Sadelutprovning- duktiga sadelutprovare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mrs Allan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 055
M

Mrs Allan

Som alla vet så ska man inte börja mixa och tricksa vad gäller saker som foder och sjukdomar, just eftersom det finns fakta som är rätt och riktig, och vet man inte hur till exempel sjukdomen ska behandlas, eller är osäker på vad för en sjukdom det är, så konsulterar man givetvis en veterinär. Detta är inget nytt, för någon.

Men vad gäller utprovning av sadel, som kan ge riktigt allvarliga skador om man har och använder en felaktig, så testar folk glatt själva, trots att de knappast gått någon sadelutprovarkurs eller ens varit i närheten av någon sådan. Men om man då tittar på vilket alternativ man har att välja på utöver egen-utprovning så är det att anlita en sadelutprovare, som faktiskt har gått en kurs om att hitta sadlar som passar en hästs rygg. Än så länge inget fel, men om man då ser till vilka sadlar en sadelutprovare tar med sig så inser man ganska snabbt att de ofta representerar vissa märken, eller ännu hemskare; bara ett. Och eftersom de vill tjäna pengar vill de ju få sadlar sålda vilket leder till att de ofta väljer ut den sadel som passar bäst av dem de har med sig, även om det är en sadel som inte ligger hundraprocentigt bra.

Nu vet jag att jag genariliserar grovt och att man kan ha "turen" att hitta en bra sadel. Men om man ser till majoriteten så har de en sadel som inte passar hästen. Och min fråga är då hur man ska gå tillväga?
Ska man anlita en sadelutprovare som har många olika sadelmärken, och hoppas på att man får en sadel som verkligen passar, eller ska man ta hem flertalet olika sadlar och för var gång ta ut en sadelutprovare och be denne säga hur sadeln ligger, om man ens kan göra så?
Och hur vet man att den så kallade sadelutprovaren verkligen är duktig?
Hur gör ni?

Sv: Sadelutprovning- duktiga sadelutprovare

Det du berör är väl grundfrågan i all verksamhet berör oss som varelser i vår värld.

Vem kan man lita på och vem kan man inte lita på?
Hur mycket kan enskilda ifrågasätta eller inte ifrågasätta på egen hand?

Nu för tiden verkar det vara ett evigt ifrågasättande av snart sagt allt möjligt, kanske lite mer än vad som är bra. Ska vi alla hålla på att bedöma själva om yrkesgrupper korrekt utför sitt arbete eller inte, ja – då riskerar vi att hamna därhän att vi inte har något annat att göra.
Är det inte veterinärer, hovslagare eller massörer så är det andra som ska ifrågasättas. Massa lösa rykten florerar som är vår tids vandringsägner och liknar pizzan i råttan historier (om du känner till det).

Om jag själv känner mig osäker när det gäller hästrelaterade frågor brukar jag översätta det till frågor som rör min egen säkerhet. Om jag ska åka ubåt, vem vill jag då ska bygga båten?

Ibland har man inget annat val än att lita på expertisen, om du åker tåg, bil eller ska flyga måste du ju lita på att det är kompetent folk som vet vad de gör, eller hur? Ska du åka buss lägger du ditt liv i experternas händer, därför att vanliga dödliga inte kan sätta sig in i alla aspekter hos de olika yrkena som garanterar en säker bussresa. Likadant om du ska flyga. Du måste inte vara pilot eller flygplansingenjör för att våga, utan litar på att deras kompetens på något sätt är garanterad för att göra livet enklare för dig.

Så tänker jag när det gäller veterinärer, sadelutprovare och annat. Visst finns det dåliga exemplar även där, och visst kan de också göra fel ibland, men grundkompetensen får vi lita på helt enkelt eftersom vi omöjligt kan sätta oss i alla aspekter av deras yrkeskunnande.

Självklart får det också finnas sunt förnuft med i bilden – åtgärdar veterinären kolik genom att åderlåta hästen ska vi kanske ringa en annan veterinär, och likadant provas det ut en sadel som bygger en bro över en svankig rygg ska vi nog välja en annan. I övrigt: lyssna på branschorganisationer – de är ju i viss mån till för att garantera att tjänsten utförs korrekt. Då kan du se din häst i ögonen!

Lyssna inte för mycket på Buke! Och framför allt inte på konspirationsteorier om giriga ockrare som bara vill sälja sina egna sadlar för att tjäna pengar. Ja, lön vill de självklart ha, men vilken sadelutprovare av idag väljer inte bland en begränsad uppsättning sadlar i vilket fall. De kan ju finnas modeller i Sydafrika, Kina eller Ryssland som de inte känner till och alltså inte väljer trots att det hade varit det rätta och det perfekta.

Kom ihåg även om vi tror att vi handlar i all välmening kan vi göra fel, den risken får man helt enkelt ta, men en utbildad yrkesperson är det första steget.

Lycka till! :)

Edit: Jag tycker alltså att du ska vända dig till en sadelmakare med gott renommé, gärna någon som har gått lärling hos någon erkänt duktig som kan hantverket. Är du ändå osäker kan du ringa runt till olika veterinärer och höra om de rekommenderar någon särskild.

Detta kan du också dubbelkolla med equiterapeuter som du litar på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 164
Senast: Blyger
·
Utrustning Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: clara123
·
Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S