Sadelvånda + Jeremy Rudge

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mozart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 897
M

Mozart

Efter ett otal av olika paddar, sömnlösa nätter och häst som bockade i tid och otid tyckte jag att det var dax att ta ut sadelinprovare. Sagt och gjort. Hästen och jag lyckades enas om EN säger en sadel som vi båda kunde tänka oss, Jeremy Rudge Dressyrsadel. Inte billig. Tänkte därför höra om någon har erfarenheter av denna sadel, vad ni tycker om den i så fall och vilken typ av häst ni har den på. Funderar också lite på hur mycket en (snart) 6-åring (halvblod) kan förväntas bredda sig ytterligare. Lär man få byta sadel igen inom snar framtid?

Sv: Sadelvånda + Jeremy Rudge

Förra medryttarpållan hade en Jeremy Rudge dressyr, bland de skönaste sadlarna jag suttit i :love:

väldigt mjuk, sadelmakaren som hjälpt till i stallet jag jobbade tidigare sade till mig att han inte riktigt gillar dem, för att de är för mjuka och rider man hårt/mycket i dem så påstod han att stoppningen och lädret flyttade på sig eller något.
Pekade ut på en av sadlarna vi hade där som inte längre var mjuk däremot, men som enligt han varit nästan så mjuk som ny (flertal år gamal nu) som i sitsen vid sitbenen skrynklat sig i stoppnignen och llädret har gropat sig och gjort lite som en våg bakom groparna...
Jag vet alltså inte, jag bara repiterar lite halvdåligt vad sadelmakaren sagt till mig :p

Har en Jeremy Rudge med luftstoppning sedan ca 5 år tillbaka. Hade innan det en massa problem med pållans rygg och min sits... Kan inte annat än att rekommandera om det är så att den passar er båda! Det är möjligt att hästen kommer bredda sig så du måste byta ut sadeln, men det finns ju alltid begagnade sadlar att titta på. Ett annat alternativ är att köpa en lite för bred sadel och ha en bra fårskinnspadd (typ Mattes) under. Det bästa är nog att kolla med sadelmakare/utprovare vad de tycker och kan göra med stoppning osv.

Har aldrig hört att de kan bli förstörda på det sätt som ScissorHands beskriver... Min börjar ju få några år på nacken men ser fortfarande ut som ny... Stoppningen kan jag inte uttala mig om eftersom jag har luft i min (lite vingligare innan man vant sig, men otroligt bra för hästryggen).

Är din häst riden i 2 år iaf borde han inte bredda sig så himla mycket. Försök hitta begagnat om du kan.

Har han däremot gått med en dålig sadel de senaste åren... DÅ kan du förvänta dig att han kommer bredda sig en del.
Så tänk efter... För det är ju typ 20 papp det handlar om.

Annars så tycker jag dom verkar vara väreda pengarna. Har inte hört något dåligt om dom ännu.

kan tillägga att medryåttarpållan iallafall hade haft sin i tre år och det var inga tecken på att stoppningen skulle hålla på att flytta sig och lädret var fortfarande väldigt fint. Var iofs pedantiskt skött och använt.

Liknande trådar

Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
971
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Ricco
·
Utrustning Jag kommer förmodligen inom snar framtid att köpa häst (Islandshäst). Jag undrar vilken utrustning som kan vara bra att ha till sin häst...
Svar
4
· Visningar
4 890
Senast: _Elly_
·
Islandshäst Hej alla! Nu blir det en ny tråd här :o men jag tyckte det kändes mindre rörigt så. Inom en snar framtid kommer jag att köpa ny...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Mel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka