Sadelutprovning-hur funkar det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yossarian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 146
Y

Yossarian

Hur fungerar det att köpa sadel? Brukar utprovaren ha begagnade (läs billiga) sadlar hemma eller förväntas man själv söka per annons? Och säljer dom billigare syntetsadlar? Jag menar, har dom samma sadlar som till exempel hööks? Eller köper folk först en sadel från hööks sen kollar den med utprovaren? Jag är helt novis på det här, och fasar för att utprovaren ska plocka fram en sadel för 10 papp: ”det här är den ENDA som ligger bra på din häst” :smirk:

Sv: Sadelutprovning-hur funkar det?

jag fick ett nr till en utprovare och det var meningen att vi skulle åka hem till honom med häst eftersom han hade alla sadlar hemma..nu blev det inte så utan han kom hem till oss istället(hästen vägrade då så mycket som titta åt en transport).Han hade med seg en massa sadlar i alla möjliga prisklasser...så vi provade och provade och provade..tillslut köpte jag den dyraste han hade..stog och valde mellan den billigaste och dyraste och nu blev det den dyraste pga hästen verkade trivas bäst i den.
Han ansåg att vi likagärna kunde köpa den billigare än den dyra.
Hur bra och duktig som helst.
Jag berättade att jag hade max 5.500kr att röa mig med och tog med sadlar som kostade minre och upp till de pengarna.
jag hade inte ens behövt köpa sadel av honom,bara betala bensinersättningen och bjussa på fika!

Lycka till!

Jag har åkt med min häst till ett ställe som har ridhus, sadelmakeri och säkert 300 sadlar i lager. De mäter o kollar och gör om sadeln man bestämmer sig för för att den ska passa hästen så bra det bara går. Viktigt är oxå att kolla sadel och häst allteftersom, det är ju inte säkert att hästen kan ha samma sadel en längre tid eftersom de ändrar sig i ryggen då och då.
Jag tror inte att man skasnåla med pengar när det gäller något så viktigt som en sadel. En dåligt tillpassad sadel kan förstöra hästen liv, även om man inte behöver ta den dyraste. Min första sadel kostade 18.500:- och min sista 13.000:-. Tack gud för att det finns avbetalning ;)
Lycka till!

Jag har köpt min sadel beg. genom en sadelutprovare och är jättenöjd. Han kommer upp till vårt stall med gämna mellanrum och har med sig ett lager sadlar i olika modeller.
Självklart skall det inte vara köptvång när du tar ut en utprovare men vill du att han skall uttala sig om en sadel du redan köpt får du nog betala lite.

Jag tycker det är ett bra sätt att köpa sadel på för att inte göra fel om man inte är helt hemma på ämnet. Lycka till!

Tack för svaren :bow:

Det känns lite nervöst, jag som inte är så himla kunnig är ju helt i händerna på utprovaren. Bara att hoppas att det är en ärlig prick :)

Avbetalning förresten, hur fungerar det? Det lät bra ifall det måste bli en dyrare sadel. Vill helst ha en billigare syntet men men...

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 365
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 627
Senast: ako
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 751
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka