sadelutprovare

Cornelia

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av auktoriserade sadelutprovare?
Bra, dåligt, pålitligt, prisvärt etc etc.

Sv: sadelutprovare

Jag har testat två olika sadelutprovare till mina hästar. Visst de kan sin sak, och det är ju bra om man själv inte är så duktig, men kan man lite själv om sadlar och hästens rygg så kan man nästan vara noggrannare själv.
Det som är skönt med att ta ut/åka till en sadelutprovare är att det ofta finns möjlighet att prova många olika märken och storlekar. Det är ju svårt att själv införskaffa flera olika sadlar, utan att det tar en massa tid och kostar pengar.

Jag har också provat två sadelutprovare. Den första var rent ut sagt värdelös.. Det jobbet hade jag kunnat gjort bättre själv. H*n var ifs billig, men det var bortkastade pengar. Den andra utprovaren jag var till var istället väldigt proffsig! Dyrare, men väl värt det eftersom jag fick väldigt bra hjälp. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag aldrig skulle hittat någon lämplig sadel till min knepiga häst på egen hand. Nu kommer jag aldrig att åka någon annanstans när det gäller sadlar!

Jag var hos sadelutprovare senast igår och är väldigt nöjd. Jag skulle aldrig själv kunna hitta en sadel som passar till min häst och då tycker jag det känns bra att få hjälp. Där jag varit tycker jag att dom verkar ha mycket kunskap och koll på vad dom håller på med så jag litar fullt på dom. Tycker definitivt att avgiften för själva provningen (500kr) är väl investerade pengar.

Jag har bara goda erfarenheter. Särskilt i början när man inte riktigt vet vilken typ man vill ha och som passar hästen är de en god hjälp. En stor del av kunnandet ligger ju i att de "håller på med sadlar" och därför har erfaranhet av vilken modell & fabrikat som brukar passa just den typen av häst. Om man själv har stor erfarenhet så vet man oftast på ett ungefär.

Den första vet jag faktiskt inte riktigt vad h*n hade för utbildning. Det var en chansning eftersom det är den enda sadelutprovaren i närheten.. H*n hade i allafall varit på en veckas kurs hos Prestige i Italien. Den andra sadelutprovaren är välutbildad, kan väl nämna att det var en av Amerigos utprovare..:)

Personligen ger jag inte mycket för den "utbildning" säljarna får av respektive märke.

Det kan vara allt från 4 timmar (halvdag) till en vecka, och säger mer om märkets sortiment än om hästens behov.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 435
Senast: Efwa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han... 2
Svar
31
· Visningar
1 548
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka