Sadelutprovare

Sv: Sadelutprovare

Jag bor nära Sh***man i Mjölby - nån som har erfarenhet? De säger ju att de är SÅÅÅ duktiga på detta.
Min pålla kommer att bredda sig under sommaren (typ noll muskler nu) och då känns det som att jag måste kolla upp om hennes sadel ligger OK fortfarande fram i höst.
Kan man bara boka tid och komma med sina egna sadlar + häst?

det lät ju inget vidare, en sån utprovare skulle jag inte ta ut, man måste ju få känna efter ordentligt, det är ju ett stort och dyrt beslut.
han som jag har haft ute har provsadlar som bara används att provrida i så dom får man slita på hur mycket man vill. sen skickar han en helt ny från lagret dagen efter. så man får en ny och fin som ingen har provsuttit i innan.

Okej, där är en sak jag tänkt på, nu är vi offtopic, men. Nu här när jag var in till sm sist, så blev det ju ny dressyrsadel. Brunt elände. Jag tyckte 'ingen svart inne?' och han tyckte att 'nej tyvärr, och ska jag skicka efter en, så det är nackdelen med hantverk, risken finns de skiljer sig lite, och så gillar han inte alls den som kommer?'

Så det blidde en brun.. Vet att vi tidigare, när sadeln jag provat har varit bokad av ngn annan så man fått beställa hem, att det fått tas en bomvidd upp/ner, för de skiljer sig lite åt från sadel till sadel, och hästen legat 'nära' i bomvidd. Så jag skulle nog vilja ha en jag provridit jag, men annars är det ju smart med 'demoex' =)

Och tyvärr är du den första som berättar om den version du ger, alla andra som haft ambulerande har sagt det som jag refererade. Men en sån som du beskriver skulle absolut jag med kunna tänka mig!

ja jag är också lite så att jag gärna vill ha bekräftat att just det exemplaret som jag köper passar på hästen, så därför bad jag honom att titta förbi när han har vägarna förbi och kolla så att sadeln ligger bra på hästen även efter att stoppningen har satt sig lite och sadeln har blivit "inriden"
och det har han gjort kostnadsfritt.
så jag är mer än nöjd med honom som utprovare! :bow:

MM, efterkontrollen är ju jätteviktig =) Dit jag åker (nämnt i tråden) så ingår ju '3 månaderskollen' i priset, och om sadeln då inte skulle visa sig passa, oavsett anledning, så provas ny ut gratis. Dessutom så om man måste stoppa till den/justera stoppning görs det till rabatterat pris.

När jag köpte sadel till krångelvalacken, så åkte vi som tättingar i början och fick justera stoppningen två ggr, betalade dock inget i det, när jag skulle betala tycktes bara 'ingår i funktionsgarantin' :bow:

Sen så har iaf inte jag betalat ngt för efterföljande årskoller, utan bara behövt betala om något behövs ändrats. Himla bekvämt =)

Jag hade bara hört gott om dem innan jag åkte dit men när jag väl var där så blev jag INTE imponerad. Vill du veta mer så PMa

jag åkte med hästen till en sadelutprovare. de hade bortåt 300 sadlar tror jag, både nya och begagnade och antagligen de flesta märken som finns i sverige. utprovningen kostade 500 och sen bytte vi in min gamla sadel så den nya blev till halva priset :)

mina kompisar brukar anlita en tjej som kommer till stallet men hon har bara stübben och det känns lite skumt tycker jag eftersom jag inte tror att stubben kan passa alla ryggar... men hursomhelst, hon tar inget för själva utprovningen om man köper en sadel. annars kostar det ca 500 där med.

Okej, där är en sak jag tänkt på, nu är vi offtopic, men. Nu här när jag var in till sm sist, så blev det ju ny dressyrsadel. Brunt elände. Jag tyckte 'ingen svart inne?' och han tyckte att 'nej tyvärr, och ska jag skicka efter en, så det är nackdelen med hantverk, risken finns de skiljer sig lite, och så gillar han inte alls den som kommer?'

Så det blidde en brun.. Vet att vi tidigare, när sadeln jag provat har varit bokad av ngn annan så man fått beställa hem, att det fått tas en bomvidd upp/ner, för de skiljer sig lite åt från sadel till sadel, och hästen legat 'nära' i bomvidd. Så jag skulle nog vilja ha en jag provridit jag, men annars är det ju smart med 'demoex' =)

Och tyvärr är du den första som berättar om den version du ger, alla andra som haft ambulerande har sagt det som jag refererade. Men en sån som du beskriver skulle absolut jag med kunna tänka mig!

Så har det fungerat för mig också. Sen hade han ju inte de alltför udda sittsstorlekarna med sig utan bara de vanliga (om man inte sa till innan att man tex ville ha en väldigt stor eller väldigt liten, då tog han med sig någon om han hade det inne). Men det får man ju när man beställer sadeln sedan.

Tror att han hade med sig ett 70-tal sadlar i bilen. Dock så provade vi bara två innan vi hittade den som passade både häst och ryttare. För som han sade det finns ingen mening i att jag plockar ut fler än de som jag tror passar din häst. I mitt fall så har jag en väldigt enkel häst med ett mycket bra sadelläge så där var det en smaksak från ryttarens sida vilken sadel som var bäst.

Däremot så var det dock en fast kostnad. Det var den kostnad han hade för resan. Den delades jämt mellan de som var på sadelutprovningen. Har för mig att det då var 400 kr/häst. Den summan kan så klart variera lite beroende på hur många som är med och hur lång resan är.

Han är också diplomerad sadelutprovare. Kanske är det samma person?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Du kan få adress och telefonnummer / mail till "min" sadelutprovare. otroligt duktig och seriös. Stort fint ridhus att prova ut sadlarna i :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
184
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 150
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka