Säga upp kontakten

kubikmeter

Trådstartare
Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på sociala medier osv. Hon började också kontakta mammas syskon, min sida av släkten etc för att alla ska få veta vilken hemsk människa mamma är. Hon slängde också ut sin äldsta son som gick gymnasiet, han kunde såväl var flytta in till mamma som stod för alla hans omkostnader i cirka ett halvår när min syster inte betalade nåt. Min syster gör inget fel utan allt som nånsin hänt är mammas fel och hon ältar samma saker om och om igen. Jag har inte den bästa kontakten med mamma men hon är den enda kvarvarande föräldern vid liv som jag har.

Detta är i stora drag det som hänt, hon försöker få mig att säga upp kontakten med mamma pga att hon sitter på sanningen och hon kan inte leva med att jag har kvar mamma i mitt liv. Anledningen till att jag fortfarande haft kontakt med henne är pga hennes yngsta barn men nu under julen var hon så elak mot sin äldsta son så jag kände att det var droppen.

Är det nån annan här som sagt upp kontakten med en familjemedlem?

Jag vet inte om jag bara ska ignorera att svara när hon ringer eller faktiskt blocka henne utan någon förklaring.
 
Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på sociala medier osv. Hon började också kontakta mammas syskon, min sida av släkten etc för att alla ska få veta vilken hemsk människa mamma är. Hon slängde också ut sin äldsta son som gick gymnasiet, han kunde såväl var flytta in till mamma som stod för alla hans omkostnader i cirka ett halvår när min syster inte betalade nåt. Min syster gör inget fel utan allt som nånsin hänt är mammas fel och hon ältar samma saker om och om igen. Jag har inte den bästa kontakten med mamma men hon är den enda kvarvarande föräldern vid liv som jag har.

Detta är i stora drag det som hänt, hon försöker få mig att säga upp kontakten med mamma pga att hon sitter på sanningen och hon kan inte leva med att jag har kvar mamma i mitt liv. Anledningen till att jag fortfarande haft kontakt med henne är pga hennes yngsta barn men nu under julen var hon så elak mot sin äldsta son så jag kände att det var droppen.

Är det nån annan här som sagt upp kontakten med en familjemedlem?

Jag vet inte om jag bara ska ignorera att svara när hon ringer eller faktiskt blocka henne utan någon förklaring.
Jag sa upp kontakten med min far (som inte lever längre). Han var ingen speciellt dålig pappa när jag var liten, utan det var saker som kom senare.

Men har du någonsin sagt vad du tycker om hennes beteende?
Eller tror hon i sin vad jag uppfattar egocentriska värld att du håller med om "att mamma är dum"?

Jag talade om för min pappa att nu får det vara nog! Jag vill inte ha mer med dig att göra om du beter dig såhär. Han blev då rejält sur för att jag inte "var på hans sida" (enkelt uttryckt, det var mer komplicerat än så).

Tror han bara hörde av sig nån enstaka gång efter det, så jag behövde inte blockera någonstans.

Jag tänker att det kan finnas en fördel med ett avslut för dig jämfört med att ignorera samtal så du slipper tänka på henne varje gång du skiter i att svara.
Säger du ifrån har ju personen dessutom en chans att fatta att beteendet är oacceptabelt.

Men det beror ju på hur personen i andra änden av konflikten är också. Om hon kommer att jaga dig överallt för att du säger något kanske det finns något slags fördel i att enbart ignorera, men om personen är sådan så är det väl vara en tidsfråga innan den kommer att göra det ändå för att du aldrig svarar.

Hellre kör jag med öppna kort än att personen i andra änden kanske otroligt nog inte insett hur illa det uppfattas och förstår noll och intet om vad orsaken till ignorerandet är.
 
Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på sociala medier osv. Hon började också kontakta mammas syskon, min sida av släkten etc för att alla ska få veta vilken hemsk människa mamma är. Hon slängde också ut sin äldsta son som gick gymnasiet, han kunde såväl var flytta in till mamma som stod för alla hans omkostnader i cirka ett halvår när min syster inte betalade nåt. Min syster gör inget fel utan allt som nånsin hänt är mammas fel och hon ältar samma saker om och om igen. Jag har inte den bästa kontakten med mamma men hon är den enda kvarvarande föräldern vid liv som jag har.

Detta är i stora drag det som hänt, hon försöker få mig att säga upp kontakten med mamma pga att hon sitter på sanningen och hon kan inte leva med att jag har kvar mamma i mitt liv. Anledningen till att jag fortfarande haft kontakt med henne är pga hennes yngsta barn men nu under julen var hon så elak mot sin äldsta son så jag kände att det var droppen.

Är det nån annan här som sagt upp kontakten med en familjemedlem?

Jag vet inte om jag bara ska ignorera att svara när hon ringer eller faktiskt blocka henne utan någon förklaring.
Ja.

Det låter som en väldigt elak person oavsett vad det beror på.

Det här med att inte bara säga upp den egna kontakten utan både hänga ut publikt och isolera någon även från andras kontakter känns väldigt elakt, omoget och narcissistiskt.

Det bästa vore nog om du bara förklarade för din syster att hennes beteende är helt oacceptabelt och att du inte vill ha kontakt mer. Du behöver inte sedan lyssna på mer skit.

Jobbig situation, men du ska inte behöva bära tungt i det.
 
Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på sociala medier osv. Hon började också kontakta mammas syskon, min sida av släkten etc för att alla ska få veta vilken hemsk människa mamma är. Hon slängde också ut sin äldsta son som gick gymnasiet, han kunde såväl var flytta in till mamma som stod för alla hans omkostnader i cirka ett halvår när min syster inte betalade nåt. Min syster gör inget fel utan allt som nånsin hänt är mammas fel och hon ältar samma saker om och om igen. Jag har inte den bästa kontakten med mamma men hon är den enda kvarvarande föräldern vid liv som jag har.

Detta är i stora drag det som hänt, hon försöker få mig att säga upp kontakten med mamma pga att hon sitter på sanningen och hon kan inte leva med att jag har kvar mamma i mitt liv. Anledningen till att jag fortfarande haft kontakt med henne är pga hennes yngsta barn men nu under julen var hon så elak mot sin äldsta son så jag kände att det var droppen.

Är det nån annan här som sagt upp kontakten med en familjemedlem?

Jag vet inte om jag bara ska ignorera att svara när hon ringer eller faktiskt blocka henne utan någon förklaring.
Om du mår dåligt av att ignorera kan det lätta att blocka i stället, då vet man ju inte när det ringt och slipper den stenen.
Verkar knepigt att kontakta alla och kräva att de väljer sida och isolerar den påstådda narcissisten.
Jag har klippt med mina föräldrar på grund av anledningar, men det står givetvis övriga i familjen fritt att ha den kontakt som de önskar, det är inget jag lägger mig i.
 
Alltså det här är svårt. För min del är det 2 olika frågeställningar.
1. Din syster hänger ut din mamma som narcisst. Kan hon ha rätt i detta? Det är inte helt ovanligt att syskon upplever en narcisistisk förälder olika. Ett eller flera syskon är ofta the Golden Child och behandlas helt annorlunda. Om din syster haft en tuff uppväxt så ser jag faktiskt inget fel i att hon berättar det för världen.
2. Hon behandlar sin son illa. Det här är en helt annan sak och om det är som du säger så hade jag orosanmält. Har hennes agerande kommit plötsligt så kanske det är något annat som ligger bakom t ex sjukdom.

Jag hade inte blockat din syster utan att veta mer om anledningarna till allt.
 
Alltså det här är svårt. För min del är det 2 olika frågeställningar.
1. Din syster hänger ut din mamma som narcisst. Kan hon ha rätt i detta? Det är inte helt ovanligt att syskon upplever en narcisistisk förälder olika. Ett eller flera syskon är ofta the Golden Child och behandlas helt annorlunda. Om din syster haft en tuff uppväxt så ser jag faktiskt inget fel i att hon berättar det för världen.
2. Hon behandlar sin son illa. Det här är en helt annan sak och om det är som du säger så hade jag orosanmält. Har hennes agerande kommit plötsligt så kanske det är något annat som ligger bakom t ex sjukdom.

Jag hade inte blockat din syster utan att veta mer om anledningarna till allt.
Det är alltid denna systern som fått all hjälp, tid och pengar från mamma. Just innan detta fick hon en väldigt stor summa passande nog. Så nej hon har inte behandlats illa på nåt sätt.

Det här har pågått i ett år nu, hon var beroende av smärtstillande tabletter innan detta drog igång. Jag vet inte om detta är anledningen till uppstarten av detta. Oavsett så gör hon inget fel och enligt henne så har psykologen hon går till sagt att mamma är narcissist och att jag måste säga upp kontakten med henne för att min syster ska kunna gå vidare.
 
Det är alltid denna systern som fått all hjälp, tid och pengar från mamma. Så nej hon har inte behandlats illa.

Det här har pågått i ett år nu, hon var beroende av smärtstillande tabletter innan detta drog igång. Jag vet inte om detta är anledningen till uppstarten av detta. Oavsett så gör hon inget fel och enligt henne så har psykologen hon går till sagt att mamma är narcissist och att jag måste säga upp kontakten med henne för att min syster ska kunna gå vidare.
Låter som om det är din syster som är narcissisten och en lögnare på det. Varför skulle en psykolog dra in dig i behandlingen av sin patient, det är ju inte du som har problem.
 
Alltså din syster har inte med ditt liv att göra. Det hade jag varit tydlig med.
Hon försöker dessutom använda min pappa (vi har olika) som ett vapen i detta och att hon ska ge honom upprättelse för hur mamma behandlat honom. Min syster som brydde sig så mycket om honom när han var i livet.

Mamma har såklart också gjort en del saker fel men inte av denna dignitet och hon sysslar inte med offentlig uthängning :grin:
 
Det är alltid denna systern som fått all hjälp, tid och pengar från mamma. Just innan detta fick hon en väldigt stor summa passande nog. Så nej hon har inte behandlats illa på nåt sätt.

Det här har pågått i ett år nu, hon var beroende av smärtstillande tabletter innan detta drog igång. Jag vet inte om detta är anledningen till uppstarten av detta. Oavsett så gör hon inget fel och enligt henne så har psykologen hon går till sagt att mamma är narcissist och att jag måste säga upp kontakten med henne för att min syster ska kunna gå vidare.
Jag hade faktiskt blockerat bort den människan, hon är ju inte frisk. Låter det inte som iallafall. Sagt till att hon kan höra av sig när hon skaffat hjälp.
 
Hon försöker dessutom använda min pappa (vi har olika) som ett vapen i detta och att hon ska ge honom upprättelse för hur mamma behandlat honom. Min syster som brydde sig så mycket om honom när han var i livet.

Mamma har såklart också gjort en del saker fel men inte av denna dignitet och hon sysslar inte med offentlig uthängning :grin:
jag hade skrivit liknande som jag gjorde till min syster "Hör av dig när du slutat berätta för andra hur de ska leva sina liv". O sen gått vidare.
 
Det är alltid denna systern som fått all hjälp, tid och pengar från mamma. Just innan detta fick hon en väldigt stor summa passande nog. Så nej hon har inte behandlats illa på nåt sätt.

Det här har pågått i ett år nu, hon var beroende av smärtstillande tabletter innan detta drog igång. Jag vet inte om detta är anledningen till uppstarten av detta. Oavsett så gör hon inget fel och enligt henne så har psykologen hon går till sagt att mamma är narcissist och att jag måste säga upp kontakten med henne för att min syster ska kunna gå vidare.
Mitt i allt står en mor som får förfärliga beskyllningar på nätet. Oavsett vad som är sant eller inte så tvättar man inte byk offentligt.

Jag har inte mycket till övers för människor som förstör andras liv.

Säg upp kontakten om du kan. Men ta ett snack med din mor om vad du gör och vad som händer?
 
Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på sociala medier osv. Hon började också kontakta mammas syskon, min sida av släkten etc för att alla ska få veta vilken hemsk människa mamma är. Hon slängde också ut sin äldsta son som gick gymnasiet, han kunde såväl var flytta in till mamma som stod för alla hans omkostnader i cirka ett halvår när min syster inte betalade nåt. Min syster gör inget fel utan allt som nånsin hänt är mammas fel och hon ältar samma saker om och om igen. Jag har inte den bästa kontakten med mamma men hon är den enda kvarvarande föräldern vid liv som jag har.

Detta är i stora drag det som hänt, hon försöker få mig att säga upp kontakten med mamma pga att hon sitter på sanningen och hon kan inte leva med att jag har kvar mamma i mitt liv. Anledningen till att jag fortfarande haft kontakt med henne är pga hennes yngsta barn men nu under julen var hon så elak mot sin äldsta son så jag kände att det var droppen.

Är det nån annan här som sagt upp kontakten med en familjemedlem?

Jag vet inte om jag bara ska ignorera att svara när hon ringer eller faktiskt blocka henne utan någon förklaring.
Jag tycker det låter sunt att säga upp kontakten.
Ett råd är att du inte ska ha några förhoppningar om att hon skulle förstå varför. Ibland när du är besviken på nära så vill du ju på något sätt att de ska förstå sitt eget beteende eller att de har sårat dig, med såna här människor är det lönlöst och du kommer bara bli ännu mer besviken. Nu låter det inte som att du är inne på att förklara för henne heller men vill skicka med det ifall du funderar på det.
Tycker att du ska utgå helt från vad som skulle kännas bäst för dig i valet mellan att ignorera eller blocka. Kan du höra av dig till dina syskonbarn och berätta att du finns där om det skulle vara något?
 
Det är alltid denna systern som fått all hjälp, tid och pengar från mamma. Just innan detta fick hon en väldigt stor summa passande nog. Så nej hon har inte behandlats illa på nåt sätt.

Det här har pågått i ett år nu, hon var beroende av smärtstillande tabletter innan detta drog igång. Jag vet inte om detta är anledningen till uppstarten av detta. Oavsett så gör hon inget fel och enligt henne så har psykologen hon går till sagt att mamma är narcissist och att jag måste säga upp kontakten med henne för att min syster ska kunna gå vidare.
Alltså, att få pengar av sin mamma betyder inte att mamman inte är narcissist. Inte heller om man får hjälp osv med saker. Det går liksom djupare än så, oftast när ingen annan ser. På ytan, med pengar, hjälp osv osv ser det ofta väldigt bra ut - det är faktiskt jättetypiskt för en narcissist. Nu säger jag inte att din mamma är narcissist, absolut inte. Bara att det du beskriver här inte säger varken bu eller bä om den frågan.
 
Alltså, att få pengar av sin mamma betyder inte att mamman inte är narcissist. Inte heller om man får hjälp osv med saker. Det går liksom djupare än så, oftast när ingen annan ser. På ytan, med pengar, hjälp osv osv ser det ofta väldigt bra ut - det är faktiskt jättetypiskt för en narcissist. Nu säger jag inte att din mamma är narcissist, absolut inte. Bara att det du beskriver här inte säger varken bu eller bä om den frågan.
Absolut, det var bara en väldigt kort summering.
Mamma har sina fel och brister helt klart, precis som vi alla förutom då min syster för hon gör inget fel och när man har den utgångspunkten är det svårt att bli hjälpt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 560
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp