Sadlar på ridskola?

Sv: Sadlar på ridskola?

På min ridskola används det vanligen antingen dressyrsadlar eller hoppsadlar på storhästarna, och mestadels allroundsadlar till ponnysarna. Det finns någon dressyrsadel som ibland används till vissa ponnys.

På "min" tid när jag red på ridskola gick alla hästar med allroundsadlar. I efterhand kan jag ju inte säga att dom låg särskilt bra heller.. I vilket fall som så behöver ridskolan där jag hjälper till lite nya sadlar. Har suttit och kollat på annonser och det är väldigt svårt att hitta vida allroundsadlar öht. Däremot svämmas det över av hoppsadlar med vida bommar.

Så min fråga är, är det okej att låta eleverna rida i hoppsadlar och kanske ha någon dressyrsadel till de få dressyrintresserade eleverna? Det ligger förstås en viss ekonomisk fråga i detta eftersom man kan få tre riktigt fina begagnade hoppsadlar för samma pris som det kostar att beställa en ny allroundsadel.

Är därför nyfiken på vad i synnerhet ni ridskoleryttare tycker:)?

Kolla över vilka sadellägen hästarna har och vilka som kan dela sadel med varann, ev med pad under för den ena tex. Då kan två hästar ha tex en dressyr, en hopp och en allround tillsammans. Om man har koll på vad som passar vilken häst och vilka som kan byta med varann samt att man planerar lektionerna med viss hänsyn till sadlarna kan man ha både en hopp, en dressyr och en allround till varje häst utan att bli ruinerad. Om hästarna har hyfsat lika sadellägen, annars är det ju kört...

Jag tror att det är viktigt att se till hur och vad sadlarna är utformade till. Att rida dressyr i hoppsadel ger dig aldrig tillräcklig kvalité i dressyren, man sitter helt enkelt i sådan obalans att man inte kan påverka hästen ordentligt. Detta för att de är gjorda för att ryttaren ska vara i balans när den står upp framåtlutad, som man gör över ett hinder. Detta påverkar en ryttares ridning väldigt negativt på marken.
Likaså får man aldrig riktig kvalité på hoppningen i en dressyrsadel, då eftersom man inte har fullt stöd när man står upp över hindren.
Alltså är båda lika dåliga i sin motsatta gren.
Däremot....
Så är jag av den åsikten att en ridskola bör skola elever i korrekt ridning, och korrekt ridning grundar sig i en korrekt och balanserad sits och korrekta hjälper. Då detta är något man uppnår genom att rida dressyr så är det nog mest lämpligt med dressyr sadlar. Det finns små dressyrsadlar för ponnyer och juniorer...vilket små barn ändå rider på ridskolor i regel.
Att man sedan kan köpa in hoppsadlar, som oftast passar flera hästar, som man kan ha på hästarna vid hoppningen i de grupper som faktiskt satsar på hoppning.

Nja som sagt det finns moderna nya hoppsadlar som går utmärkt att rida dressyr i. Kanske inte om man dagligen tränar för medelsvår men upp till LA är inga större problem.

Sen har vi de mer extrema hoppsadlarna och de är inte det bästa för "ren" dressyrridning.

Mvh

Tora

En bra hoppsadel går utmärkt att markarbeta i. Det finns hoppsadlar som man hamnar i stolsits i och det finns dressyrsadlar som gör detsamma med sitsen. Sen handlar det ju om att sadelns ska ligga rätt på hästen så att balanspunkten hamnar över hästens balanspunkt. Jag har haft en Passier PSL Hopp Special och den var fantastiskt trevlig att rida i (hade dessutom en utprovad passier optimum dressyr så det handlade inte om att jag inte hade en bra dressyrsadel att jämföra med).

Vi har mest allroundsadlar, med någon hoppsadel. Jag sitter bra mycket bättre i vissa av hoppsadlarna än i allroundsadlarna (kan vara för att de skaver hål på mig också iofs). Tycker det är svårt att svara på. Jag som gick i hoppspecial innan tyckte då att hoppsadlar vore bra, men nu när jag rider mycket mer dressyr hade jag gärna haft rena dressyrsadlar. Så det bästa vore helt klart om man kunde ha både och (kanske göra som någon sa tidigare, att hästarna delar?). Tycker det är lika omöjligt att hoppa i dressyrsadel som att rida dressyr i hoppsadel.

Våran granne har ridskola och dom hyr alla sina sadlar.

Har aldrig sett en ridskola m så bra sadlar:) Det var inte farligt dyrt, många modeller att välja på och sadlarna blir utprovade/måttanpassade till varje häst.

Tror hon hyr på fem år och sedan kan man lösa sadlarna till restvärde.Hästarna går bättre och eleverna rider mkt bättre sen hon bytte till detta.

kl*

Hemma på ridskolan har de flesta storhästarna en varsin ordentlig hoppsadel och en ordentlig dressyrsadel. De yngre hästarna har en hoppsadel.

De större ponnyerna har en hoppsadel, och oftast kan dem ha någon av de stora hästarnas dressyrsadlar.

De mindre ponnyerna (b & några c) har allroundsadlar mot hopp som är förvånansvärt bra och lätta att rida i.

Jag tror att det är lättare för nybörjare att hitta balans i en hoppsadel än en dressyrsadel... och sedan så tycker jag som flera tidigare, att det är mycket bättre att rida dressyr i en hoppsadel, än att hoppa i en dressyrsadel! Du kanske kan köpa några dressyrsadlar till t.ex. en dressyrspecialgrupp, och hoppsadlar till resten?

Men man kan ju inte säga att de ska träna för medelsvår dressyr i en hoppsadel... Vem vill hoppa Msv i dressyrsadel ;)

Jag tycker verkligen att det är en svår djungel.... Jag rider hellre dressyr i hoppsadel :)

Men man kan ju inte säga att de ska träna för medelsvår dressyr i en hoppsadel... Vem vill hoppa Msv i dressyrsadel ;)

Jag tycker verkligen att det är en svår djungel.... Jag rider hellre dressyr i hoppsadel :)

Fast allvarligt hur många normala ridskolor har en elev som dagligen sitter och rider Msv?

De ridskolor som har den inriktningen kommer också med stor sannolikhet att ha en ordentlig dressyrsadel.

Om man som "normal" ridskola skall köpa en sadel så är en modern behaglig hoppsadel (ej den för extrema varianten) den mest mångsidiga sadeln att köpa till att börja med.

Det mest perfekta vore ju en hopp och en dressyrsadel till varje häst men sådant kostar ju pengar och kanske något man satsar på i långa loppet.

Mvh

Tora

Jag började på ridskola igen efter att i över tio års tid enbart ridit i antingen hoppsadel eller dressyrsadel. Och jag höll på att dö i allroundsadlarna, hur jag än försökte kunde jag inte sitta ordentligt och därmed inte rida ordentligt. Eftersom jag hade två egna hoppsadlar plockade jag med dom och med hjälp av ridläraren provade jag dom på ridskolehästarna och fick tillåtelse att använda dom. Och äntligen började det funka med ridningen. Så jag har otroligt svårt för allroundsadlar men många av sadlarna på den ridskolan hade åtskilliga år på nacken, vilket kanske spelade roll också

Senast ändrad:

Den absolut bästa sadeln jag har haft var min B-ponnys allroundsadel, och den var inte ens någon dyr och fin sadel, kostade väl 1500 ny (år 2000). Den var outstanding, jag har aldrig provat en bättre sadel.

Mina två nuvarande hästar (en D-ponny och en maxad C-ponny) delar på C-ponnyns hoppsadel (gammal modell) tills D-ponnyn kan få en egen. Den sadeln har alltid varit lite för stor i sitsen för mig, den kom med när jag fick hästen och förra ryttaren är ganska mycket större än jag. På hästen har den legat bra. Jag har inga problem att rida dressyr i den sadeln, har fått prova en riktig dressyrsadel, det var inget för mig. Jag rider alltid i korta läder, och jag kände mig totalt borta med en dressyrsadel.

Nu när jag ska skaffa en ny sadel till den stora ponnyn kommer jag i första hand leta efter en allround eftersom jag vill göra lite båda delarna. Både hoppa och rida dressyr. Finns det ingen som passar hästen blir det en hoppsadel igen. Men inte dressyr.

jag ær dressyrryttare men skulle inte haft några problem med att rida i hoppsadlarna, jag rider en hæst som bara har en hoppsadel dagligen, det går bra och just nu æven min egna hæst då dressyrsadeln behøver stoppas om.
Så længe jag hittar sadelns djupaste pungt gør det inte så mycket att benen blir utan stød nær jag har långa stiglæder, kan dock bli lite obalanserat att rida lætt.

Det jag inte klarar av att rida i ær dåliga ogenomtænkta sadlar vilken modell det æn må vara.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: MiniLi
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 445
Senast: Lager
·
Utrustning En vän ska köpa B-ponny till sin flicka, och vill gärna ha vettiga sadlar till ponnyn så att flickan kan rida ordentligt. Dressyr och...
Svar
6
· Visningar
5 399
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka