sadelutprovning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 981
J

Jo_bo

Om man köper en ny sadel på exempelvis hööks,tror ni man får prova den på hästen, och om den inte passar, lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Tänkte nämligen köpa en sadel där men vill absolut låta en sadelutprovare se om den sitter helt rätt.
Och på tal om sadelutprovare...
Är det någon som vet var man hittar sadelutprovare, om man bor i norrköping? Kollar man gula sidorna? Jag har frågat duktiga folk på min ridskola som kan en del, men alla säger samma sak, nämligen att sadelns passform på hästens rygg är en hel vetenskap och ska man verkligen vara på den säkra sidan ska man anlita en proffesionell sadelutprovare...

Tips, någon???:confused:

Sv: sadelutprovning

Tyvärr hittar du nog ingen vidare sadel på hööks, Kolla med affärer som säljer sadlar, en del har sadelutprovare knutna till sig iallafall har vi det här omkring:) , kan vara värt att testa

Visst kan man köpa en sadel från Hööks och lämna tillbaka den om den inte passar. Min kompis köpte en och hon va välkommen tillbaka med den om den inte skulle passa.

Jag har köpt sadel på hööks och som jag provade på min ponny och den satt inte alls bra så då lämnade jag tillbaka sadeln och fick pengarna åter....själv har jag turen att jag har en hästbutik inärheten av mitt stall som jag kan rida till och få hjälp med att prova ut sadlar hos. Som TinyWiny skrev kolla med hästbutikerna om de har sadelutprovare...:rofl:

Du kan ju börja med att kolla ryggens anläggningsyta och sen kolla hur långa sadlarna är. Om du köper en med utbytbar bom/fish och dessutom vet att längden funkar är det ju rätt stor chans att sadeln passar.

Du FÅR lämna tillbaka/byta sadeln. Lägg bara ett tunt lakan under sadeln så ser du ju dels att sadeln passar (eller inte) och dels skyddar sadeln mot smuts.

Varför skulle man inte kunna hitta någon vidare sadel på hööks?:)

Jag köpte min sadel på Hööks.
Jag fick lov att ha den på öppet köp i 30 dagar och jag köpte den i Borås. Men det hade gått likabra att lämna tillbaka den i vilken butik som helst!

bor du i norköping har du ju inte så långt till Sharpman, ta med dig pållen o åk dit, de har ett brett urval o du får provrida en massa sadlar.
Annar kan även Mantorps travshop hjälpa dig.

Bison skrev:
bor du i norköping har du ju inte så långt till Sharpman, ta med dig pållen o åk dit, de har ett brett urval o du får provrida en massa sadlar.
Annar kan även Mantorps travshop hjälpa dig.

Har mantorps travshop sadelutprovare? brukar ofta åka dit men tycker inte de har så mkt sadlar(jämför med sharpamn som jag också har nära till)

TinyWiny skrev:
Tyvärr hittar du nog ingen vidare sadel på hööks

Så då tycker du rimligen att Stübbens och Throwgoods sadlar "inte är något vidare"?
Är det bättre kvalitet på en Stübben som är köpt någon annanstans?

När ska folk börja inse att det är Hööks egna grejer som det är fel på, inte de traditionella märkena de saluför!

fjordinghanna skrev:
Har mantorps travshop sadelutprovare? brukar ofta åka dit men tycker inte de har så mkt sadlar(jämför med sharpamn som jag också har nära till)
Ja och de kommer även ut om man ber vackert... travshopen säljer bara nya sadlar och tar inte inbyte. De har ju inte alla varianter hemma för det är ju en omöjlighet men de tar hem det man vill ha. Sharpman har ju mycket begagnat, både sådant de bytt eller köpt in samt sadlar som de säljer på provision åt privatfolk.
//marti - som bor 2 km från travshopen...

Ynthe skrev:
Så då tycker du rimligen att Stübbens och Throwgoods sadlar "inte är något vidare"?
Är det bättre kvalitet på en Stübben som är köpt någon annanstans?

När ska folk börja inse att det är Hööks egna grejer som det är fel på, inte de traditionella märkena de saluför!

Det var hööks egna märken jag syftade på:) Har ingen erfarenhet av de andra sadlarna de säljer, har tyvärr inte varit speciellt nöjd med något jag köpt på hööks;) Så det är ju tur att man får lämna tillbaka:)
Nu finns det ju fler affärer som har roligare utbud till bra pris:)

Liknande trådar

Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från... 2
Svar
28
· Visningar
4 158
Senast: ameo
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 379
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959
Utrustning Hur skulle ni beskriva hästen på bilden för en sadelutprovare? Kroppsbyggnad - framförallt rygg, manke, bogar osv som påverkar...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka