Sadlar med Flair - Vad tycker ni ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 130
E

et_flikkan

Jag vet att det finns massor med sånna här trådar men jag ville göra en till.

Har precis köpt mig en Hoppsaldel Hubertus med Flair. Hästen har innan varit väldigt sur vid sadling, sparkat och bitit och varit helt rabiat. Men med Flairen är hon en helt annan häst, visst hugger hon lite i luften, men det är bara när man spänner sadelgjorden. Hon verkligen älskar den sadeln och börjar få muskler, vilket hon inte fick med min gamla sadel.

Så vad tycker ni, själv ger jag Flair mkt beröm.

Sv: Sadlar med Flair - Vad tycker ni ?

Jo jag har läst och jag tar det med ett nya salt då jag vill prova nått innan jag lyssnar på nån annan. En fråga till dig, varför skulle sadelmakare sälja Flair sadlar om dom är sååå dåliga som du säger att dom är?

Varför skulle dom sälja en av sina billigaste sadlar till mig, 8950 kronor när dom hade dyrare sadlar för 15 000 ronor utan Flair i ?
Jag vet ju av erfarenheter att sadelmakare är duktiga på att prata till sig pengar.

Varför skulle sadelmakare sälja sadlar med tunna latexpaneler när det finns nackdelar med dom? Varför skulle vissa tillverkare stoppa sina sadlar med dålig syntetstoppning som klumpar sig?
Varför skulle vissa sadelmakare svetsa ihop en bom när de vet om att den bara kommer gå sönder på ett annat ställe?

Varför skulle en utprovare godkänna en sadel som inte passar?

För att tjäna pengar! De försöker lura på hästägare det mesta, det kommer nya saker varje år som är ett "Måste" för hästägare, nya saker som ska underlätta ridning och/eller skötsel. Man ska verkligen inte lita på att allt är bra. Bara för att det är säljbart betyder inte att det ör bra och/eller nödvändigt.

Tanken har aldrig slagit dig att det kanske var just sadeln som passade din häst? De kanske inte hade en ullstoppad inne i rätt bomvidd. Du kanske hade tur och inte kom till en person som bara är ute efter att sälj utan en som faktiskt kunde prova ut en sadel också.

:confused: ursäkta, men vad är en flair???

asså jag och en kompis diskuterade de där... asså borde inte trycket hamna fram å bak på hästen ? eftersom det är tyngd mitt i sadeln och luften trycks ju "ut" mot kanterna då? eller är jag helt dum i huvut. ?

Det händer nog om inte kuddarna är välfyllda. Men vad jag vet har man flera luftkuddar i samma bossa, istället för bara en lång i varje.

Men dom frågorna du skrev där uppe bevisar ju bara att det inte är Luftstoppade sadlar som bara ställer till det. Alla sadlar skadar ju hästen, det är nog mera hästar som avlivats på grund av ullstoppning än luftstoppning. Och ryggproblem kommer ju inte alltid från sadeln heller utan från både ridproblem och benproblem men det är ju en annan femma.

Jag berättade att min häst haft problem med ryggen och sadelmakaren viste ju precis vad h*n skulle ta fram, en luftsadel. Och ja den passade min häst, jag hade ju mina andra sadlar med mig som h*n dömde ut fel då den ena var för lång och den andra för stor.

Men ja, det går ju inte att diskutera då alla har olika saker att säga om detta med Flair, men jag tänker då inte byta sadel eftersom hästen trivs i sadeln och har fått både bättre rörelser och blivit positivare till ridningen.

Senast ändrad av en moderator:

Det var det dummaste jag hört, varför skulle alla sadlar skada hästen?

Jag ahr aldrig påstått att luftstoppade sadlar är de enda sadlar som är dåliga! Uppenbarligen har du inte läst mina inlägg.

Sen så undrar jag var du har fått det ifrån att fler hästar skulle ha avlivats pga ullstoppningen? Jag tror inte det är ullstoppningen som har förstört hästarna, snarare sadeln ullen ligger i!

Du tror inte att det är därför din häst har haft ryggproblem då? Eller att det är därför din häst äör positivare till ridningen? En för lång sadel kan leda till muskelförtvining och felbelastningar, en för vid sadel kan ge punkttryck och skapa ett enormt obehag. Du har aldrig tänkt tanken att din häst kanske gillar den här sadeln pga att den inte är för stor, för lång, för smal, för rak, för böjd osv?
Nej... Det är väl Flair som har gjort din häst glad. *host*

Diabolical_Kitten skrev:
Det var det dummaste jag hört, varför skulle alla sadlar skada hästen?

Jag ahr aldrig påstått att luftstoppade sadlar är de enda sadlar som är dåliga! Uppenbarligen har du inte läst mina inlägg.

Sen så undrar jag var du har fått det ifrån att fler hästar skulle ha avlivats pga ullstoppningen? Jag tror inte det är ullstoppningen som har förstört hästarna, snarare sadeln ullen ligger i!

Du tror inte att det är därför din häst har haft ryggproblem då? Eller att det är därför din häst äör positivare till ridningen? En för lång sadel kan leda till muskelförtvining och felbelastningar, en för vid sadel kan ge punkttryck och skapa ett enormt obehag. Du har aldrig tänkt tanken att din häst kanske gillar den här sadeln pga att den inte är för stor, för lång, för smal, för rak, för böjd osv?
Nej... Det är väl Flair som har gjort din häst glad. *host*

Hon hade problemen i ryggen när hon kom till mig.

Alla sadlar som är dåligt tillpassade skadar hästen, sorry skrev inte så bra där. Det var så jag skulle skriva, att det var sadeln ullen ligger i. Hur många hästar idag är det som avlivats för sadelproblem, jag tror det är ganska många, och det finns ju väldigt många orsaker också.

Senast ändrad av en moderator:

Och vad är det med ullstoppade sadlar som är fel?

För de är inte mer fel än någon med flair, för de med flair är precis likadant konstruerade i övrigt som ´de ullstoppade sadlarna.

Tror du att du gjorde henne en tjänst genom att rida med en för lång sadel?
Och jag frågar dig än en gång: Tror du att det är flair som gör att din häst arbetar bättre? Har du ens provat en likadan med ull?

Ursäkta en "Novis", men hur märker man om sadeln är för lång.

Ger mig inte in i disskutionen om Flair, har ingen erfarenhet.

Diabolical_Kitten skrev:
Och vad är det med ullstoppade sadlar som är fel?

För de är inte mer fel än någon med flair, för de med flair är precis likadant konstruerade i övrigt som ´de ullstoppade sadlarna.

Tror du att du gjorde henne en tjänst genom att rida med en för lång sadel?
Och jag frågar dig än en gång: Tror du att det är flair som gör att din häst arbetar bättre? Har du ens provat en likadan med ull?

Jag red bara med sadeln tre gånger eftersom jag inte kunde rida med hoppen som var för stor.

Jag tror att det är flairen som gör att hon jobbar bättre. Och jag kan rätta mig eftersom jag aldrig provat en ull, jag tror inte det är dom som skadar hästen. Och ja, jag skulle vilja prova en ull, men nu har jag den sadeln jag har. Det är nog dessa sadlar som man inte kan stoppa om, kommer inte ihåg vad dom heter, men dessa sadlar tror jag skadar hästen. Du vet säkert vad dom heter.

Det kallas permanentstoppade. Det finns olika typer av paneler. Men dessa skadar inte heller hästen om sadeln är bra i övrigt. Dock är paneler inte bra om de är för tunna eller om ryttaren är tung. De paneler man ska använda är de som de dyrare märkena oftast har då de är tjockare och består oftast av bättre material. Dock hade jag aldrig lagt på en Butet, de kanske har något speciellt material som gör att stötdämpningen funkar lika bra som med tjockare paneler men jag är inte så säker på att det skulle stämma.

Klart det är onödigt att prova en massa ullstoppade sadlar om du har en sadel du trivs med, men när du inte har provat många olika alternativ kan du inte vara säker att det är just flair som gör din häst glad. Förmodligen är det faktumet att sadeln inte klämmer eller gör ont som gör hästen glad.

Flair har både för och nackdelar tycker jag.

För det första så är det inte alla hästar som gillar systemet, vissa hästar verkar trivas MKT bra med flair, andra verkar hata det och vissa märker man ingen skillnad på.

Min häst reagerade positivt på flairen. Jag provred en sadel av samma modell och märke med traditionell ullstoppning samt flairstoppad och jag upplevde en positiv skillnad med flairen.

En sak som är väldigt trevligt med flairen är att den är så enkel och billig att ändra. En vanlig omstoppning kan ju lätt gå iväg på ett antal hundra, medans en skjustering av flair bara kostar nån hundring.

Dock så finns det en stor baksida med flair, som jag stötte på. Luftkuddarna kan "tappa" luft utan någon tillsynes anledning. Ena bossan på min sadel vars konstant mindre än den andra. Jag kollade så att det inte var hål på den, den skjusterades, jag kollade så att hästen inte var snedmusklad jag var själv ett par omgångar till kiropraktor/sjukgymnast och kollade så att jag inte var sned osv osv. Diskuterade detta med sadelmakaren och han sa att min sadel inte var den första som drabbades av detta. Han sa att han hade haft fall då han hade tagit ut flairkuddar som inte fungerade i en sadel, satt in i en ann och vips så hade det funkat kanon. Och han hade ingen bra förklaring på det heller.

Nu har jag en traditionellt stoppad sadel igen, men summa kardemumma så var jag mkt nöjd med min flairstoppade sadel, trots stoppningsproblemen.

Diabolical_Kitten skrev:
Förmodligen är det faktumet att sadeln inte klämmer eller gör ont som gör hästen glad.

:bow:

tio

Blossom7 skrev:
Ursäkta en "Novis", men hur märker man om sadeln är för lång.

Vissa menar att då en sadel slutar bakom 18:e revbenet så är den för lång, andra säger 16:e revbenet. En dispyt mellan sveriges två ledande sadelmakarorganistaioner ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 620
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen... 2
Svar
33
· Visningar
3 002
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form