ylvalill
Trådstartare
I helgen har jag provat en helt underbar dressyrsadel på min pålle.
Tyvärr är jag inte säker på att den ligger helt bra på honom. När man lade på honom den så "stannade" den lite för långt fram enligt min mening, det gick dock att dra bak den lite till och då tyckte jag att den såg ut att ligga rätt ok. Tyvärr stannade sadeln inte i det läge jag hade dragit bak den till när jag sadlade utan den gled fram under ridningen och hamnade precis bakom bogbladen (låg an mot bogbladen). Min häst har för tillfället ganska så rund mage som gör att sadelgjorden åker fram mot frambenen och jag antar att det kan vara en del av orsaken till att sadeln åkte fram men eftersom jag inte brukar ha problem med det med den sadel som jag har i vanliga fall så behöver jag lite expertråd från alla er här.
Vad beror det på om sadeln åker fram? Är den för smal eller för vid? Kan tillägga att avtrycket på schabraket efter en stunds ridning var väldigt ojämnt, mycket smuts bak och ungefär till mitten av schabraket, ingen alls på främre delen...
Nån som har nåt bra tips om vad som är fel med den här sadelns passform?
Vad beror det på om sadeln åker fram? Är den för smal eller för vid? Kan tillägga att avtrycket på schabraket efter en stunds ridning var väldigt ojämnt, mycket smuts bak och ungefär till mitten av schabraket, ingen alls på främre delen...
Nån som har nåt bra tips om vad som är fel med den här sadelns passform?