Sadlar med rak bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilleman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 378
L

lilleman

Vilka sadelmärken har rak bom? Jag tycker jag har provat hur många sadlar som helst men det enda märket som verkligen har legat bra på hästen är passier, både äldre och nya.

Hästen är ett varmblod med absolut rak rygg som dessutom är smal.
uppmätt vinkel över manken är 83 grader. manken är normal.

Alla dressyrsadlar verkar vara för bamsehästar...:cry:

Sv: Sadlar med rak bom?

Varför köper du inte en Passier då?
Finns massor med Passier Grand Gilbert ute på annons. En superbra dressyrsadel, där bommen går att ändra.

Om Passier passar tycker jag du ska köpa det!
Då kan du ju dessutom ändra bomvidden om det behövs.

Albion k2 är också bra för en spikrak rygg.

Tack för svaren.
Att jag inte har köpt en passier beror enbart på plånboken. Den billigaste beg. jag provat kostade 11 000:-:crazy:
Eftersom hästen behöver en smal bom så är utbudet bland beg. väldigt begränsat.
Att det går att ändra bommen på passier har jag inte vetat om.
Hur gör man, vad kostar det ungefär, blir det bra?

Ja, det blir bra. Det kostar ca 1000 om man skickar den direkt till fabrik och kostar 1400 om man gör det hos Ingdams. Man kan ändra bomvidden på de flesta sen 1960 talet, alla som har den s k PS bommen och alla nyare med syntetbommen. De har haft modeller sen 60 talet som inte går att ändra, men ring till Ingdams och fråga, eller så mailar du sadelnumret till Passier om det är någon speciell sadel du är intresserad av, så kan de ta reda på vad det är för bom och om den går att ändra.

Men 11 000 är inte mkt för en Passier, för de håller jättelänge. Bättre att du försöker spara eller lånar pengarna så får du och hästen en sadel som ni trivs med.

Jag hade sparat och lånat pengar till en sadel och blev "pålurad" en Wellington som sades passa min häst om man bara stoppade om den. När jag sedan kontaktade en sadelmakare så såg han ungefär ut så här :confused: när jag sa vad jag blivit itutad av försäjaren.

Så i dagsläget står jag med en sadel som jag inte blir av med och som jag troligen betalat ett överpris för och inga större pengar att köpa en ny för.

Tack för uppgifterna om bomändring.

Vet ni några andra märken förutom passier och Albion och om vi ska frångå dom "dyra" märkena vad finns då?

Kentaur har inte en rak bom
Trainers har det inte heller. Trainers är snarlika Knights, alltså hyfsat raka men inte alls i som märkena jag räknade upp ovan.

Min trainer´s var väldigt rak iaf. Isf måste de ändrat modellen på de nyare. Jag hade en från 03. Den var tom aningen för rak till min häst som kräver det.

De som säljer kentaur säjer ju att de passar hästar med raka ryggar?

Men kanske är det så att min häst har svängdare rygg än trådskaparens trots att den är rak.
Isf tar jag tillbaka mina tips..

En wellington borde inte vara så svår att bli av med. Finns många som vill ha en sån sadel. Blev av med min på 2 timmar.

Vårt tunna fullblod har löjligt rak rygg. Efter att ha provat igenom de flesta märken och modeller var det enda som passade en Kieffer Master. Tyvärr. Jag HATAR Kieffer och särskilt Master (som jag haft en gång innan).

De andra modellerna funkade också halvhyfsat, men hästen bestämde sig rätt omgående för just Master, och den ligger faktiskt föredömligt på honom. En annan fördel är att Kieffer ofta ligger bra på hästar med mycket manke, genereös cutback. Hyfsade begagnatpriser också, tycker jag....

Kanske har du någon i närheten med en Kieffer, så du kan få prova?

Tack för alla tips och svar.
Ja, kieffer har jag också provat, tycker väl samma som dig. Men den låg ok på hästen. den jag provade var dock bommen ngt för vid på.
Men jag jagar vidare.

lilleman skrev:
Vilka sadelmärken har rak bom? Jag tycker jag har provat hur många sadlar som helst men det enda märket som verkligen har legat bra på hästen är passier, både äldre och nya.

Hästen är ett varmblod med absolut rak rygg som dessutom är smal.
uppmätt vinkel över manken är 83 grader. manken är normal.

Alla dressyrsadlar verkar vara för bamsehästar...:cry:

Jag har ett halvblod med rak rygg. De sadelmärken som funkar bra på pållan är Passier och Albion och så funkar Kieffer någesånär.

Lycka till!

/Lizzie

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
336
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31