Säkert trästaket utan el?

leia

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja bygga en rasthage på baksidan av stallet där hästarna kan gå in och ut som de vill. Här (inte Sverige) är det inte tillåtet att ha el i anslutning till stallet => måste få till ett säkert staket utan el. Många använder såna här, de är 160 cm höga (ibland med vindnät på insidan så att hästarna inte kan bli hängande med ett ben eller så):

0162_p1.jpg


Men de är ganska dyra + har lite skumt avstånd mellan 'slanorna' + ser trista ut + är jobbiga att ta sig igenom när man själv vill in i hagen. Helst skulle jag vilja ha trästaket. Hur tycker ni att man borde bygga staketet?

Hästarna är D-ponnyer. Denna hage blir inte så stor (har vanliga hagar också, detta är bara 'stallhagen'). Grannen har hingst, så kommer nog finnas vissa frestelser utanför hagen för mitt sto...

Tacksam för tips!!
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Vi har haft hingst i corall utan el och trästaket i mindre hagar utan el. Inga problem om staketet är högt nog - och lågt nog. Hästar kan ta sig under om det finns plats och gräset är grönare på andra sidan, men det gäller ju även eltråd.

Vi har inte el runt våra hagar, endast vissa bitar, och hästarna tar sig inte ut för det trots att vi vara har vanlig eltråd. Har de en bra miljö tar de sig sällan ut även om de kan.

Här är det sällan el på trots att vi har eltråd längs översta som synes.
29jan09.jpg


Dålig bild men detta är korallen. Ena hingsten som gick i den var nästan 170. Han försökte aldrig ta sig över vad jag känner till, trots att det gick ston i hagarna precis nedanför.
cphotospID117575raw1k305846.jpg
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Tack för svar! Det låter ju bra :) Hur högt är ert staket i korallen (ungefär)? Är det högre än ett 'vanligt' hagstaket?
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

OK det du forsoker gora ar val en sa kallad "run" bakom stallet dar hasten har sa att saga ett utestall (mina gick alltid up dar och gjorde sina behov). ag hade trastaket dar. Stolparna var 2.41 meter hoga och nergravda 90 cm i marken ( 8ft stolp och 3ft i marken). De var sa kallade 4x4 tum square, och satt med 6ft mellanrum. I hornorna hade jag forst en stolpe och sedan lutandes mellan narmast stolpe ett "landscapetimber" som stod sa hornstolpen inte borjade att luta inat.

Staketet var ungefar 5ft hogt. Jag hade 2x4 tums brador pa insidan av stolparna, alltsa den sidan hasten ar, och jag satte dem enligt foljande:

brada 1: 1ft over marken med overdelen av brada vid 1ft marke.
brada 2: 2ft over marken med overdelen av brada vid 2ft marke.
brada 3: 3ft osv osv.
brada 4: 4ft osv osv.
Brada 5: 5 ft osvosv.

SEN, pa oversta bradan la jag en 2x4 tum "ned" sa att saga (den lag flat) med jamn kant pa insidan sa att den stack "ut" pa "utsidan" av staketet. Det hjalpte att halla mer styrka i den oversta bradan ocksa.

Jag anvande mig av traskruv for att fasta bradorna pa stolpen. Med mote i mitten av stolpen av de tva bradorna. Jag ocksa gjorde sa att ibland var bradan 12ft lang sa att det inte var "brytpunkt" pa varje brada. Anledning for skruv ar att det ar mkt enklare att byta om en brada blir sondersparkad.

Nu maste jag saga att det blir dyrt med tra, men ser fint ut. och om inte hasten are helt "nuts" satter de inte igenom hovar och annat i slanorna.
Hojden ar hog nog att de inte "normalt" hoppar over heller.

Bilden pa corral panel som du visade, ja de kanske ar dyra dar du ar, men det ar ju det enklaste. Jag anvande dem som stall nar jag var pa tavling och sadant. Det finns ocksa "grindar" som man kan satta in, lika stora som en vanlig panel men halften ar en grind. I sverige har jag sett dem vara valdigt dyra. och de ar ju inte sa sakra om du har en problem hast.. de kan bli dragna runt lol. och jovisst hastar har blivit betackta genom dem ocksa..lol..

Men jag ville namna om hingsten som hor till grannen. Varfor tror du det skulle vara ett problem? Har inte grannen ngn kontroll over honom ?
Jag tycker det verkar som folk i sverige ar sa radda for hingstar i allmanhet, men det ar inte hastens fel forstas. Kanske de skulle borja behandla dem som hastar istallet for bara en hingst som maste lasas up och sta for sig sjalv. De vill ju ha sallskap precis som alla andra djur.

Kompis har 12 hingstar nu och de gar i stor flock tillsammans, med bara taggtrad mellan dem och 35+ ston. Har aldrig nagra problem. Men de ar ocksa uppfostrade.. plus de ar alla ridbara med ston i oestrus runt them. .. Tja, var och en till demsjalva..

Lycka till med staket och om du vill ha mer info send me pm..

Kat
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Jag vet inte hur högt det är, jag tror det är ngt högre än ett vanligt men inte jättemkt. Jag kan vara lite ful :o och låna en bild från en vän - hoppas hon inte tar illa upp.

Denna hingst är runt 170 om jag inte minns fel. Står precis intill staketet i korallen. Kan försöka mäta det idag.
http://www.randaz.se/11_23_109987Jubon.JPG-for-web-large.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Säkert trästaket utan el?

jag har ibland mina hästar på ridbanan, som har trästaket med två slanor. höjden är jag lite osäker på, men max 140. min 178 cm stora häst går där utan problem, har aldrig försökt ta sig ut. har nästan aldrig el på övriga staket heller. om dom kommit ut så är det av "misstag", dom har sträckt sig över/under tråden för att äta saker på utsidan, och sen råkat komma på utsidan.

min erfarenhet är att hästar som trivs och har tillräckligt med mat i hagen sällan försöker ta sig ut. finns några äventyrslystna typer men dom är inte så många. så du behöver inte bygga fängelse för att hålla hästarna inne.:)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

till centaur:
jag maste ha fel uppfattning pa det har. ville hon inte bara ha en paddock pa backsidan av varje stall som hastarna kunde ga up i ? dar ar det ju formodligen inget gras eller mat?

Och jag tror nog inte att mitt staket jag hade kan raknas some fangsel.. med tanke pa kvaliteten jag har sett har pa hasthags stangsel.. tva tradar och en ynklig liten stolpe.. visst det ar strom i tradarna men skulle de bli skramda, de gar igenom.. har hant flera ganger dar jag bor nu. och det kan ju vara elabrott ocksa, DA for sakert gar de igenom.

Jag bygger staket har i sverige till sommaren och for sakert kommer att mer an tva tradar och ynklig stolpe.. med tanke pa E 45 5 meter fran kanten pa hagen... men all gor som de vill

kat
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Jag tycker det är snyggt med trästaket, speciellt om man målar de vitt, men det beror ju på övriga anläggning oxå:) Vi har knappt nån el i våra stängsel och det går bra, men det är ju min häst, han skulle hälst inte kliva över en bom om han inte måste:)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

jag bor mitt ute på landet, om hästarna rymmer så är den enda risken att dom går in i stallet och äter kraftfoder..
men som sagt, dom flesta hästar kryper inte igenom trästaket.

har man hästarna vid en större väg så behövs det ju extra kraftiga stängsel. själv skulle jag aldrig ens våga ha hästar så nära en väg. men som du säger verkar inte folk tänka på det.
har sett många hästar som står bredvid den hårt trafikerade motorvägen mot Gbg, med två tunna små ståltrådar och 10 cm tjocka stolpar. :eek:
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Smack säger det så har mina hästar ätit upp hela trästaketet. Mycket godare med trä än med mat tydligen.:banana:
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

... I hornorna hade jag forst en stolpe och sedan lutandes mellan narmast stolpe ett "landscapetimber" som stod sa hornstolpen inte borjade att luta inat.

Staketet var ungefar 5ft hogt. Jag hade 2x4 tums brador pa insidan av stolparna, alltsa den sidan hasten ar, och jag satte dem enligt foljande:

brada 1: 1ft over marken med overdelen av brada vid 1ft marke.
brada 2: 2ft over marken med overdelen av brada vid 2ft marke.
brada 3: 3ft osv osv.
brada 4: 4ft osv osv.
Brada 5: 5 ft osvosv.

SEN, pa oversta bradan la jag en 2x4 tum "ned" sa att saga (den lag flat) med jamn kant pa insidan sa att den stack "ut" pa "utsidan" av staketet. Det hjalpte att halla mer styrka i den oversta bradan ocksa.

...

Tack för utförligt svar! Det är nog ngt sånt som jag tänkt mig - det kommer bara vara typ 10x14 meter och grusat => inget gräs, men hö/halm.

Känns ganska tätt med fem brädor, blir det typ 15 cm fritt mellan varje? Tror du att det skulle räcka med 3 eller 4 brädor? Fattar inte det där med landscapetimbret riktigt... Är det en bräda 2x4" som de andra, eller ngt kraftigare (som stolparna)? Den är fäst däruppe på hörnstolpen och sen därnere på de närmaste stolparna så att säga?

Angående hingsten så tycker jag förstås att det är bra att han går ute i hagen med valackerna och de har jättebra koll på honom, men jag vill ändå inte att mitt sto ska komma lös och gå till honom... De har inte heller ström på staketen närmast stallet, och som du själv skriver är det inte omöjligt att betäcka genom/över staketet :crazy: (En kompis till mig har en ganska ovanlig korsning camargue/islänning efter en sån betäckning - iofs jättesöt, men kanske bättre med planerade betäckningar + antagligen inte helt riskfritt med staket emellan osv!)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Denna hingst är runt 170 om jag inte minns fel. Står precis intill staketet i korallen. Kan försöka mäta det idag.

Fin häst :) Om han är typ 170, kanske det staketet också är ung 150 cm som det som moholmarabs beskrev?
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Nu bor inte vi vid ngn större väg eller så, men jag skulle ändå inte vilja att hästarna kommer ut 'av misstag'. Även om enda skadan skulle vara att de går och äter kraftfoder - vilket ju inte heller är helt riskfritt??

Jag hoppas ju förstås att hästarna kommer trivas i stallet och inte ha ngn anledning att ta sig ut. Men ser ändå inget fel i att bygga ett ordentligt staket.
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Smack säger det så har mina hästar ätit upp hela trästaketet. Mycket godare med trä än med mat tydligen.:banana:

Hihi, jo det är ju en risk förstås... Får ge dem lite grenar etc att gnaga på istället (och mat förstås)!
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Mätte staketet så gott jag kunde i helgen och kom fram till att det är troligen runt 140. :)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

ett ordentligt staket behöver inte vara nästan tät. det räcker med max tre slanor, om du använder plank.
såvida du inte har houdini hästar.


och du, bara för att ha sagt det så har jag koll på vad mina hästar har för sig hela dagen, så ingen risk att dom äter ihjäl sig på kraftfoder..;)
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Leia, om du email mig pa moholmarabs@yahoo.com kan jag sanda dig en ordentlig ritning.
Landscapetimber ar en sorts stolpe som jag inte har sett har i Sverige men den ar platt pa tva sidor och rundade pa 2. Den borjade sitt liv (stolpen alltsa) som en 4x4 tum stolpe.
Jag gor garna en ritning till dig pa 10x14 meter "paddock" med formodar jag 3 sidor. Jag om jag forstar dig ratt, tror hasten gar direkt fran sitt stall in i paddocken?
Skriv garna och forklara och jag satter ihop ngt.

Anledningen till att det ar sa manga slanor, ja det ar for att de ar bara 2x4 tum. Man kan anvanda bredare slanor och ha mindre antal. Denna losningen ar inte bara "betackningssaker" men ocksa saker nog for sma fol att vara i. DET var anledningen till mindre mellanrum. Tro mig jag har anvant de vita plasticstolparna och ett gammalt hosnore och hallt mina hastar inne i.. I nodfall. och massor av mat. Men jag skulle aldrig satta ett fol i en sadan paddock.

Jag har som jag sa forut, funnit att stangsel ar inte en av svenska folkets stora "sak". Mang anvander bara electric och trad, visst fungerar det men igen, om de kommer ut och krockar med en splirrans ny Mercedes/Hummer/vad som helst.. tja inte vill jag vara hastagaren da. Da ryker garden....
Satsa pa battre stangsel och mind utrustning till hasten sager jag. Man behover inte ha som jag sag haromdagen, pullargrimma pa trans, martingal forbygel, svanskappa (pa sadeln ) lader benskydd (stryk kappor?) och gummi boots. Ohc visst ja, hasten hade en "headbumpercover" en san dar "mossa" for transport pa sig.. Ryttaren var i sakerhetsvast och reflexvast hjalm och fullt pabyltad med sitskydd i sadeln etc etc.. OK hjalm och sakerhets vast sager jag inget om, men om hon behover ha allt detta pa hasten, kanske man i stallet INTE rida ut men stanna hemma pa banan och trana lite mer..

OK mina tankar.. jag blir bara sa frustrerad..

kat
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

Ett stall jag jobbade i som har avelshingstar låter dem gå i den här hagen:
18.jpg
 
Sv: Säkert trästaket utan el?

pmm,
yep det ar ett staket.. anledningen till att jag hade mera slanor pgs av fol, i det staketet pa bilden kan ett fol fa igenom hovar och huvud.. men det var ju inte anvant till det sa....

och jag ser de har riktiga stolpar ocksa, jag var och skulle kopa stolp, och de kom ut med dessa runda sma saker.. 180cm hoga, jag skrattade nastan ihjal mig.. fragade om de inte had ordentliga staketstolpar.. men igen, jag ar van vid annan typ av stangsel..

och till den som sa ngt om att ata pa staketet, det finns flera "medel" som man kan mala det med till exemple tjara, och hastarna sager pfftttt. Jag fick gora det i stallen da min fjordhast har forvandlat sig till en baver.. lol..det fungerar.. stryk pa nytt varje 6 manader eller sa...


kat
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 542
Senast: Dopy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp