Sadelutprovning på Sharpman.

DeCloe

Trådstartare
Imorgon ska jag och hästen iväg på sadelutprovning på Sharpman.
Vet ju i stora drag hur det går till, men ni som har varit där kan ni inte berätta i detalj?
Är lite nervös och så. Typiskt mig. :D

Sv: Sadelutprovning på Sharpman.

Finnen skrev:
Imorgon ska jag och hästen iväg på sadelutprovning på Sharpman.
Vet ju i stora drag hur det går till, men ni som har varit där kan ni inte berätta i detalj?
Är lite nervös och så. Typiskt mig. :D

Det är inget ALLS att vara nervös för det lovar jag dig!

Har varit där många gånger för utprovning med olika hästar!

de kollar hur hästen ser ut först, muskling osv, ev. gamla sadeln hur den ligger/legat.

sen får du rida runt en massa i ett antal sadlar, dels för att du själv ska känna om det funkar för DIG, och för att de ska kunna bedöma hur sadeln ligger på hästen.

sen om ni hittar ngt så resonerar de med dig huruvida sadeln behöver justeras - kan tex röra omstoppning, lite höjning eller sänkning bak/fram för att ligga bättre än bra, och ev. breddning av sadeln om det behövs.

de är duktiga och kunniga anser jag. har enbart gott att säga om dem. det enda "negativa" jag kan säga är att som försäljare så KAN de ibland tendera att "spara" de bästa, och dyrare sadlarna till sist, så att man blir "såld" på dessa i jämförelse med andra man ridit i innan.

viktigt därför att om du har en budget att du NOGA specificerar prisklassen (lägg dig några lappar under din egentliga prisklass) så hamnar du rätt... de har ett STORT sortiment av både begagnat och nytt. Men självklart säljer de hellre de nya och dyrare om du tillåter det....:smirk:

Berätta hur det gick sen!

du verkar ha dubbelpostat tråden, men jag skriver samma svar här som i den andra, så det inte kommer bort :D

--------

när jag var där med kompisen o hennes unghäst gick vi direkt ner till ridtältet. vi hade dom gamla sadlarna med oss, så utprovarna la på dom och tittade hur dom låg etc (ifall de skulle bytas in var det väl mest för), och de pratade lite om hur hon såg ut i ryggen, vad ägaren ville ha för sadel, pris etc etc.

sen gickd om upp till affären medan jag gick runt med hästen, de kom tillbaka med 2 vagnar fulla med sadlar, och sen var det bara att prova.

på med sadel, kolla hur den ligger, eventuellt justera något. ägaren fick sitta upp, skrittaoch trava ett par varv och känna efter. utprovaren "kommenterade" även hur hon tyckte att man hamnade i sadeln och om storleken var rätt etc.

provade alla sadlar och sen provade hon (om jag minns rätt) de "bästa" igen, hämtade någon fårskinnspad för att lägga under hoppsadeln (var en bates cair med utbytbara bomjärn) och pratade om hur hon skulle "gå vidare", dvs kunna ta bort padden senare, byta järn etc.

sen var det klart, hästen släpptes i rasthage, vi shoppade loss inne i affären, och sen åkte vi hem, trötta och (iaf ägaren) femsiffrigt fattigare i plånboken...

Oops.. Ja det verkade som det :o
Det gick jättebra! Hittade en ny sadel och så, så jag är helnöjd!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Smitare - hur gör ni?