Sadlar för böjd rygg?

Sv: Sadlar för böjd rygg?

37 menar du... Jag skulle inte våga töja bommen... Jag tänkte rekommendera Stubben, men de är inte heller 116 grader... County XXW kanske?

oj, ja 37 ska det stå

Tittade runt lite på County, den har kilbossa, det funkar inte, alla sådana vi har lagt på honom trycker rakt ner i ryggen (utom den han har nu, den är så pass kort så det går, men den är aldeles för rak så den trycker ändå) (Dessutom är den alldeles för dyr)

Senast ändrad:

0405062.jpg

Fuxen (nej, han är inte hingst) har lång rygg och markerad manke. Han har en Dominus dressyr, tillverkad efter hans egna mått och Dominus, har de även till sitt sto. Så jag antar att stallkompisarna tycker att det är ett bra val.

Jane_Done skrev:
Zaldi ligger bra på överbyggda hästar. Överkomliga priser också, kolla på www.sadelsidan.se

På den sidan står att den passar överbyggda hästar men på en annan att det är kilbossar med stor anläggnignsyta. Hur stämmer det? Är bommen extremt böjd?

Centaur skrev:
Kilbossar är större, dom går ut baktill och har en söm på sidan. Rundbossar följer sadeln mer, går inte lika långt bak.

Så det är rundbossar jag ska ha på min? och vad gör det för skillnad?

Zuzzi skrev:
Så det är rundbossar jag ska ha på min? och vad gör det för skillnad?

Det är faktiskt inte så enkelt heller. Det finns stora kilbossar och mindre. De stora kan du inte ha. Men om bommen är svängd kan du ev ha dem som är kortare och lite mindre. Kieffer kan därför tex fungera för de har sadlar med mindre och kortare kilbossar.
Man måste praova alla för att veta, tyvärr. Det är inte alls säkert hästen tycker som den ska enligt teorin:angel: Det viktgia är att prova och se hur hästen trivs och arbetar.

Jag hade en med rygg liknande din där kieffer wien var det enda hon fick igång ryggarbetet med. Så man vet aldrig. Det borde inte har varit rätt men hästen tyckte det.

Men usch ångest! Dumma sadlar! :rofl:

har fått några svar på en del som säljer å hade en som ringde mig härom dan... lät sååå bra! 7000 kr :eek: :cry:

Bommen är svängd på Zaldi.

Fast nu när jag tittar på trådskaparens häst igen undrar jag om inte en Olympic Jessica, alltså en dressyrsadel skulle kunna tänkas ligga bra.

Jane_Done skrev:
Bommen är svängd på Zaldi.

Fast nu när jag tittar på trådskaparens häst igen undrar jag om inte en Olympic Jessica, alltså en dressyrsadel skulle kunna tänkas ligga bra.

MEn TS häst är ju överbyggd ganska tydligt och då är Jessican helt fel. Jag har själv fått köpa en annan på en överbyggd häst, när jessican passade bra på dem med rak rygg. Kilbossorna är ganska stora på Olympic Jessica, visserligen en lien aning svängd bak men de ändå riskerar att trycka ner hästens rygg. Tror till och med att det står i reklamen för dem att de inte passar överbyggda hästar (bla lillh****n i S**v s hemsida)

Jag som tycker Jessican verkar ligga bra på många hästar men det jag tog fasta på var att att ryggen verkar något sänkt framtill. Men du har ju rätt i att den inte är tillräckligt svängd bak.

Faktum är att jag haft både en Jessica och en Zaldi Royal super på en häst med snarlik rygg, dock inte överbyggd.

Nyare Kieffer sadlar kan man värma om bommen på....
Ta mått nå manke och även ryggen om det är stor skilnad.....
;)

Hur nya? Vet du när de började med det?

Jane_Done skrev:
Jag som tycker Jessican verkar ligga bra på många hästar men det jag tog fasta på var att att ryggen verkar något sänkt framtill. Men du har ju rätt i att den inte är tillräckligt svängd bak.

Faktum är att jag haft både en Jessica och en Zaldi Royal super på en häst med snarlik rygg, dock inte överbyggd.

Jo de är jättebra på den typen, om de inte är överbyggda. Men är dom det får de tryck av kilbossorna tyvärr. Har fått sälja min pga det.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
146
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V