Bukefalos 28 år!

Säkerhetssele i vagn eller inte?

Sv: Säkerhetssele i vagn eller inte?

Självklart använder jag sele i vagnen! Och det handlar inte bara om att barnet inte ska ta sig ur själv, vid fel tidpunkt, utan även om att det kan hända saker som gör att barnet trillar ur utan selen. Tex när man drar vagnen upp och ner för trappor eller trottoarkanter. Det handlar om säkerhet för barnet!

Små barn kan vara nog så uppfostrade, men det går inte att lita på dem på det viset. De har ingen impulkontroll och förstår inte trafik, har ingen avstånds- eller hastighetsbedömning.

Man har inte sele (i barn/sittvagn eller kundvagn eller matstol för den delen) för att vara taskig mot barnet, utan för att man är rädd om det och inte vill att det ska skada sig.

När jag läste tråden satt jag och tänkte på just detta faktiskt. Ingen har nämnt det som du gör nu och jag blev faktiskt förvånad. Sele har ju inte jag enbart för att barnet inte ska klättra ur utan för att barnet inte ska vurpa ur tex trottoarkanter, bussen, tåget, trappor osvosv.

Och ifall barnet inte vill ha sele på så får det det i alla fall. En sådan sak har barnet inte rätt att själv besluta om utan det gör jag, som vuxen och för tillfället klokare.
 
Sv: Säkerhetssele i vagn eller inte?

Vi har alltid sele, och då INTE bara den mellan benen fastknäppt utan över axlarna också. en bekant till mig har en ettåring och hon ansåg man bara behövde den mellan benen, tills hon inte var uppmärksam och när hon tittade bort mot vagnen stod ungen upp och höll på trilla ut.

Hur får man egentligen på hela selen om barnet ligger ner undrar jag ? Så långa remmar har då inte vi som dom räcker till om hon ligger ned. då har vi bara den mellan benen.
 
Sv: Säkerhetssele i vagn eller inte?

Och jag har världens ål till unge som inte lyckats ta sig ur än. Han har än så länge aldrig använt ryggstödet, sitter spikrak som en soldat i vagnen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn När är det ok att barnen sitter framåt vända i vagnen? Jag har en dotter på 5 månader som börjar bli för tung att bära runt på i babybil...
2
Svar
30
· Visningar
3 253
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp