Sadlar med Cair (Bates)

cactuspower

Trådstartare
Satt just och kikade runt lite på annonssidorna efter en beg. dressyrsadel. Anledningen till att jag tänkt köpa en beg. sadel är ju för att priserna brukar sjunka rätt rejält och för att man kan lyckas göra en del klipp!

Fick syn på en sadel som intresserade mig och som dessutom fanns inom mycket rimligt avstånd från mig. Jag tänkte att jag kunde ringa och fråga om jag inte kunde få ha den på öppet köp någon vecka, men så började jag luska runt lite och sen så såg jag att en sådan sadel ny kostade end. 9100:- och beg. låg den ute för 7500:-.

Sadeln i fråga var en Bates Maesto
(dock ej just den sadeln på bilden)
bat_maestro_600.jpg

Såg även att det fanns en Bates Caprilli för 10 600:- ny
bat_isab_600.jpg

Jag tycker priserna verkar rätt själiga (nypriser) men jag har ingen erfarenhet av luftstoppade sadlar dvs. med Cair. Och det är ju smidigt att kunna byta koppjärn på sadlarna, visserligen är det ju inte Säkert att sadeln passar ändå men man borde ju kunna anpassa dom ganska mycket efter sin häst, eller ?

Vad har ni för erfarenheter av dessa sadlar ?
Bra/dåliga - varför ?
Vilken sadel har ni eller har ni t.ex. ridit i ?
Kan man justera just luften i sadlarna ?
Vem kan i så fall jusetera luften i sadlarna (var vänder man sig) ?

Blev nyfiken och vill gärna veta så mycket som möjligt! :)

Tänkte att jag kanske i alla fall kunde ge den en chans och ta hem den sadeln jag såg, på prov. Men jag undrar också vilka hästar som brukar kunna ha dessa sadlar ? Eller är det väldigt olika då man kan justera dom ?

Sv: Sadlar med Cair (Bates)

Jag har haft en Bates Caprilli Cair. Satt fint på mitt halvblod men inte på min travare. Man får en bra sits i den tycker jag. I just cairsadeln kan man ju inte justera luften vad jag vet utan det är väl i flair sadlar.

Aha okej, det är så det ligger till! Lätt och blanda ihop det där med cair och flair :p

Hur var ditt halvblod byggt? Min häst är varken jätte rak eller svängd i ryggen, hon har rätt mkt manke.

Hmmm tja...ska kolla efter en bild :D

Här e en bild på henne...
hagen1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har bara Cair sadlar. Inte för att hästarna har ömma ryggar utan av ödet ;)

Först Bates Isabell: Riktig stjärn sadel, Djup sitts (stort D!)och bra stöd för skänklarna. Bra kvalitet (köppte den begangnad men inga ålderstecken ännu på 2 år) Man får en bra sitts och den ligger bra på de flästa hästar med ryggar åt det rakare hållet men inte så extremt!

Caprillin har jag till ponnyn. Tycker den är super, jag får bra benplasering och sitts, den sitter som sydd efter ryggen på ponnyn! Kvaliteten är här är också väldigt fin. Har sett äldre och är fortfarande hela och eleganta!

Sedan har jag hoppsadel också som även den har samma som de andra två

Som jag ser efter bilder så tror jag Bates kommer sitta fint med rätt koppjärns storlek :D

Cair systemet är rekomenderat för hästar med onda ryggar så det finns nog inte vad jag kan se något negativt.

Senast ändrad:

har en bates caprilli chair.
tycker kvalitén på lädret är bra.
jämför jag hur den är tillverkad så är min gamla kloster scöntal mycket gedignare i läder och mer hantverksmässigt gjord.
men det gäller nog flertalet av nytillverkade sadlar i mellanprisklass.

både hästen och jag är nöjda med caprillin.
den är kort lätt, ligger bra samt ger en bra sits.

Tack för era svar.

Jag är mycket nyfiken och ska i alla fall ta mig en titt på den sadeln som fanns nära och är den i riktigt bra skick så jag känner att den är värd de 7500:- köper jag nog den. Annars ska jag nog överväga att beställa en - fördelen är ju då att man också kan välja vilken modell man vill ha.

Men vad är det som skiljer Maestron och Caprillin åt då?
Eg. skulle jag vilja ha Bates Isabelle om den skulle passa eftersom den är mer djup i sitsen men den är för dyr.. Och jag vill inte ha syntetvarianten heller.

Obs, bilden ovan var ju inte på min häst utan det var ju MB som la in den på sin häst. Men vad tror ni, vilken av modellerna kan passa bäst på min häst av just de två tror ni?

Här följer lite bilder på min häst (ta bort http:// ) om bilderna inte vill fungera.

http://community.webshots.com/photo/498115472/498151987fUVMEp
http://community.webshots.com/photo/498115472/498151113sEQVTw
http://community.webshots.com/photo/498115472/498152020BJgYvT
http://community.webshots.com/photo/498115472/498153143DRGODj
http://community.webshots.com/photo/498115472/498153109ZkUxEF
http://community.webshots.com/photo/498115472/498155389WBsbOo
http://community.webshots.com/photo/498115472/498158859sQCRJY
http://community.webshots.com/photo/498115472/498159283hlGlGs

Putt putt.. ingen som vet om en Bates kan passa min häst?
Vilken modell ska jag satsa på i så fall?

Caprillin borde nog sitta super! hästens rygg liknar min polla som har caprillin!

Jag tror du får ut mer av caprillin än maesto, eftersom maeston är lite mer lämpad hopp ryttare :smirk: (+ att den inte har cair)

Senast ändrad:

Åh sjutton det hade du rätt i... Maestron hade ju inte ens cair, det missade jag helt. Min budget är väldigt begränsad när det kommer till att passera 10 000:- snäppet men jag får väll försöka satsa på Caprillin i af.

Jag tycker också den ser trevligare ut en Maestron, ser något djupare ut men jag vet inte? Kanske för att den bilden är tagen ur en annan vinkel?

Men hmmn om man provar Maestron och denna passar, borde Caprillin kunna funka då också?

jag tror det ja! men caprillin har mer "utåstående" bossor så det är ju inte helt samma sak :crazy:

så som jag ser det från din hästs rygg så tror jag den kommer passa. men man kan aldrig vara säker! vet du ingen i närheten med en caprilli el isabell? eller en sadulutprovare? eller en affär dä du får låna för att prova själv?

(isabellen ligger världigt likt caprillin)

Hmmn jag har Till häst i Örebro i närheten och de har i af syntet Isabellen men tror att de har de flesta Bates sadlarna också, får kolla där då. Vågar ju inte lägga ut 10 papp om man inte är säker på att sadeln passar :crazy: Dessutom har jag aldrig ridit i en cair sadel tidigare heller. Sökte dock lite bland trådarna i går kväll (läs natt :p) och många här verkar ju ha positiv erfarenhet av dom.

Jo dom uppfyller de flestas krav :D

Måste till lägga en sak där på caprillin. Eftersom sittsen är smal så får man super kontakt till hästen:D

JAg skulle föreslå att prova en ISabell fast syntetvarianten som då heter WIntec! Den är jätteskön och ahr ett mockaliknande synthetmaterial som verkar väldit slittåligt! Jag har en sån sadel och den är underbar och kvaliteten är jättebra! Den är billigare och finns för runt 8000 begagnad

Puttar upp tråden igen & lånar knapp!

Jag har Maestron på prov just nu, eftersom den fanns så nära tog jag hem och provade den i alla fall. Syntet Isabellen vart såld precis samma dag som jag skulle ha åkt och kikat på den..

Vi har bara provat den på stallgången hittills men det verkar dock riktigt lovande. Den är uppbyggd lite liknande min Olympic Jessica tycker jag.. Och verkar vara skön, bekväm att rida i osv.

Jag har tänkt avvakta med ev. köp någon vecka så jag hinner få en chans att prova och rida i den förhoppningsvis 2-3 ggr först innan jag bestämmer mig.

Skulle dock vilja veta ungefär vad ni tycker är värd?
Som sagt går den ju att få tag på för 9100:- och säljaren vill ha
7500´ för den. Själv tycker jag det är lite överkant eftersom den är
2 år.. dessutom har den en liten defekt och även om den i övrigt är i bra skick syns det ju ändå att den är "använd" s.a.s. Jag tänkte därför försöka pruta ner priset eller lägga ett bud.. men vad kan man bjuda på den då tro ???

Inga tillbehör ingår, bara det normala järnet som satt i från början..
Inga fler järn eller någon annan typ av tillbehör...

Tacksam för svar !!

Det är alldeles för mkt!!! 6000 kanske den är värd. Jag har ute min Prestige dressyr på annons för 10' inkl tillbehör (bla nytt dyrt kieffer träns), nypris på den nu ligger på 16-17... Den är också två år. Så jag har gått ner ca 7000, och det tycker jag är rimligt att gå ner...
Att bara gå ned 1500 är på tk för lite, var inte så dum att du köper den för 7500... :p Pruta!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
323
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 196
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett