Sadlar för rak rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Neinor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 159
N

Neinor

Jag måste hitta en ny sadel till min varmblodstravare. Han har rak rygg och jag har provat en wintec cair(tror jag den heter) men jag tycker att kanalen är smal. Några som har några tips om sadlar med rak bom. Givetvis ska jag kolla upp med en som kan sadlar men det kan vara kul att få lite hintar om vad som kan passa.

Sv: Sadlar för rak rygg

Knights Sir Walter är för hästar med rak rygg.

Ok, hur är dem i kvalitén? Eller det är kanske kingston som man läst så mycket dåligt om:confused:

passier, albion, prestige (vissa modeller)

Wintec var för svängd för min häst som är något svängd så de hade nog inte passat din ändå.

ok bra att du upplyste mig om wintec för sadelutprovaren sa att den var bra just för rakryggade hästar. :crazy:

Är det någon speciell Globus du syftar på eller gäller det globus generellt? Ska kolla upp amaretton :)

Albion om den är bred och kort, tekna om takformad, kieffer om den kan ha en längre sadel (har nu iofs även sadlar med rundbossor), några tips iallafall!

Han har ett hyffsat långt sadelläge, men manken är inte takaktig i alla fall inte extremt, jag tror han kommer bli vid när han har musklat sig ordentligt.

Kollade på amaretton och den såg ju inte illa ut:d

Min Wintec är rätt bred i kanalen tycker jag :p nu vet jag ju inte vilken av alla wintec du prövat, men min ska vara bra i bredden och då sa även sadelutprovarna att min häst har en bred rygg.

jag är osäker på vilken wintec jag har här hemma, men jag får knappt in tre fingrar i kanalen

T6 showjumper. Sen har jag nyligen fått hem en Bates Momentum som låg som en smäck på min häst som annars är MYCKET svår att hitta tillräckligt rak sadel till. :) Fast Bates lär ju inte har någon bredare kanal än Wintec.

Har en Tekna i dressyren.

ang Teknan, vad har du för manke på din häst?

Normal. Har gott om plats mellan framvalv och manke på den oxå.

Är det förresten en Wintec sport du har hemma? Isf förstår jag att kanalen är trång. Kollade min Bates idag och jag får nästan in en hel hand jag.. Så att du inte får in 3 fingrar verkar knepigt :o

nej det är inte en sport utan en wintec dressyr, luftstoppad om jag inte missminner mig och jag är också konfunderad över just kanalen på den.

oj jag får in nästan hela handen på min så som josefinefreed. Jag har en Wintec cair (alltså luftstoppad) isabell werth alltså dressyr, men kanske är olika för dom olika "märkena" för wintec för vist har väl dom andra dressyr sadlar med??

Och som sagt valde domut den sadeln just för att min är så pass bred över ryggen.

Har just varit i sadelletartagen för rakryggade medryttarhästens räkning. Sadelmakaren rekommenderade Albion, M&N och Jacson Celine.

Det blev en M&N gold collection, hopp, till ägaren och en Wintec Isabell, dressyr, till mig :) Sitter som en smäck :)

Wintec Isabell är rakare än 500-serien.

Det var någon längre upp som skrev att albion var för kortare ryggar, men det låter väldigt intressant med isabell werth. Jag är ett fan av wintec faktiskt :)

En billigare men ändå riktigt bra sadel med utbytbara koppjärn är knights hawk som är en allroundsadel och knights lady hawk som är en dressyrsadel. Båda passar riktigt raka ryggar.

Vill bara inflika att dressyren har jag haft och provat på min häst, men den är på tok för svängd. Och hon är riktigt rak.

kl*
Isabell Werth är riktigt rak, dock för svängd för min häst ändå.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka