Sadelutprovare

Bonita4

Trådstartare
Vad brukar det kosta att ta ut en sadelutprovare?

Är det tvång att köpa en sadel av utprovaren, eller kan man pröva ut en modell som ligger bra och sedan köpa den begagnad istället?

Sv: Sadelutprovare

det kostar mellan 500-1000kr enligt min erfarenhet.

Du är inte tvingad att köpa en sadel av sadelutprovaren, utan kan prova ut en och sedan köpa på annat håll. Sadelutprovaren brukar annars ha mycket begagnat i lager också beroende på vem man anlitar eller åker till.

Tvång är det väl inte men det brukar väl inte kosta något för utprovningen om man köper sadeln av dem.

Annars har jag sett priser från 300 kr och upp till 1000 kr, i det dyra priset ingick det att de mätte upp alla mått , längder och bredder och så kunde man ta med sig det till en sadel affär om man ville, men det var gratis även där om man köpte sadel av dem.

Okej, men brukar sadelutprovarna ta med sig massor av sadllar och prova olika, eller hur går det till?
Mäter de ryggen på hästen?

Den jag hade ut hade med sig en hel del sadlar och provade ut den som passade hästen och mig bäst.

Jag har även hört att den dyrare, skrivet i mitt förra inlägg, mäter upp hästens mått efter alla konstens regler. :)

*KL*

Jag åker hellre till utprovare. Mer sadlar att välja på. Kostar 500 kr för en utprovning, oavsett om det är bara hopp eller en hopp och en dressyr som ska provas ut. Inget köptvång alls.

De jag träffat tar 200-300 (ev plus milersättning om du bor "avsides"), och det är ändå riktiga utprovare, varav en sadelmakarmästare så det behöver inte va dyrt för att de är kunniga.
De brukar kunna ta med sig sadlar, och även prova om du försöker låna ihop från vänner o bekanta.

Allmän fråga - de som har sdelutprovare som åker ut. Hur många sadlar har de med sig, och hur pass får man provrida dem?

Det tycker jag ju är stora fördelen dit jag åker. Hundratals sadlar i lager, du får provrida med stigläder och den stund du tycker behövs, du får hoppa i hoppsadlar etc. Men blir lite bortskämd av det, och en 'ambulerande' utprovare blir ju värre, speciellt om man inte vet riktigt vad som passar =)

KL

Vart får man tag på sadelutprovare? Alltså hur hittar man dom och får kontakt med dom?

Telefonkatalogen är ju ett bra tips. Annars hör runt vilka som finns i ditt mråde, och vilka som är bra framför allt.

Ja men det finns DUKTIGA som inte är anslutna, så jag menade, att alla är inte med där. Det är lite abret, det finns ingen riktigt bra paraplyorganisation som samlar upp alla.

Sen, en av de på SBO:s lista är inte duktig nånstans dessvärre, men majoriteten är det säkerligen.

Men t ex 'min' sadelmakare är godkänd utprovare av engelska Society of Master Saddlers. Och DET är för mig absolut högsta 'ackreditionen' som går att få. Men han är inte med i SBO/på SBO:s lista. Så den är bra 'första koll', men word of mouth och telefonkatalogen ska inte förkastas, men riskerar att missa andra alt i sitt närområde.

Sen, alltid alltid höra andras erfarenheter. Det finns duktiga utprovare som ändå har hög andel missnöjda kunder, pga saker som att de vill sälja på det dyraste som passar hela tiden t ex. Sånt kan också vara bra att veta =)

Absolut, där är vi helt eniga. Ville bara påpeka att SBO:s lista inte innehåller alla, så hittar man inget där, eller vill ha fler alt i sitt närområde är det en bra ide att kolla upp =)

Och som sagt, himla synd det inte finns någon mer allomfattande paraplyorganisation som samlar 'alla'.

Allmän fråga - de som har sdelutprovare som åker ut. Hur många sadlar har de med sig, och hur pass får man provrida dem?

Det tycker jag ju är stora fördelen dit jag åker. Hundratals sadlar i lager, du får provrida med stigläder och den stund du tycker behövs, du får hoppa i hoppsadlar etc. Men blir lite bortskämd av det, och en 'ambulerande' utprovare blir ju värre, speciellt om man inte vet riktigt vad som passar =)

Mustang va??
Dit var jag också! jätte nöjd med min!

Skulle rekomendera att åka dit!
Bor du på Östermalm är det inte långt...

Den utprovaren som jag har haft ute frågar först lite efter typ av häst, längd på ryttaren och sen plockar han med sig de modeller han tror kan passa. han har 400 olika i lager.
första gången jag hade honom ute hade han med sig ca 20 sadlar, jag provade 5 stycken innan jag bestämde mig.
andra gången hade han med sig ca 15 st (det var till samma häst, men först gången en dressyrsadel och andra gången en hopp) och då provade jag bara två innan jag bestämde mig.
Jag fick provrida dom så mycket jag ville och även provhoppa hoppsadlarna.
(det var en svensk diplomerad sadelutprovare)
köper man sadel av honom så är utprovningen gratis, köper man ej kostar den 700kr, skulle han inte hitta någon passande så tar han inte något betalt.

Ah, låter ju helt okej. Det jag hört om 'ambulerande' har varit att de gör som du beskriver, men har med sig 5 - 7 sadlar/gång, och inte rida med stigläder. Eller inte så det blir märken (dvs lite som det är när man tar hem från butik, märken på sadeln = köptvång typ)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka