Sadelval till kissing spine häst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare icen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 675
I

icen

Skulle gärna vilja höra lite om er som har hästar med kissing spine vad ni andvänder för sadlar. Har själv en häst med KS och det har varit en mkt problematiskt fråga för oss. Nu har vi en Passier Optimum som är en kanon sadel, jag trivs jätte bra men det är inte riktigt ok med honom. Så nu har jag bestämt mig för att sälja den och har redan beställt en av de nya bomlösa dressyr sadlarna från Star Treek som ska komma någon gång i årsskiftet. Så dela med er av era erfarenheter, även ni som rider bomlöst utan KS häst...

Sv: Sadelval till kissing spine häst??

Jag har en KS-häst och vi ska på sadelutprovning snart.
Hade en passier grandgilbert men den hade tydligen inte tillräkligt bredkanal till pållens rygg (och så passade den inte mig).

Sitter i en kieffer hoppsadel som jag bara älskar, så jag hoppas att den får godkänt.

Vad det blir för sadlar återstår att se alltså, men pm:a mig längre fram eller om du vill veta mer om hästen osv. Vad är det för häst du har?

Extra viktigt (gäller iofs alla hästar) är ju att sadeln inte trycker där tornutskotten trycker emot varandra. Ska du ha en bomlösing så se till att det är en rejäl ryggkanal alltså.

vad är KS för något? problem med ryggen eller vad?

Jag har en County symmerty till min herre med ryggproblem. Utprovad av sadelprovare, även jag älskar den och pållen har inte haft minsta lilla tendens till ryggproblem sen sadeln införskaffades för snart 6 år sen. När man tittar på hans röntgenplåtar på ryggen så vill han helst blunda, 5 kotor som i stort sett gå i ett... men med mycket muskelbyggnad från marken och byte av sadel så fungerar han som sagt utmärkt!

fjordinghanna skrev:
vad är KS för något? problem med ryggen eller vad?

KS är en förkortning för Kissing spine (direktöversatt kyssande ryggrad). Kissing spine innebär att 2 eller flera tornutskott ligger och trycker mot varandra, vanligtvis i bröstryggen.

okey, låter inte skoj

Ska du verkligen ha en bomlös till en KS-häst??
Bommen är ju till för att det just inte ska bli tryck på ryggraden, hade inte litat på att en bomlös verkligen inte trycker...
Jag hade letat efter en bomsadel som verkligen passar i stället

Gå in här www.horseman.se
Detta är en av få auktoriserade sadelutprovare som finns i Sverige. Han kommer till Skåne var 6:e vecka och jobbar tillsammans med Helsingborg.
Min (eller hästens då;) ) kiropraktor har ett sammarbete med honom och om du går in på Dagstorps hemsida - Dagtuellt och sen Ingelas sidor, där hittar du tel.nr och nästa gång han kommer. www.dagstorp.nu
Han är verkligen jättebra och ser till att hästen verkligen har en sadel som passar och ligger bra överallt. Inte en sån som bara vill sälja:smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 978
Hästvård Hej! Köpte en häst för några månader sedan, rätt tidigt efter köpet så uppkom de problem etc att hästen försökte ha av mig på alla...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: lividivi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka