Vettiga sadlar i 15"

svea

Trådstartare
En vän ska köpa B-ponny till sin flicka, och vill gärna ha vettiga sadlar till ponnyn så att flickan kan rida ordentligt. Dressyr och hoppsadel står på inköpslistan, i storlek 15". Allroundsadel skulle kunna funka om det är en både ock-sadel och inte en varken eller-sadel, om ni förstår vad jag menar. Man kan ju misstänka att det kommer att behövas en generös bomvidd också.

Har någon koll på utbudet? Jag vet att Bates/Wintec har en liten dressyrsadel i sin ponnykollektion, men vet inte om den säljs i Sverige. Vad finns det mer? Passier har jag sett hos Ingdams, men det kanske är ett snäpp för dyrt. Och så vet jag att Pessoa har små hoppsadlar, men hur är de i bomvidden?

I min gröna ungdom hade man ju Stübben Rex som funkade rätt bra både till dressyr och hoppning, men de var ju inte heller så vida i bommen.

Sv: Vettiga sadlar i 15"

Börjes säljer små ponnysadlar, de är allround, men passar iaf utmärkt för hoppning. När man är så liten är ju inte hindren så höga heller, även om man naturligtvis ska sitta bra. Hur de är i dressyr vet jag inte.

Jag har precis köpt sadel till vår b ponny och mitt råd är att låta en sadelutprovare pröva ut en sadel. På så vis får man reda på dels vilka sadelmärken som passar ponnyn (olika märken har olika typer av bommar ex stubben passar hästar med svängd rygg och m&n passar hästar med rak rygg). Dessutom får man reda på vilken bom stl som ponnyn behöver.

Vi köpte en bättre beg m&n sadel och är grymt nöjda!

Jo, en sak till. Vår dotter är liten och tunn och om sadeln skulle passa henne perfekt skulle vi köpt 15 tum men vi valde en 16 tum iaf eftersom hon ska ha nåt att växa i. Ponnyn är grymt viktbärande och hon kommer att kunna rida honom länge (jag rider honom själv utan problem). Med det menar jag att det är bättre att köpa en riktig kvalitets sadel som ponnyn kan ha länge ist för att köpa en sämre sadel som måste bytas för att ryttarens rumpa blivit för stor.

Börjes sadel är tyvärr vad jag skulle klassificera som en varken eller-sadel.

Wintec har ju en väldigt trevlig ponnysadel i 15" vet inte om det är en allround eller hopp.
Stallkompisen har en sån till sin B-ponny.

Det är hursomhelst en lätt och bra sadel för barn så att de orkar bära den själv och den har dessutom ett väldigt trevligt pris :)

De har väl en ponny dressyrsadel med?

Morris & Nolan har juniorsadlar i 14-15 tum i både hopp och dressyr.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 509
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 475
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka