Tycker inte sadeln den har passar så himla illa trots att den ligger för långt fram och på sista revbenet.

Alltså. Det brukar vara lättare att komma med tips om du berättar vilken sadel som faktiskt passar hästen. Det är ju ingen glasklar bild över vad hästen behöver, eller ens hur hästen ser ut.
 
Hade jag vetat vilken sadel som passar bäst hade jag ju inte behövt söka efter en.

Den kan ju passa i bomform och bombensvinklar, men inte fungera för ryttaren. Så har jag gjort ett dussin gånger minst, provat igenom 20 sadlar och sett vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det kan ju också vara ett bra tips att ta ut ungefärlig vidd i grader, genom att mäta hästen. Om du nu vill lägga tusentals kronor på en massa frakt i blindo.
 
Det ligger en begagnad Startrekk Island Dressyr ute för försäljning, prisvärd. Kanske kan vara värd att fundera på. Står som 17,5 i sitsen, och väldigt öppet säte. Eftersom den är bomlös fördelar den inte ut vikt utom där ryttaren sitter.

Annars är islandssadlar värda att titta på, dressyrsadlar gjorde för vuxna ryttare på kortryggade hästar. Rundbossa är nog nästan ett måste.
 
Den kan ju passa i bomform och bombensvinklar, men inte fungera för ryttaren. Så har jag gjort ett dussin gånger minst, provat igenom 20 sadlar och sett vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det kan ju också vara ett bra tips att ta ut ungefärlig vidd i grader, genom att mäta hästen. Om du nu vill lägga tusentals kronor på en massa frakt i blindo.
Det finns hur mycket sadlar som helst att välja mellan om man väljer en sadel som är 16,5 eller 17 i sitsen för hästen har ju ingen svår kroppsbyggnad bara kort. Skulle tippa att hästen är runt 90 grader.
 
Det ligger en begagnad Startrekk Island Dressyr ute för försäljning, prisvärd. Kanske kan vara värd att fundera på. Står som 17,5 i sitsen, och väldigt öppet säte. Eftersom den är bomlös fördelar den inte ut vikt utom där ryttaren sitter.

Annars är islandssadlar värda att titta på, dressyrsadlar gjorde för vuxna ryttare på kortryggade hästar. Rundbossa är nog nästan ett måste.
Jag har sett en tekna islandssadel fast den var 45 cm i 17 tum.
 
Som jag skrev innan: jag tror du måste glömma alla modeller med kilbossor.

Tydligen tror du ändå det kommer funka, och jag kan inte hjälpa dig eftersom jag är rätt övertygad om att det aldrig kommer att kunna fungera.
Nämn en kort sadel med rundbossor då, trodde globus var en av dom kortaste sadlar som finns oavsett bossar.
 
Nämn en kort sadel med rundbossor då, trodde globus var en av dom kortaste sadlar som finns oavsett bossar.

Jag har skrivit mina bästa tips. Men eftersom du inte har några som helst referensramar (sadlar som passar hästen men inte ryttaren t ex) så har jag inga bättre.

Jag tycker du ska anlita en erfaren utprovare, en sådan har bra information om vilka sadlar på marknaden som kan vara aktuella.
 
Kolla på islandssadlar, som du fått tips om tidigare i tråden😊 Tex Tölthester har sadlar som är 45,7 cm i 17,5".
 
Har kommit till att hästen inte behöver bara kort sadel utan dessutom en med extra utrymme för manken inte ens wintec går nästan mankmässigt.
 
Har kommit till att hästen inte behöver bara kort sadel utan dessutom en med extra utrymme för manken inte ens wintec går nästan mankmässigt.
Wintec rymmer normal manke i de vanliga modellerna.

Det viktiga är inte hela längden på bossan utan var bossan släpper på din häst. En rundbossa tjänar du mycket utrymme på.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har dessa stövlar? Har breda vader så har beställt med Wide, enligt mått ska den passa precis så hoppas den går runt. Vanliga...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Trainers sadlarna. Om man har en dressyrsadel från Trainers som ligger bra på hästen kan man då tänka att även en hoppsadel från...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Pemallun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp