Sadelutprovning

M

morrhoppan

Var iväg med hästen och provade sadlar i helgen. Efter att ha provat mig igenom i stort sett alla dressyrsadlar i butiken hittade vi en som vi trivdes med. En Albion. Jag satt bra i den och hästen verkade röra sig fritt och avslappnat. Nu till mina funderingar. Jag har alltid fått höra att min häst har en väldigt bred rygg (för att vara halvblod alltså) men den här sadeln hade bomvidd M. Jag frågade sadelmakaren om den verkligen inte var för smal. Men han hävdade bestämt att det var rätt storlek och att det inte skulle vara några problem om hon breddade sig ännu mer. Och han borde väl veta vad han pratar om, eller?
Jag vet ju att man inte ska stirra sig blind på storleken och om man inte kan lita på att en duktig sadelmakare kan hitta rätt storlek vad ska man då gå efter?
Det här blev visst lite flummigt men min fråga är väl egentligen ska jag lita på att han har rätt och köpa sadeln eller ska jag leta vidare efter en annan sadel?
Mvh
/morrhoppan med beslutsångest
 
Om jag var du skulle jag ta sadeln på öppet köp, och sen be någon annan sadelutprovare komma och kolla hur de tycker att sadeln sitter...

Jag köpte en sadel som en aukt.sadelutprovare provade ut på min häst, efter en månad hade hästen stora knölar bakom sadeln och när jag konsulterade annan sadelutprovare (som inte hade något att vinna oavsett) så visade hon att sadeln både var för lång för hästen, och dessutom hade fel vinkling på .. vad heter det? gaffelsptesarna eller nått? koppjärnen alltså :) (inte fel bomvidd alltså)

Så mitt råd är att ta ut någon som är opartisk...
 
En häst kan ha bred rygg, men ändå normal bom. En bred rygg kan ju vara ett tecken på att pållen är bra musklad... eller...

Har sett alldeles för många halvblod som är totalt avsaknade av allt vad ryggmuskler heter, senast igår när jag satt funktionär på en tävling. Smala mankar där det inte finns några som helst mankmuskler runt omkring och ryggar där ryggraden sticker upp om ett kyrktak... :crazy:

Hur som helst. Jag har en Albion SL till min pålla. Storlek MM. Jag hade innan provat igenom hur många sadelmärken som helst. Den som låg nästan bra var en Stübben med bomvidd 31, vilket är deras normala bom. Dock var den liiiite för liten. Albion SL med bom MM (Medium-Medium) är alltså också "normal" bom, men passade alltså bättre.

Skulle det dessutom vara så att min pålla breddar sig ännu mer så går det faktiskt att skicka iväg sadel för att byta/eller böra om bommen. Det sa de i alla fall på Granngården. Det är inte sååå himla vanligt. MEN det går...
 
Min häst är ganska rund över ryggen av naturen, så vidare mycket muskler har hon inte ännu men jag hoppas att hon ska få mer. Det är därför jag är orolig för att sadeln ska vara för smal och hindra hennes muskler från att utvecklas.
Men som du säger, en rund rygg behöver ju inte betyda att hästen ska ha en vid bom. Så jag tror jag bestämt mig för att lita på att den passar och slå till.

Vet du förresten om alla Albion style går att ändra, även de äldre modellerna?

Mvh
/morrhoppan
 
Nej, de äldre modellerna går inte att ändra. Jag hade turen att få tag på en lätt begagnad Albion, den var 1,5 år i skick som ny och jag har garantisedel m.m. Enligt min sadelutprovare så är det lönt för min del att skicka sadel till England och får den ändrad om så behövdes.

Dessutom, i alla fall enligt min sadelutprovare, det är mest unghästar som "breddar sig". Om du har en vuxen häst som är normalt musklad runt manken så är det inte just precis där bommen ligger som hästen "breddar sig". Skulle så ske ändå, så går det att reglera med stoppningen. Men kolla för säkerhets skull med din sadelutprovare.

Om sadeln är för smal borde den klämma runt manken redan nu och ligga i bakvikt. Då är den ju inge vidare utprovad...

Däremot OM din häst har väldigt smal manken och nästan är insjunken runt manken så är den inga muskler kring manken. Ett råd i sådant fall är att du skippar ridningen ett tag och promenerar eller tömmkör hästen. Då bygger den upp rygg- och mankmuskler ganska snabbt. Sedan kan du prova ut sadeln igen.

Nu vet inte jag alls hur din häst ser ut, utan det är OM den har "hålor" på var sida om manken. Är det inte så utan det finns "kött" eller vad manska säga :smirk: kring manken och sadeln blivit bra utprovad och ligger i balans osv... så kan du nog lita på sadelprovare. :)

Albion SL bra :love:, ligger bra på de flesta hästryggar, om än dyr... :angel:
 
Varför inte be någon opartisk sadelmakare/utprovare titta, om du är osäker.
 
Du beskriver min tidigare situation!
Har köpt många sadlar sista två åren som skulle passa men visar sig att de inte har gjort det egentligen. Jag har haft HdR 31, provat Stubben 31, Apaloosa 32 alla har varit för smala men en storlek större av dessa sadlar har varit för breda och legat på manken.
Nu har jag en äldre Albion Comfort Orginal som är i storlek M och är jättebra! Märkte direkt att hon rörde sig lättare med denna sadeln.
 
Oj! Har inte varit här på ett tag och upptäckte att jag fått massor med nya svar! Ska försöka svara på alla här.

Min häst är inte så ung men inte riden så länge, det är därför jag hoppas på att hon ska bygga mer muskler. Men hon har absolut inga hålor vid manken, den är snarare väldigt rund ;) Min sadelmakare sa just det att hon säkert kommer sätta mer muskler men troligen inte kommer behöva vidare bomvidd ändå. Och skulle hon ändå behöva det får jag väl byta sadeln då.

Sadeln låg bra vid utprovningen, det var bara jag som reagerade på att bomvidden var M eftersom jag vet att hon är ganska bred.
Jag är nog extra misstänksam av mig eftersom jag en gång tidigare blivit blåst av en person som utgav sig för att vara sadelutprovare (efter att ha gått en helgkurs, men det visste jag inte då) och som sålde en sadel till mig som inte alls passade hästen. :mad:

Jag ska försöka hitta någon oberoende som kan titta på hur sadeln sitter. Men av erfarenhet vet jag att det är svårt att hitta någon som är duktig och oberoende eftersom de flesta vill sälja "sina" sadelmärken.

Mvh
/morrhoppan
 
Då har nog din kuse bra mankmuskler ;). Förstår din misstänksamhet om du blivit lurad tidigare. Sadelköp är ju ofta ingen direkt billig historia... :angel:

Försök få tag på en som stoppar om sadlar - de brukar ju kunna vara oberoende när det gäller sadelmärken och de ska ju dessutom kunna bedöma om sadeln ligger bra på hästen eller inte.

Lycka till
 
Nej, sadelköp är inte billig, men vem har påstått att det är billigt att ha häst... :crazy:

Jag är överlycklig över att ha hittat en begagnad sadel, en ny Albion SL hade jag aldrig haft råd med, speciellt inte eftersom jag mest ägnar mig åt hoppning och redan lagt massor med slantar på min hoppsadel. Men det handlar ju om ganska mycket pengar det här också och då vill man ju att det blir bra.

/morrhoppan
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 513
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp