Sadelutprovning

ylvalill

Trådstartare
I helgen har jag provat en helt underbar dressyrsadel på min pålle. :love: Tyvärr är jag inte säker på att den ligger helt bra på honom. När man lade på honom den så "stannade" den lite för långt fram enligt min mening, det gick dock att dra bak den lite till och då tyckte jag att den såg ut att ligga rätt ok. Tyvärr stannade sadeln inte i det läge jag hade dragit bak den till när jag sadlade utan den gled fram under ridningen och hamnade precis bakom bogbladen (låg an mot bogbladen). Min häst har för tillfället ganska så rund mage som gör att sadelgjorden åker fram mot frambenen och jag antar att det kan vara en del av orsaken till att sadeln åkte fram men eftersom jag inte brukar ha problem med det med den sadel som jag har i vanliga fall så behöver jag lite expertråd från alla er här. ;)

Vad beror det på om sadeln åker fram? Är den för smal eller för vid? Kan tillägga att avtrycket på schabraket efter en stunds ridning var väldigt ojämnt, mycket smuts bak och ungefär till mitten av schabraket, ingen alls på främre delen...

Nån som har nåt bra tips om vad som är fel med den här sadelns passform?

Sv: Sadelutprovning

Ditt problem låter mycket bekant för mig, då i proncip alla sadlar åker fram på min lilla dam.

Eftersom sadeln åker fram och du har avtryck bak på chabraket, tycker jag att det tyder på att bommen är för liten. En för liten bom medför att sadeln åker upp i framvalvet och du hamnar i bakvikt på sadeln.

Mitt råd till dig är med andra ord, prova en sadel med bredare bom, så kanske sadeln stannar där den ska. Så har det varit för mig och min kompis i stallet. När poletten till slut trillade ned i huvudet på oss och vi förstod att vi inte hade några underdnärda fullblod utan ett kallblod och ett stort halvblod, gick kompisen och köpte en vid sadel och jag en extravid. Nu har vi de vidaste sadlarna i stallet men också de sadlar som ligger bäst på hästarna.

Lycka till

Mvh//LG

Jo, det här med att jag behöver en vid bom har jag redan kommit fram till. Hästen är en hbl/arab korsning som trots att han är rätt omusklad och har ganska mycket manke är rätt så bred över ryggen. Men, den sadeln som jag provad var storlek vid. Den vidaste som man kan få tag på av det märket utan att behöva specialbeställa (om jag förstod säljaren rätt). Hästen har en ryggvinkel på 95 grader och det är ju ändå inte SÅÅ brett väl? Skall jag alltså behöva specialbeställa en sadel till honom?

Vad är det för sadel? *nyfiken*
Verkar konstigt att vidaste bommen inte skulle räcka till en 95 graders rygg, men håller med om att det är vanligast att sadeln rider framåt över ryggen då den är för smal.

Om sadeln är för rak så kan den också åka fram. Ländryggen skjuter sadeln framåt. Tänk på det också, inte bara bomvidden.. Annars är det vanligt att en för smal sadel åker fram. Vad för sadel var det??

Sadeln var av märket Finesse, ett engelskt märke som vad jag vet bara säljs av en ridsportbutik i Kungsbacka (står "Spalding" i den också tror jag). Den var i storlek 4 och enligt säljaren skulle detta vara det vidaste de normalt har i lager. Jag skall försöka mäta bomvinkeln på sadeln i kväll så får vi se hur den verkar (svårt att få ett bra mått jag vet, men det kan vara värt ett försök).

Att den kan vara för rak är ju också en idé, fast min häst har ganska rak rygg och jag tror inte att den här sadeln var extremt rak på något vis.

Tycker att det verkar lite konstigt det här men jag skall kolla lite extra på hur sadeln ligger och så ikväll så kan jag återkomma med en liten rapport imorgon... :idea:

Hej! Tycker du borde ta hjälp av en sadelutprovare! Skicka ett PM så kan du få tips på 2 st. Vilka stroppar sätter du fast gjorden i (dvs 1a, 2a och 3e). :confused:

Ja, jag har funderat på det där med sadelutprovare, men de som jag har varit i kontakt med har bara haft nya sadlar i prisklassen > 15 000 kr att sälja och det ligger en bra bit över vad jag har möjlighet att betala just nu. Dessutom blir det väldigt dyrt att ta ut en sadelutprovare eftersom jag bor rätt långt ut på landet, vill därför ha ett hum om vilka sadlar som skulle kunna vara aktuella redan innan jag funderar på att att ut någon (vill inte betala 1000:- för sadelutprovning för att sedan få höra att sadelutprovaren tyvärr inte har någon sadel som passar min häst, eller iaf ingen under 20 000:-....). Har du några förslag på sadelutprovare får du dock gärna skicka ett pm för det kan hända att det finns fler än de jag känner till. :)

Jag spände fast gjorden i de två stropparna som fanns (det fanns bara två på den här modellen, typ Y-fäste eller vad man nu kallar det).

Efter att ha kollat på sadeln igår igen, och dessutom högst ovetenskapligt mätt bomvinkeln på den så kom jag fram till att den troligtvis är för vid för min häst (den var 105grader, dvs 10 grader vidare än hästen). Jag tror dessutom att det kan vara så att sadelns bom är aningens för rak för min häst och att det är anledningen till att den trots att den är för vid ändå såg ut att ligga hyffsat bra vid första anblicken, för vida sadlar har ju annars en tendens att tippa framåt på hästen, men det gjorde inte denna. Kan det stämma tror ni? Nån som har nån annan teori?

du kan alltid be dom ta med sadlar och du provrider så kan du hitta en begagnad. En sadelutprovare ska inte kosta mer än 5-600kr (utan resekostnad) Min kostar 400-450 med resa. Annars åk på sadelprovning hos ngn butik. kostar 500 typ. Åk då till ngn butik som har mkt begagnad. Ett tips är Little shop of horses i Laholm. det blir nog långt för dig att åka, men det kan vara värt det.... du kan hitta hemsidan här på buke. Dom där är väldigt bra också och kan säga vad du ska ha och respekterar om du inte kan överskrida 10 000 gränsen eller vad det nu e. Men satsa på en sadel för 12 000 (nypris) iaf, fär då kan man få en ganska bra sadel för dom pengarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 336
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31