Sadlar till araber!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hibicza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 6 519
Sv: Sadlar till araber!

mahlmt skrev:
Jag lovar och svär att han är så här bred. Var tom lite bredare för ett år sedan.
// Linda

Har ju ingen arab men... Första ggn jag hör att någon har en lika bred häst som jag! :bow: Min är också 130 grader, å var något lite bredare för ett år sedan. Sedan är han oerhört kort och svängd i ryggen, men har ingen direkt manke att tala om. Han är islänning...

Har en wintec till honom som jag satte i ett eget koppjärn på 130 grader i. Men sadeln är för rak och lång för honom ändå. 16,5 tum å min rumpa är strlk 40.

Just nu så kör jag bara honom, men när jag börjar rida igen så är det bomlöst som gäller. Har gjort en egen som inte lämnar några men. Håller på med en till som ska se ut som en engelsk dressyr i slutändan.

Geisli skrev:
Har ju ingen arab men... Första ggn jag hör att någon har en lika bred häst som jag! :bow: Min är också 130 grader, å var något lite bredare för ett år sedan. Sedan är han oerhört kort och svängd i ryggen, men har ingen direkt manke att tala om. Han är islänning...

Har en wintec till honom som jag satte i ett eget koppjärn på 130 grader i. Men sadeln är för rak och lång för honom ändå. 16,5 tum å min rumpa är strlk 40.

Just nu så kör jag bara honom, men när jag börjar rida igen så är det bomlöst som gäller. Har gjort en egen som inte lämnar några men. Håller på med en till som ska se ut som en engelsk dressyr i slutändan.
Då får vi väl bilda en egen 130 graders klubb :idea:
Jag har också testat Wintec med ett utbankat järn då det vita var för smalt. Men då blev sadeln för svängd för min pålle.
// Linda

mahlmt skrev:
Då får vi väl bilda en egen 130 graders klubb :idea:
Jag har också testat Wintec med ett utbankat järn då det vita var för smalt. Men då blev sadeln för svängd för min pålle.
// Linda

*Klubb bildas*

På dagordning: hur man på bästa sätt kan banka ut, köra över med traktorn, nytillverka eller helt sonika kan slita ur - sadelbommar ur bomsadlar...

:bump:

Hibicza skrev:
Ojdå! Det var sannerligen enkort rygg din häst har. Jag tror jag är beskonad med en lite längre rygg på min arab ialla fall! :banana: Är Freeform en bomlös sadel?

Jo, vääldigt kort. Jag var ju medveten om att den var kort, men MITT mått var 42 cm. Fast sadelmakaren tog mig snabbt ur den villfarelsen genom att visa att det var 33 cm och inget annat. Håhåjajaja.. Sen sa han något elakt om att 'försöka sadla på nosen på en torped' med, och tyckte det inte var så konstigt att det gled fram :angel:

Om du förutom det korta sadelläget lägger på en hög, bred och lång manke, och en breed rygg så har du mitt lilla missfoster och varje sadelmakares mardröm. Mer än en sadelmakare/sadelutprovare har misslyckats helt med att hitta en sadel.. Nuvarande hittade som sagt TVÅ, och vi provade typ 50.. Vi skulle varit tillbaka på tremånaderskoll i november men pållen är avställd så inte blivit. Lika glad för det är jag, för den dag Hubertusen inte passar längre så tja, då är det kört eller måttbeställt från grunden kvar *arrrgh*

Freeform är bomlös ja!

Treåringen är också arab, men med flera storlekar längre rygg. Hallulja. Däremot blir det lilla monstret breeeed, tre år gammal drar hon viiiid bom. Jag vill inte vara med när hon är färdigmusklad och vuxen *ångest*

min kompis arab har en luftpumpad county dressyr och en stenbergs hopp.

Geisli skrev:
*Klubb bildas*

På dagordning: hur man på bästa sätt kan banka ut, köra över med traktorn, nytillverka eller helt sonika kan slita ur - sadelbommar ur bomsadlar...

:bump:
:rofl:
Just därför jag har ridit i bomlös i 7 år. Då slipper man träplankor som inte passar. :devil:
Men faktiskt så verkar Griffin cob dressyr xx-vid passa. Jag rider ju bara på ridbana med den så något extremprov på några mils träning blir det inte. Då lär min gump lysa som en babians. Bortskämd med en skön tv-fåtölj, nä bomlös sadel heter det kanske.
// Linda

Jag har blivit en aning skraj för bomlösa sadlar... Flera av mina bekanta har såna... Deras hästar har fått tryckmärken :crazy: bakom revbenen, på ryggsidan. Sadlarna har halkat snett (kanske pga att ryttaren suttit snett?) och de har inte rekommenderats att rida lätt eller hoppa i dem, eftersom stigläderfästena då kan orsaka tryck mot främre delen av hästens ryggrad... (Jag har sett exempel på skinnflådda hästryggar...)

Om man ska rida distans borde det väl vara bra med en sadel som man kan rida lätt i eller t o m stå i lätt sits i utan att göra illa hästen?

Pepson2 skrev:
Jag har blivit en aning skraj för bomlösa sadlar... Flera av mina bekanta har såna... Deras hästar har fått tryckmärken :crazy: bakom revbenen, på ryggsidan. Sadlarna har halkat snett (kanske pga att ryttaren suttit snett?) och de har inte rekommenderats att rida lätt eller hoppa i dem, eftersom stigläderfästena då kan orsaka tryck mot främre delen av hästens ryggrad... (Jag har sett exempel på skinnflådda hästryggar...)

Om man ska rida distans borde det väl vara bra med en sadel som man kan rida lätt i eller t o m stå i lätt sits i utan att göra illa hästen?

De konsekvenserna har jag aldrig hört exempel på innan. Sen skiljer det givetvis mellan de olika märkena man kan inte dra alla bomlösa över en kant. Jag rider i en bomlös "karl" på min arab och har hitintills inte upplevt några negativa effekter förutom att den är lite liten för min rumpa. Dina exempel får mig dock att bli lite nervös.

Pepson2 skrev:

Frågan är VAD för bomlösa sadlar de här personerna har och hur de används. Bomlösa är väldigt olika uppbyggda. Vissa har stigläderna endast som ett smalt band rakt över ryggen = stor risk för tryck på ryggraden.
Sen har vi även den viktiga pad som man använder under bomlösa som inte har paneler. De skapar fritt för ryggraden och utjämnar tryck. Visst, de bra är dyra men det är också stor skillnad i funktion.
Min sadel är det inga problem att stå i fältsits. Det blir absolut inget tryck på ryggraden.
// Linda

Hoho...välkommen till klubben för sälformade hästar :d
Har själv en arabpojke på fem år som musklade sig ur sin Globus vidd 36 relativt tidigt. Finns inte så mkt mer att välja på då kan jag säga. Har provat en uppsjö av olika sadlar, utan att hitta en enda som passar.
Har inte särskilt mkt manke, är relativt rak över ryggen och slående lik en tunna eller säl runt magen - dvs uruselt sadelgjordsläge.

Därför tog vi en bantningstimeout, och lade om kosten på pållen. Han har gått ner en del kilo och ändrat lite kroppsform. Något som vi faktiskt inte trodde skulle göra någon skillnad, eftersom han inte var direkt tjock innan.
Detta tycks ha medfört att han minskat en aning runt magen, och därmed fått ett bättre sadelgjordsläge.
Så nu har vi provat kompisens Bates Caprilli sadel, dock har det nöts bort storleken och bommen är sprucken i den, så nu bär det av till sadelmakaren för att försöka utröna strl och ev. hitta en ny sadel. Denna sadel har pållen accepterat utan minsta knyst. Men ska bli intressant att se vad sadelutprovaren säger om denna sadel.

anja skrev:
www.kaupreridsport.se är återförsäljare i Sverige. De finns på Gotland, men skicka mankmall och foto så kan de hjälpa dig! Man får prova och rida försiktigt i sadeln, och skicka tillbaka om den inte passar. Ibland har de provsadlar eller beg. sadlar som kan vara lite billiigare. Nya kostar de ca 9500 - 10000 kr, och det finns inte så många begagnade att få tag på. Vilket borde vara ett gott tecken...

Jag ska testa en Albion dressyr innan jag helt ger upp bomsadlarna. :idea: Isåfall kommer jag satsa på bomlöst!

Jag har till vallaken en Jacson santa cruz Celine,bomvidd extra extra vid och 17".Han är STOOOR och maffig..
Sedan använder jag min Torsion Endurance på lillgrabben.Han tycker bäst om den.Den har 16" på sätet.

Har du ridit i någon Albion sadel? Kanske skulle ta och satsa på en Albion legend... Vet du vad som motsvarar bomvidd 31-32 i albionstorlekar? Det finns visst NM, MW O W, tror jag. :crazy:

knapplån.
jag har en märkeslös sadel till min arab.
men syrrans sadel ligger superbra på honom!

34 i bomvidd, 16,5''
det är en apaloosa golden star, jättebra sadel enligt mitt tycke.

Hibicza skrev:
Har du ridit i någon Albion sadel? Kanske skulle ta och satsa på en Albion legend... Vet du vad som motsvarar bomvidd 31-32 i albionstorlekar? Det finns visst NM, MW O W, tror jag. :crazy:

Vad ahr hästen för bomvinkel?

Ja, jag har ridit i flera Albion modeller. Främst dressyrsadlar, en hoppsadel.

Det finns N NM MM MW W XW och efter mått.

Jag vet inte vad hon har för bomvinkel, hur mäter man det?
Sen vet jag inte om det blir rätt i slutändan om vi mäter bomvinkeln på henne. Hon kommer att muskla sig mer i ryggen så vi måste nog köpa en storlek större sadel än vad hon behöver just nu. :crazy:

Jag har en Knights bearback (bomlös) med ett torsion padd under. Jag har en arab som inte bara har en kort rygg hon är även bred som en ardenner och hon saknar manke.
Om jag inte skulle specilatillverka (skulle bli jätte dyrt)en bom så fanns det bara det bomlösa alternativet kvar.... och så här i efter hand så ångrar jag inte köpet för en sekund.
Om man inte har nå speciella tävlings funderingar så funkar en bomlös super bra.
Jag har skuttat nå små hinder (3-4hinder 50-60cm) utan problem och det högsta jag hoppat i den var 1 hinder på 80cm men då fick "kämpa" lite mera för att hålla mig kvar. Hoppa gör vi inte särskilt ofta inte ens 1 ggr/månad. Jag tränar dressyr för tränare 1 ggr/vecka och så rider vi ut mycket och till detta är sadeln HELT UNDERBAR!.

Har Knights bareback,bomlös, till min häst med en upplyftande pad ,kommer inte ihåg var jag köpt den.Passar perfekt på henne.
Jag har provat allt på henne och det som satt bäst var en Knights hoppsadel men passade inte för mig(rider distans).
Hur skön som helst, skulle inte byta för vilken bomsadel som helst.
Har hoppat i den oxå,50-60 cm ,lite vingligt men det funkar.
Vi ÄLSKAR den här sadeln!

Rekommenderas!!!

MVH Isabella

Senast ändrad av en moderator:

finns en albion style på blocket för 2500 kr 16,5 tum...tror rubriken var sadlar o sadelskåp

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V