Sadelvård

Status
Stängd för vidare inlägg.

Centaur

Trådstartare
Hur tar ni hand om era sadlar? Främst ni som har sadlar i lite finare läder, typ kalv och buffel. Jag har svårt att hitta ett bra fett/balsam.. Använder Effax läderbalsam och Prestiges leather conditioner men är inte riktigt nöjd. Effaxen gör lädret klibbigt, matt och fult och all smuts sätter sig på lädret, dessutom gör det så sadeln färger av sig! :crazy:
Prestiges ger en mkt snyggare finish och det blir inte alls klibbigt och äckligt, men känns som att det inte ger tillräckligt med näring i längden.

Jag vill ha nåt som ger ordentligt med näring och skydd men INTE kladdar och löser upp färgen. Någon som kan rekommendera en bra produkt??
 
Sv: Sadelvård

Jag använder Cwd krämen (fett) o den är super! Åker in i lädret snabbt o klibbar absolut inte, men känns ändå som att sadeln blir ordentligt konditionerad. Har använt den på både min Cwd o andra sadlar o grejer med lika bra resultat!
Har även Butet krämen men den tycker jag lägger sig för mkt utanpå lädret, känns inte som att lädret drar åt sig av den alls.
 
Sv: Sadelvård

Hur tar ni hand om era sadlar? Främst ni som har sadlar i lite finare läder, typ kalv och buffel. Jag har svårt att hitta ett bra fett/balsam.. Använder Effax läderbalsam och Prestiges leather conditioner men är inte riktigt nöjd. Effaxen gör lädret klibbigt, matt och fult och all smuts sätter sig på lädret, dessutom gör det så sadeln färger av sig! :crazy:
Prestiges ger en mkt snyggare finish och det blir inte alls klibbigt och äckligt, men känns som att det inte ger tillräckligt med näring i längden.

Jag vill ha nåt som ger ordentligt med näring och skydd men INTE kladdar och löser upp färgen. Någon som kan rekommendera en bra produkt??

Jag använder effaxtvål o balsam samt ibland stübbentvål och har varken märkt att det färgar av sig :eek: (inte nån av sadlarna, har 4 sammanlagt) eller att det blir klibbigt matt eller fult:confused:

Effax har nån balsamtvål som är väldigt bekväm också:angel: Samma där, inga bekymmer, det blir rent och fint:confused:

Vad är det gör färg som blir upplöst av balsam:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 898
Senast: mackan
·
Utrustning Har alltid smort min mitt läder med effeax läderbalsam o rengjort med vanlig lädertvål i blå förpackning. Har nu träffat på en som...
Svar
2
· Visningar
897
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
214 110
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 960
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp