Sadlar med bred bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 030
S

Shadowfaxe

Någon som har tips på sadlar och modeller som ligger på 110-115 grader i bomvidd? Är främst ute efter hoppsadel.
Tack på förhand!

Sv: Sadlar med bred bom?

Jag har en Pfiff allround med x-vid bom, den borde ligga där nånstans... Den är köpt begagnad för 1000:- och är riktigt fin och skön att rida i! Har även en Pfiff med vid bom, som är riktigt superskön att rida i, så jag rekommenderar dem absolut.

Globus har riktigt fina sadlar med bomvidd tom 38 vilket är 120-125 grader.
Prisklass 8-10 000:-

Hästlagret har upp till bomvidd 45...

Jag köpte precis en Zaldi Star i bomvidd 33. Skall motsvara 110 grader!

Har inte mätt den själv.
Såg på Lillhästens hemsida!
Hur vid är den enligt dig då?

Nei, wintecs hvite bomjern er bare 105 grader...

Va? E du säker? Sadelmakaren rekomenderade 110grader till min häst, bla det vita koppjärnet i wintec/bates...

Konstigt

Zaldi har breddat sina nya sadlar pga att hästarna har blivit vidare över ryggen med åren.

En 31 idag är som en 32 förr.
Bara för att informera ;)
Kan mäta min 33 någon dag!

prestigesadlarna, iaf dressyr modell. men det borde ju kanske finnas hopp också i bred ;) man kan ju alltid kolla.

puffar upp denna tråden, då jag tyckte det var onödigt att skapa en ny.

Att köpa en sadel med för smal bom till en häst säger ju sig självt,
men hur pass illa är det med en sadel som är lite för bred i bommen än vad hästen haft innan?

Hoppas frågan inte är för dum för att få ett bra svar : )

En för bred bom gör ju så att framvalvet ligger mot manken, och du kan själv tänka ut konsekvencerna... Men du kan alltid fylla ut sadeln med en fårskinnspadd under, men helst bara tillfälligt...

Så egentligen kan man säga att en för vid bom är bättre än en för smal - OM hästen skulle kunna växa i bomvidden. Bara man ser till att anpassa den hela tiden efter hand hästen musklar sig!

Diana

Okej, för mitt problem är att jag har en häst som denna sadel jag tänker på kommer passa bra på, hästen har normal/vid.
Sen kommer en ny häst som haft en smal bom, men som eg. passar bättre med normal. Hästen är dock knappt igång och kommer nog muskla sig en del. Sadlen har rejäl cutback, och vid bom.

Så länge den inte går i manken så är det ingen större fara. Och som D sa så kan du fylla ut ganska mkt med fårskinnspad. Tänk bara då på att köpa en med äkta fårskinn för de med teddy hjälper inte tillräckligt.

Om du behöver att den ska höjas lite framtill så kan du köpa Mattes fårskinnspad med ilägg framtill. Då kan du få upp den lite över manken.

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
336
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31