar upp mig.

Tack! Jag har nu iallafall lärt mig en läxa, jag litar inte på någon. Och jag är kritisk.
Problemet är väl att jag har haft en person som provat ut sadeln från början, säljaren, samt en annan som kollat sadeln 2 ggr under året.
Till vem ska jag reklamera?

Man måste faktiskt ta eget ansvar när man köper sadel. Dvs, du måste själv lära dig hur du tycker att din sadel skall ligga. Provrid och hästen visar vad han tycker. Det går inte att skylla på alla i sin omgivning. Det är som att ha en usel hovslagare, du måste själv ansvara för att jobbet blir rätt utfört. En annan sak, en välanpassad sadel kan inte ge hästen muskler!!! Det finns en övertro på att det är sadeln som gör detta. Återigen, god ridning borgar för goda muskler. Det är som att skylla på träningsoverallen om man inte får snygga benmuskler när man tränar. Jag har varit med i den här branschen sen i slutet på 60-talet och på den tiden så fanns det inget som hette sadelutprovning. De hästar som inte gick tillräckligt bra fick helt enkelt ridas av bättre ryttare. Det fanns heller inga som helst hjälptyglar eller olika bett. Det fanns bara en sanning, god ridning borgar för välmusklad och välriden häst. Idag så har de flesta en urusel grundkunskap innan dom skaffar häst och sedan så skylls allt på utrustning, tränare eller så är det fel på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 506
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka