Sälja eller betäcka?

elfi

Trådstartare
Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt perfekt enligt mig, förutom en enda sak. Kemin mellan oss stämmer inte vid ridningen. :(

Fattade beslutet att försöka sälja henne till någon som klickar med henne och som kan plocka fram det allra bästa i henne men varje gång jag försöker skriva en annons är det med enorm ångest och tårarna bara sprutar. Tanken var att hon skulle säljas och jag skulle hitta en trevlig ridhäst att ha roligt med, som jag klickade med även i ridningen. Har varit och kollat på ett gäng hästar, ingen som har fallit mig i smaken direkt så det har inte blivit något köp alls.

Planerna med stoet var egentligen att hon skulle ridas in, visas på avelsbedömning och sedan skulle jag tävla henne i några år för att sedan låta henne gå in i avelsboxen. Men nu har de planerna gått i stöpet.. Hon har allt som jag vill ha i en häst, ett fantastiskt temperament, bra gångarter, bra exteriör och en underbar arbetsvilja. Min tränare rider henne nu för att hålla igång henne inför en eventuell försäljning, och hon säger att detta är en kanonfin häst som kommer göra sig bra på tävlingsbanan, att stoet har en fantastisk vilja och lagom känslig. Stoet älskar att arbeta, inget snack om saken, hon älskar att bli riden, att få arbeta med hela kroppen och är väldigt positiv till all sorts arbete. Alla som har ridit henne har bara positiva saker att säga, men för mig klickar det inte när jag sitter på hennes rygg..

Är jag då helt dum i bollen som funderar på att ta hem henne istället och betäcka henne? Nu är det lite försent att betäcka, då de hingstar jag har tänkt åt henne är fullbokade i sommar men till nästa år. Att ta hem, släppa henne på lösdrift ett år, kanske försöka få tag på medryttare som kan hålla igång henne lite grann och sedan nästa år betäcka henne?

Eller ska jag ändå följa planen från början, att släppa taget om henne? Låta någon annan få ta över som förhoppningsvis kommer älska henne lika mycket som jag gör och som kan ta fram det allra bästa i henne? Som kommer kunna rida och utbilda henne, och även susa fram på tävlingsbanan?

Behåller jag henne så har jag ändå cirka ett år på mig att bygga om ena boxen och göra den till en fölbox, men samtidigt har jag noll erfarenhet av dräktigheter/fölningar då hon är första lämpliga stoet jag har att avla på. Mina förra ston har antingen haft ett "dåligt" temperament, eksem eller några andra skador/sjukdomar som jag inte vill avla på och riskera att avkomman nedärver det. Det skönaste hade varit om man kunde lämna hästen på "BB" isåfall vid fölning. Tanken med avkomman är att den ska bli en trevlig ridhäst åt mig om några år.

Är jag helt dum i bollen som ens funderar på att betäcka en häst som jag inte kan rida pga bristande kemi men som är väldigt lovande och älskar att arbeta? Är det ändå bättre att sälja henne till någon som verkligen klickar med henne och som har liknande planer som jag har?

Någon som kan komma med lite kloka ord och kanske även banka lite vett i huvudet på mig..?
 
Det är en dyr hobby vi har, och då tycker jag att man skall kunna kräva av sig själv att det är roligt - kanske inte hela tiden, men ofta. Därför hade jag sålt stoet du pratar om och köpt en annan häst.
 
Det var det som var tanken från början, men samtidigt har jag en dum rygg/höft-skada som gör att jag inte riktigt kan rida så mycket som jag vill och håller på med rehabilitering nu. Därav tanken på att betäcka, få en avkomma som förhoppningsvis är färdig tills jag är klar med rehaben.

Men ja, det är en dyr hobby - och det ska vara roligt. Min andra häst håller inte, pga ålder och skadehistorik, till så mycket mer än härliga skogsturer. Och för tillfället håller inte jag heller till för så mycket mer än det även om jag vill utvecklas som ryttare..

Det är en jobbig situation! :(
 
Enligt tränaren så gillar hästen att bli riden och få jobba - så då tycker jag att du för hennes skull bör sälja henne. Även om det är tufft för dig.
 
Jag hade försökt hitta någon att samarbeta med.
Någon som kan träna och tävla din häst så hon får lite meriter.
Sen tagit föl på henne.
Bara för att just ni inte klickar i ridningen betyder ju inte det att just det nedärvs till en avkomma.
Avkomman kanske blir helrätt för dig, precis som att det finns en mängd stoägare som tagit föl och det har visat sig att kemin inte alls är lika bra med avkomman som med stoet.
Det är sånt som endast tiden kan utvisa.

Men jag kanske är fel person att svara, jag hade en plan att sälja båda mina hästar.
Det blev inte så. Islänningen hamnade hos världens bästa fodervärd och min stora häst blev kvar hemma hos mig men jag har en massa hjälp med henne.
 
Att köpa en unghäst är lite grand att köpa en dröm. Drömmen om vad hästen ska bli i framtiden, i detta fall en tävlingshäst.

Ibland blir det ju inte som man tänkt tyvärr, och det är verkligen svårt att sälja, för man vill inte släppa drömmen.

Nu är du inne på att betäcka och få en ny häst att drömma drömmar om. Om hingstarna du är intresserad av redan är uppbokade så gissar jag att det är värstinghingstarna du är intresserad av. Då kommer du att få en kanonavkomma, frågan är väl om det blir din drömhäst?

Det kan bara du själv svara på, och då behöver du analysera närmare vad det är i kemin med ditt sto som inte stämmer. Kemi är ju väldigt luddigt, rent ut; vad är det som gör att du inte vill rida henne? Är det en egenskap hos henne eller är det en egenskap hos dig?

Jag trodde länge att jag ville ha en häftig femgångshäst, och jag avlade fram en sån och insåg sen att jag inte klarade av att rida en sådan häst. Visst kan man prata om kemi, vi stressade skiten ur varandra, men den bistra sanningen var att jag inte var redo.

Jag behöver lära mig mer och bli duktigare för att reda ut en sådan häst. Hade jag bara haft tid hade jag bitit ihop och jobbat med den hästen tills jag klarade av honom. Men jag ville bli gravid och jag pluggar så det var inte läge att sitta med hjärtat i halsgropen under varje ridpass, så jag sålde.

Hade han varit ett sto hade jag mycket väl kunnat tänka mig att betäcka, och fortsätta jobba med hästen när jag blivit mer färdig med allt annat i livet. Men jag hade inte valt en värstinghingst, utan en töltmoppe, och hoppats på en underbar skogsracer med precis lagom vilja och känslighet för mig. Istället sålde jag och planerar att köpa en mer färdig häst om några år, att tävla på.
 
Sälj! Leta sen hästen du klickar med.

Det här med att ta föl. Det är dyrt, tar en evighet innan du kan rida och sen kanske inte kemin stämmer där heller. Bara för att man föder upp en häst själv är det absolut inte säkert att man klickar med den som ridhäst.
 
Att köpa en unghäst är lite grand att köpa en dröm. Drömmen om vad hästen ska bli i framtiden, i detta fall en tävlingshäst.

Ibland blir det ju inte som man tänkt tyvärr, och det är verkligen svårt att sälja, för man vill inte släppa drömmen.

Nu är du inne på att betäcka och få en ny häst att drömma drömmar om. Om hingstarna du är intresserad av redan är uppbokade så gissar jag att det är värstinghingstarna du är intresserad av. Då kommer du att få en kanonavkomma, frågan är väl om det blir din drömhäst?

Det kan bara du själv svara på, och då behöver du analysera närmare vad det är i kemin med ditt sto som inte stämmer. Kemi är ju väldigt luddigt, rent ut; vad är det som gör att du inte vill rida henne? Är det en egenskap hos henne eller är det en egenskap hos dig?

Jag trodde länge att jag ville ha en häftig femgångshäst, och jag avlade fram en sån och insåg sen att jag inte klarade av att rida en sådan häst. Visst kan man prata om kemi, vi stressade skiten ur varandra, men den bistra sanningen var att jag inte var redo.

Jag behöver lära mig mer och bli duktigare för att reda ut en sådan häst. Hade jag bara haft tid hade jag bitit ihop och jobbat med den hästen tills jag klarade av honom. Men jag ville bli gravid och jag pluggar så det var inte läge att sitta med hjärtat i halsgropen under varje ridpass, så jag sålde.

Hade han varit ett sto hade jag mycket väl kunnat tänka mig att betäcka, och fortsätta jobba med hästen när jag blivit mer färdig med allt annat i livet. Men jag hade inte valt en värstinghingst, utan en töltmoppe, och hoppats på en underbar skogsracer med precis lagom vilja och känslighet för mig. Istället sålde jag och planerar att köpa en mer färdig häst om några år, att tävla på.

*KL*
Varför tror man per automatik att en värsting hingst ska ge en kanon avkomma? Det är just inte säkert, jag har tagit ett antal avkommor vid det här laget och de bästa avkommorna kommer inte från värstinghingstar. Det var t om så att just värstinghingsten blev en flopp faktiskt.

Tillbaka till ämnet, så tycker jag nog med att TS ska sälja och skaffa en annan häst som fungerar bättre. Tårarna må spruta vid en försäljning jag vet, men samtidigt så finns tanken på försäljning från TS eftersom tråden är skapad och då kommer hästen att säljas förr eller senare. Så gör slag i saken även om det just nu känns svårt, men jag vet också att det kommer att kännas lättare och helt rätt när du väl har sålt.
 
@Boj nä jag skulle väl skrivt potentiell kanonhäst. Min poäng med inlägget var mer att även om fölet blir super så kanske det fortfarande inte är ts drömhäst om hon inte funderat igenom vad som inte funkar mellan henne och stoet.
 
Om avkomman inte blir det du önskar har du lagt ner väldigt många år och pengar för att få en till häst som inte är det du vill ha. Jag tycker att du ska sälja och köpa en häst du kan provrida flera gånger istället.
 
Tack för alla svar.

@Teilani Värstinghingstar vet jag inte, men det är hingstar som jag har matchat mot henne och som jag tror kan ge en fin avkomma med bra gångarter över medel. Hon är troligtvis fyrgångare med enorm trav och då har jag valt hingstar med bra tölt, pass och galopp för att det ska bli en bra avkomma. Sen kan det bli en grisepassande liten islänning av avkomman också, vem vet. Men som sagt, jag har matchat henne mot dessa hingstar och tror att de skulle passa perfekt till henne.

Kemin stämmer inte mellan oss då jag tydligen blivit lite fegare i ridningen efter en avramling och då blir hon spänd vilket gör mig ännu mer spänd vilket gör allting till en ond spiral. Hon behöver en orädd, rutinerad ryttare och visst är jag rutinerad efter 18-20 år som ryttare och med unghästvana men fegheten har tagit över tyvärr, och jag jobbar för fullt på att komma över den fegheten.

Det lutar åt att det blir försäljning ändå, hur ont det än må göra. Kan man på något vis skriva in i kontraktet att om den ägaren vill sälja henne eller en avkomma i framtiden så är jag intresserad av att köpa eller kommer det skrämma iväg spekulanter?
 
Kemin stämmer inte mellan oss då jag tydligen blivit lite fegare i ridningen efter en avramling och då blir hon spänd vilket gör mig ännu mer spänd vilket gör allting till en ond spiral. Hon behöver en orädd, rutinerad ryttare och visst är jag rutinerad efter 18-20 år som ryttare och med unghästvana men fegheten har tagit över tyvärr, och jag jobbar för fullt på att komma över den fegheten.

Aha. Då rekommenderar jag ännu mer en försäljning. Att rida en häst man inte är trygg på kan inte vara kul.
 
@CK Nej, det är inte kul. Men jag vill komma över fegheten, det är det jag jobbar med för fullt. Den enda hästen jag känner mig trygg på är min gamla valack, men då känner jag honom utantill också.
 
Det lutar åt att det blir försäljning ändå, hur ont det än må göra. Kan man på något vis skriva in i kontraktet att om den ägaren vill sälja henne eller en avkomma i framtiden så är jag intresserad av att köpa eller kommer det skrämma iväg spekulanter?

Man kan skriva in förköpsrätt eller att man önskar bli kontaktad vid en ev försäljning.
En del kan bli avskräckta och andra inte.
På min ena häst har säljaren förköpsrätt om jag skulle sälja honom och det är inget som på något sätt stör mig.
För skulle jag sälja honom är hon en av väldigt få personer jag vill sälja till, dock skulle han nog inte säljas tillbaka till säljaren utan mest troligt säljas till fodervärden för jag är ganska säker på att säljaren inte vill ha tillbaka honom.
Så förköpsrätt är ju inte speciellt tvingande, dessutom bestämmer ju jag prislappen på hästen och det kan ju vara något som tidigare ägare inte vill eller kan ge för hästen och då har man full rätt att sälja till någon annan.
Så det är väldigt enkelt att ta sig runt en sån klausul.
 
@CK Nej, det är inte kul. Men jag vill komma över fegheten, det är det jag jobbar med för fullt. Den enda hästen jag känner mig trygg på är min gamla valack, men då känner jag honom utantill också.
Jag rekommenderar att sälja. Jag har inte ångrat mig en dag faktiskt att jag sålde min röda raket som jag köpte som ettåring. Jag hade henne i fem-sex år och drömde om avelsvisningar och annat. Men när jag red in henne visade det sig att det inte var en häst för mig. Hon hade mycket mer vilja än jag räknat med, och även om hon var kontrollerbar så var det väldigt mycket mer fart i henne än vad jag känner mig trygg med. Så jag tyckte att det var sjysstare att hon fick vara hos någon som uppskattar den egenskapen än att jag försökte göra om henne till något hon inte är.

Om du tar föl på B finns ju möjligheten att det får samma temperament som henne och då har du kanske ytterligare en du inte klickar med tyvärr. Du skulle ju kunna prova att lämna ut henne på foder till någon duktig och se om hon blir lugnare i temperamentet med åren, och sedan ta tillbaka så småningom om det fungerar. Alternativt sälja om det inte känns tryggt och bra att rida på henne.

Det är inget fel att vara rädd om sig och att vilja ha stabila hästar. Och inget nederlag att sälja en häst man inte matchar med.
 
@pulkaskurk Jag funderar faktiskt på att skriva in att jag önskar att bli kontaktad vid en eventuell försäljning av stoet eller en avkomma efter henne, men jag förstår också att det kan vara svårt för den som köper henne nu och måste sälja i framtiden.

@moli Ja, den risken finns ju alltid, att avkomman får samma temperament och att vi inte klickar heller. Vet inte om jag vågar lämna ut på foder, har hört för många skräckhistorier om fodervärdar tyvärr. Ska lägga ut henne på annons nu och se om någon nappar, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
 
@pulkaskurk Jag funderar faktiskt på att skriva in att jag önskar att bli kontaktad vid en eventuell försäljning av stoet eller en avkomma efter henne, men jag förstår också att det kan vara svårt för den som köper henne nu och måste sälja i framtiden.

@moli Ja, den risken finns ju alltid, att avkomman får samma temperament och att vi inte klickar heller. Vet inte om jag vågar lämna ut på foder, har hört för många skräckhistorier om fodervärdar tyvärr. Ska lägga ut henne på annons nu och se om någon nappar, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Bara be om att bli kontaktad är nog inget problem. Jag har kontakt med min hästs förrförra ägare av det skälet. Det är bara kul! Hon lägger sig inte i men vi pratar ibland om mitt lilla odjur och hon gillar bilder på Sags på Fb. Typ. Det har bara varit positivt, kunnat fråga om ditten och datten, om hon sett eller upplevt Sags på olika vis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp