Sadelväska

Yrja

Trådstartare
Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart

Jag vill se och veta allt om olika typer av sadelväskor och vad ni använder för varianter. Ffa är jag intresserad av att få se bild på boetts sadelväska (som placeras framför sadeln). De har ingen bra bild på sin hemsida. Någon med erfarenhet?

Iaf har jag ett problem.

Jag har planer på att göra sommarens långritt (flera dagars orientering i skog och mark med övernattning i skogen) barbacka. 1. För att jag ridit barbacka i 2-3 år vid det laget och både hästen coh jag trivs bäst så. 2. För att jag bara har en dressyrsadel som provades ut för 2 år sen (den behöver förmodligen stoppas om och provas ut på nytt). Och 3. För att skona sadeln från allt vad det kan innebära med denna långritt (våran är en sprillans Pfiff dressyrsadel). Vill inte att den ska ligga ute under en regnig natt, bli stulen eller liknande (kommer inte bara vara i skogen).

Men, jag behöver ha packningen PÅ hästen. Efter som att vi kommer att gå till fots en hel del, hoppa av och på osv, så är det väldigt opraktiskt och tungt för ryggen att bära på packningen själv när man har en häst med sig. Onödigt att belasta sin egen rygg och få ont.

Så, hur löser jag detta? :D Kan jag få lite mirakulösa råd?

Tillägger att vi inte ska ha mycket med oss. Varsin filt, tandborste, pengar, lite förbandsgrejer, flaskor, linor till hästarna, ni vet småsaker.. Så det blir ingen jättetung packning och vi har två hästar. Vilket gör att det är ännu onödigare att få ont i ryggen för en sån sak. ;)

Sadelväskan från boett har en maggjord som man spänner runt hästen. Kanske tänkte jag då att den kunde sitta kvar då om man leder i skritt med den på hästen utan sadel. Vad tror ni?

Alla tips, tankar och ideer är välkomna. Ngn med erfarenheter? Hur har ni gjort?
 
Sv: Sadelväska

Problemet med gjordar - av alla slag - är att de är ivägen när man rider. Jag har ridit i en nättare tömkörnings-/långergjord och det går bara inte. Har inte hört bra saker om barbackagjordarna heller. De är knöliga att ha framför sig.
 
Sv: Sadelväska

Ur hästens synvinkel så är det ingen bra idé med barbacka. De enda sadelmodeller som går att packa på är en westernsadel eller en manskapssadel. Att försöka medföra utrustning barbacka kan jag lova att det blir ingen kul övning. Tänk om innan det är för sent!
 
Sv: Sadelväska

Ang barbacka ur hästens synvinkel så finns det ju olika teorier där. Men alla åsikter är välkomna.

Jag tror att det kan vara möjligt att packa utan sadel, men det måste jag försöka lösa i tid isf. Jag kommer dock att ha ögonen öppna efter ev sadel.
 
Sv: Sadelväska

Det finns ju barbackagjordar som vad jag sett är nättare än tömkörningsgjordar. Kanske en sån går att använda om du har ett schabrak och syr på ringar på det att fästa evt väskor i.

Annars kanske nån Torsion-kopia skulle kunna vara en bra sadelkompromiss, de har ju dessutom ofta ringar för sadelväskor.

Är oxå intresserad av sadelväskor men jag har en westernsadel så fästen är inget problem men vilken sort ska man ha? Vill ha hyffsat billiga eftersom jag inte tror att jag kommer att använda dem så mycket.
 
Sv: Sadelväska

Torsion-kopia?

Vad är det? :D Jag vet att torsion är ett märke, men kopia?
 
Sv: Sadelväska

Jag tänkte att om du inte vill lägga ut större summor på en sadel för en enstaka tur så kanske en kopia på Torsion skulle kunna vara lämpligt :) Alltså typ Barefoot, Pfiff, Hööks och Börjes modeller.
 
Sv: Sadelväska

Okej. Ja men jag är så osäker på billighatessadlar. Jag tror inte att de är värda pengarna och är rädd att de ska tappa formen och ge hästen problem. Jag köper hellre begagnade kvalitetssadlar än nya billighetssadlar. :/ Har en w-sadel på g nu dock, ska ev prova den.

Men frågan är om han vill ha sadel min kuse. Det kanske är bättre att rida barbacka som vanligt, han ogillar att man har sadel på honom.
 
Sv: Sadelväska

Ang barbacka ur hästens synvinkel så finns det ju olika teorier där. Men alla åsikter är välkomna.

Jag tror att det kan vara möjligt att packa utan sadel, men det måste jag försöka lösa i tid isf. Jag kommer dock att ha ögonen öppna efter ev sadel.
Så länge det finns nystan med balsnören att tillgå så får du nog med grejorna. jag ber att få önska dej LYCKA TILL på färden (men ta inte med mer än du kan ha i fickorna, för det kommer att ställa till problem utan sadel o riktiga sadelväskor!)
 
Sv: Sadelväska

Okej. Ja men jag är så osäker på billighatessadlar. Jag tror inte att de är värda pengarna och är rädd att de ska tappa formen och ge hästen problem. Jag köper hellre begagnade kvalitetssadlar än nya billighetssadlar. :/ Har en w-sadel på g nu dock, ska ev prova den.

Men frågan är om han vill ha sadel min kuse. Det kanske är bättre att rida barbacka som vanligt, han ogillar att man har sadel på honom.
Om han ogillar att ha en sadel på ryggen så beror det troligen på att den inte passar! och hur visar han det? har han sagt de`??:D
 
Sv: Sadelväska

Haha, ja han har sagt det! :D

Nä men han ogillar när man kommer med den och när man spänner gjorden. Han är också oftast på bättre humör under turerna utan sadel, precis som han är utan träns. :) Så jag brukar hoppa båda. Men på denna tur blir det sidepull iaf, nån måtta får det vara! :D

Sadeln är utprovad av en mycket rekomenderad sadelnisse och han kollas regelbundet i ryggen. Däremot behöver den troligen stoppas om och han kan ha förändrats i ryggen under

TUSEN TACK för dina lyckoönskningar. :bow: (De kan behövas.. :angel: ) Vi ska inte ha med så mycket är det tänkt. Bara det nödvändigaste, sen kan man handla engångsgrejer på vägen om det skulle behövas.
 
Sv: Sadelväska

Haha, ja han har sagt det! :D

Nä men han ogillar när man kommer med den och när man spänner gjorden. Han är också oftast på bättre humör under turerna utan sadel, precis som han är utan träns. :) Så jag brukar hoppa båda. Men på denna tur blir det sidepull iaf, nån måtta får det vara! :D

Sadeln är utprovad av en mycket rekomenderad sadelnisse och han kollas regelbundet i ryggen. Däremot behöver den troligen stoppas om och han kan ha förändrats i ryggen under

TUSEN TACK för dina lyckoönskningar. :bow: (De kan behövas.. :angel: ) Vi ska inte ha med så mycket är det tänkt. Bara det nödvändigaste, sen kan man handla engångsgrejer på vägen om det skulle behövas.
Ja, ta inte med mer än kanske tandborste ( kapa av skaftet för att spara plats) o ett paket Toy ( i st för mat). Tror inte att jag skulle vilja följa med ! :eek:
 
Sv: Sadelväska

Behöver lite hjälp såhär inför sommaren... :D Man kan aldrig vara för tidigt ute! Vi går snart

Jag vill se och veta allt om olika typer av sadelväskor och vad ni använder för varianter. Ffa är jag intresserad av att få se bild på boetts sadelväska (som placeras framför sadeln). De har ingen bra bild på sin hemsida. Någon med erfarenhet?

Iaf har jag ett problem.

Jag har planer på att göra sommarens långritt (flera dagars orientering i skog och mark med övernattning i skogen) barbacka. 1. För att jag ridit barbacka i 2-3 år vid det laget och både hästen coh jag trivs bäst så. 2. För att jag bara har en dressyrsadel som provades ut för 2 år sen (den behöver förmodligen stoppas om och provas ut på nytt). Och 3. För att skona sadeln från allt vad det kan innebära med denna långritt (våran är en sprillans Pfiff dressyrsadel). Vill inte att den ska ligga ute under en regnig natt, bli stulen eller liknande (kommer inte bara vara i skogen).

Men, jag behöver ha packningen PÅ hästen. Efter som att vi kommer att gå till fots en hel del, hoppa av och på osv, så är det väldigt opraktiskt och tungt för ryggen att bära på packningen själv när man har en häst med sig. Onödigt att belasta sin egen rygg och få ont.

Så, hur löser jag detta? :D Kan jag få lite mirakulösa råd?

Tillägger att vi inte ska ha mycket med oss. Varsin filt, tandborste, pengar, lite förbandsgrejer, flaskor, linor till hästarna, ni vet småsaker.. Så det blir ingen jättetung packning och vi har två hästar. Vilket gör att det är ännu onödigare att få ont i ryggen för en sån sak. ;)

Sadelväskan från boett har en maggjord som man spänner runt hästen. Kanske tänkte jag då att den kunde sitta kvar då om man leder i skritt med den på hästen utan sadel. Vad tror ni?

Alla tips, tankar och ideer är välkomna. Ngn med erfarenheter? Hur har ni gjort?
Några frågor: vad ska ni äta? bär, gräs o kottar? o hur ska ni laga till kottarna? Eller ni kanske rider mellan olika McDonalds, plånboken var ju med förstås? Sen om du bara ska sadelväskan direkt på hästen så kommer den ju att ge en punktbelastning på hästen o med all säkerhet skavsår, (fast det kanske inte gör nåt??)
Hur gör ni när det börjar regna o eran filt som ni trynar under blir dyngsur? Hur förvarar ni hästarna nattetid så att de kan beta? Hobbles? jag tror det blir en trevlig tur barbacka o med minimal packning!
För att vara seriös så vill jag ge dej rådet att glömma de befängda tankar om barbacka + sadelväska som spökar. Jag bruka rida 5 o 6 dagarsturer ute i vildmarken o vet att det inte funkar vare sej barbacka eller med en dressyrsadel för det går inte att få med sej de grejor man behöver för en flerdagarstur, o att ge sej ut med bara en filt det kan i sämsta fall bli ett äventyr som du kommer att ångra o kanske aldrig glömma. Sen måste du lista ut hur du kan förse hästen med mat, för han vill ju äta när magen är tom , vila o beta hela natten, och för att kunna det så behöver du ett stängsel, alternativt att du har lagt ut höbalar o kraftfoder i förväg på förberedda lägerplatser. Sen behöver du själv mat o kanske ett spritkök att laga mat på + bränsle till köket. Så sätt dej ner o fundera igenom hur du vill att trippen ska vara , hur du löser betesfrågan nattetid o hur du ska bo ( det KAN regna i Sverige ibland) . Så barbacka o en liten sadelväska, det blir en tur som du förmodligen kommer att ångra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelväska

Om du skulle genomföra trippen enligt de tankar du har :eek:då vill jag att lovar berätta hur det var - och att du då talar sanning! :D
 
Sv: Sadelväska

Oj, så långt har iaf inte jag kommit i planeringen. Men vi äter väl det som går att köpa i affärerna och som vi är sugna på när vi handlar. Kanske ska tillägga att vi inte bor i vildmarken. :eek: Och att detta är en första och ganska liten trip. Hästarna ska sova i hagar. Tur att man känner snälla människor runtikring. :D

Vi kommer nog ha tak över huvudet de flesta kvällar på ngt sätt. Vad/hur är ännu ovisst. :bow: Vet inte ens hur länge vi blir borta. Kanske bara ett par dagar om vi saknar våra gubbar för mycket. Vi har redan planer på att tvinga ut dem med bilen under turen för att byta ut lite kläder och ev. ta med sånt vi känner att vi behöver.

Måste nog säga att du då inte lär komma långt i ditt liv om du fortsätter vara så negativt inställd. Jag är ung och dum och kommer sannerligen att göra många dumma, underliga och kanske mindre lyckade saker i mitt liv. Jag gör det jag känner för just nu och jag njuter av varända sekund. Livet är inte alltid bekvämt. Semester för mig är att ha så lite som möjligt, leva primitivt och bara njuta av allt man lär sig, naturen, platser, stunden. Det är inte bekvämt att bo i en sportbil från 70-talet en hel vecka heller mitt ute i landet med en stor hund och en karl som är nästan 2 m lång. Utan att veta vart man ska parkera för natten eller vart man ska. Men det planerar jag att göra med spädbarn och allt varända sommar framöver. Man vänjer sig efter ett par dar att sova obekvämt. ;) Du kanske inte är en person som njuter av dessa saker i livet, men det är jag, varpå jag inte tycker att du ska avgöra i förhand om detta är ngt JAG kommer att ångra eller ej.

Jag tycker om att leva för stunden, lösa problem på plats och uppleva nya saker, motgångar och utmaningar. Och jag vet folk som lyckats på svårare platser. Dessutom har jag en positiv inställning och jag är verkligen inte lat. Vi kommer att ha jättekul, bli blöta, vara trötta, ha ont i benen, frysa, ställas inför problem.

Det är ju det som är hela syftet med detta. Att få uppleva, lära och tänka själv. :cool: Och lida lite därimellan. Jag hade inte ens tagit med mig ngn gps om jag inte var tvungen trots att jag vet att jag då skulle komma vilse ett antal gånger. Jag säger inte att jag är smart eller alltid gör rätt dock.

Ang skavsår så tänker jag inte ens kommentera det. Du kan antingen tro mig när jag säger att det kommer inte att ske, eller så kan du låta bli. Det viktiga för mig är endast att hästen mår bra och inte har ont. Sen får andra tro vad de vill. :bow:


Jag lovar att skriva en logg varända dag - om inget oväntat sker - och rapportera sen. :D Och jag har ingen anledning att ljuga varesej vi vände hem efter en halv dag av träningsvärk eller om vi hade en lyckad tur i en vecka. Livet är till för att upplevas. Därför är min tanke inte heller att planera allt in i minsta detalj. Jag gillar att ta livet som det kommer ibland.

Vi red en 7-timmars tur häromdagen och ja, mina ben gav upp. Det regnade på slutet av turen så när vi kom tillbaka dröp vi av regnvatten och jag var dessutom sjuk redan innan vi gav oss iväg på morgonen med halsont och hosta som gjort det svårt att sova den natten. Jag hade ont i alla benmuskler och hade inte ätit mycket. Det var en underbar dag! :bow:

Bara för att allt inte är enkelt, bekvämt eller som i sagan så betyder det inte att man inte tycker om det. Alla är olika.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 786
Senast: lillamy73
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 325
Senast: Fibusen
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp