Bukefalos 28 år!

sälja eller inte?

Fragile

Trådstartare
Skulle vilja ha lite feedback på hur situationen me min hund ser ut just nu. En massa tankar flyger runt i mitt huvud och ja vet inte va jag ska ta mig till.

Har en DSG tik på 2år som alltid varit väldigt aktiv o lite försiktig. När hon va ung blev hon jagad av några ungar och gömmde sig då under en bil (jag va ej närvarande vid tillfället) och de hade kasstat sten på henne t.ex. Så nu är hon väldigt rädd för barn.
Hon verkar ej trivas i min lägenhet, de är väldigt lyhört och hörs något från trapphuset eller grannen morrar hon eller skäller. säger ja till henne då blir de värre. jag skriker inte åt henne utan knäpper me fingrarna o säger till henne att t.ex gå o lägga sig i korgen istället. då vill hon bara upp till mig och puttar ja på henne kan hon naffsa mot mig. Hon är efter mig hela tiden, bor i en liten etta men e jag o duschar ligger hon på badrumsmattan.
När vi e ute o går är hon orolig.. jag är en lugn människa och jag hettsar inte upp mig när vi möter nån hund eller så men hon blir orolig (gnyr o så) då har ja testat att ignorera, eller bara korrigera o gå vidare (utan ljud) eller att jag lockar me godis o ber om hennes uppmärksamhet. inget av detta har funkat i längden..

Hon är dock en helt annan hund när vi är hos min mamma me hennes 2 hundar. då är hon en i flocken och är självsäkrare. hon kan tillomed hälsa på barnen om hon får komma fram först.
då har jag fått förslag som "skaffa en till hund" men de går inte så som jag bor nu. jag har inte platts för en till och de känns konstigt o köpa en till bara pga henne.

Jag har haft hund i hela mitt liv, stående fågelhundar. detta e min första DSG och jag vet inte om detta är rastypiskt eller va jag gör för fel men när hon är såhär blir ja lätt irriterad o då blir de ju bara värre. försöker va lugn.

Hon motioneras 1 timma på morgonen, 1 timma vid mitt på dan o en kisstur på kvällen. jag brukar gå samma runda..
jag älskar hundar och ja vill inte ha ett liv utan hund men just nu funkar inte de här.. hon mår inte bra och jag vet inte hur ja ska göra.
Är jätterädd för o sälja för jag har dålig erfarenhet från när ja sålde min häst. pga fel köpare, där jag anser att ej hästen fick ett bra liv (detta e löst nu dock)

va tycker ni? svammlar jag? e de mig de är fel på?
jag är van vid hundar men inte denna osäkra sida.. o just nu känns de som de eskalerat.
 
Sv: sälja eller inte?

Hon kan inte få vara hos din mamma permanent då? Det låter som att det blivit lite ond cirkel av det hela och att hon inte litar på dig.
 
Sv: sälja eller inte?

Tyvärr funkar inte de eftersom min mamma är sjuk o de räcker o blir över med de 2 hon har :(
 
Sv: sälja eller inte?

Lämna henne på foder?

Man ser ju annonser då och då där privat personer kan tänkas ta hand om andras hundar utan att äga dem.

Kan ju vara ett allternativ!

En anna (kanske kan tyckas löjlig) Ta ditt en hund talare..kanske kan få fram vad problemet är.. har vänner som prövat dena metod och i bland har man lyckats lösa en del av problemen.
 
Sv: sälja eller inte?

Om du inte orkar ta tag i problemet ska du inte ha henne kvar. Annars ska du ta hjälp av duktig hundtränare (kolla noga först).

Du är uppenbarligen inte hennes trygghet så det behöver ni jobba på.

Att hon vid ett tillfälle som ung blivit jagad av barn är ingen anledning till att hon ska vara rädd för dem nu. Det går att jobba bort.

Jag förstår att du (ni!) har det jobbigt och kan bara gratulera dig till att du tar tag i situationen. Hur du ska göra är ditt beslut. Lycka till oavsett vilket. :)
 
Sv: sälja eller inte?

Lämna henne på foder?

Man ser ju annonser då och då där privat personer kan tänkas ta hand om andras hundar utan att äga dem.

Kan ju vara ett allternativ!

En anna (kanske kan tyckas löjlig) Ta ditt en hund talare..kanske kan få fram vad problemet är.. har vänner som prövat dena metod och i bland har man lyckats lösa en del av problemen.

Du tror inte att en hundtränare är ett bättre alternativ?
Ta kontakt med en bra hundtränare så ni får jobba med er relation. Jag har lite liknande problem (föutom rädslan) med min nya hund. Han litar nog inte fullt på mig och tycker istället "kan själv" men har svårt att hantera det.
Väntar på att få träffa en hundtränare och se vad han säger och vilka råd jag får.

Betydligt bättre investerade pengar än en "hundpratare".
 
Sv: sälja eller inte?

Så länge man är medveten om att fodervärd på hund inte är som fodervärd på häst, så kan det väl för ett fåtal vara en lösning, men inget jag rekommenderar.

Har man en gång satt ut en hund på foder, får man inte ta hem den igen!
 
Sv: sälja eller inte?

Så länge man är medveten om att fodervärd på hund inte är som fodervärd på häst, så kan det väl för ett fåtal vara en lösning, men inget jag rekommenderar.

Har man en gång satt ut en hund på foder, får man inte ta hem den igen!


Fast är det inte möjligt att skriva ett eget lånekontrakt, så vilkoren blir de samma som på häst? Det finns ju folk som vill låna under de omständigheterna.
 
Sv: sälja eller inte?

Jo, visst gör det det.

Just därför jag poängterar skillnaden mellan fodervärd på hund vs fodervärd på häst :)

Många tror det är samma sak och det slutar nästan alltid i katastrof då.
 
Sv: sälja eller inte?

Tack för era svar!

Jo, jag har tänkt o börja träna med henne. Har gått valpkurs och en vardagslydnad men efter de har min fokus legat på annat håll.

Klart man inte kan skylla på att "hon blev rädd för barn som valp o kommer alltid vara de" utan jag förklarade bara hennes beteende. Jag ska såklart visa henne att barn inte är farliga men de tar sin tid :)

Jo, fodervärd kanske vore något med eget lånekontrakt.
 
Sv: sälja eller inte?

Vad har ni andra för erfarenheter av osäkra hundar då?

Det är ju såklart olika från hund till hund men ja menar detta med att bo med andra hundar och att gå samma rundor på promenaden, e de något som ni har erfarenhet av hjälper?

Jag märker själv att jag lätt bli irriterad när hunden blir ängslig och de blir ju en ond cirkel. Vill ju de bästa för hunden.
 
Sv: sälja eller inte?

Det låter som en hund som är ängslig av sin natur och som behöver aktiveras på ett positivt sätt som stärker hennes självförtroende, samtidigt som det gör henne tillfredsställd så hon kan slappna av och vila däremellan.
Vad gör ni under promenaderna? Se till att promenaderna är roliga och aktiva, med godisletande, lite kul lydnad, etc etc. Det finns många bra böcker numera, t.ex. "Min bästa vän" av Marie Hansson, "Aktivera din hund" av Charlotte Swanstein, "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt , etc etc . "Skjut inte hunden" av Karen Pryor. "Nosarbete" av ... ja, nu fick jag en minneslucka... det är iallafall en jättebra rätt ny bok.
Se positivt på din hund, uppmuntra och entusiasmera istället för att korrigera och vara irriterad (jag förstår att det är jobbigt för dej!). Hiatta positiva kanaler för henne. Kan du hitta en bra tränare som tränar med positiva metoder är det guld värt! Hundpratare tror jag inte en nanosekund på! Klickerträning skulle kanske passa? Låna eller köp en bra klickerbok, det är både roligt och positivt och ger hunden nåt att koncentrera sig på och bli glad av!
Lycka till!!
 
Sv: sälja eller inte?

tack så mycket för ditt svar :) jag brukar kassta boll på promenaderna o de gillar hon mycke. kanske nån lugnare form av aktivering som du sa är bättre.
Ska titta på böckerna och jag ska ta kontakt me den tränaren ja hade på vardagslydnaden o höra va han säger.

Tack!
 
Sv: sälja eller inte?

Jo, visst gör det det.

Just därför jag poängterar skillnaden mellan fodervärd på hund vs fodervärd på häst :)

Många tror det är samma sak och det slutar nästan alltid i katastrof då.


Aha! Då förstår jag ditt förtydligande! :D
*vimsig*
 
Sv: sälja eller inte?

Jag har själv en väldigt osäker rottweilertik och har tidigare levt med en BC/pyrenee som hade en del sociala problem. Samtidigt har jaf haft en del sådana ekipage på kurs. Min erfarenhet är att det tar tid att ordna till en sådan hund och att det kräver en del av ägaren. Det viktigaste för en osäker hund är att ha någon att luta sig mot. Någon som tar besluten, som tar ansvaret, styr livet och står pall för jobbiga situationer. Hunden ska inte behöva ta sig igenom situationer själv utan det är upp till ägaren att tala om för hunden vad den ska göra och hur den ska bete sig. Konsekvens och styrning ger trygghet. Att överlämna för mycket av beslutsfattandet till hunden ger en otrygg hund. Därför ser jag heller inte mjuka metoder och klicker som någon lösning. Vid inlärning fungerar det bra så länge hunden är av det aktivare slaget som vågar ta initiativ, men i vardagen där hunden stöter på situationer som den inte klarar måste föraren in och styra upp det hela och inte tillåta hunden att stressa upp sig. Man får absolut inte locka, pocka eller ömska hunden utan det ska vara raka besked.

Samtidigt är det bra med arbete som stärker hundens självförtroende, men en ängslig hund går bara att höja till en viss nivå. De blir aldrig grundtrygga. Man kan dock få dem att fungera utmärkt i vardagen så länge man anpassar den lite. Min hund är nu åtta år och ovana ser inte på hunden att hon är lite knasig. Hon uppför sig ganska trevligt nu för tiden. Dock ska man inte låta sig luras. Hon märker direkt om jag spänner mig eller beter mig nervöst och då börjar hon noja. Såg det idag när jag passerade ett mörkt skogsparti på kvällspromenaden och blev lite mörkrädd. Jag tyckte inte jag ändrade hållning eller steglängd, men direkt hade jag en hund som spände sig och låste sig på vad som nu än rörde sig. Direkt jag slappnade av så gjorde hon det också.
 
Senast ändrad:
Sv: sälja eller inte?

Jag kan nog faktiskt hålla med dig till en del där. Men när jag nämnde klicker var det för att klickerträning är så positivt och "kul" att det kan uppmuntra en osäker och ängslig hund. Samtidigt är det verkligen sant att man inte ska ge hunden möjligheten att alltid välja själv. Det är stressande för en hund att tvingas välja, mellan mattes gunst och sitt eget nöje t.ex. Det tror jag iofs gäller alla hundar, så även min egen - ger jag honom valmöjligheter blir han bara stressad och jobbig. -Ska jag göra som matte önskar ... fast matte finns ju ändå alltid där ... eller ska jag göra xxx som jag själv just nu vill ... och sen gå tillbaka till matte ... eller ... Har han inga valmöjligheter blir han coolare och mindre tvehågsen. (Och då har jag ändå en stark, trygg hund.)Detta kan man emellertid göra utan skarpa, hårda metoder.
 
Sv: sälja eller inte?

Jag har själv DSG och känner igen en del, men jag ser inga probem, men just att dom kan vara försiktiga ibland gnälliga och skälliga.

Min hane FÅR inte skälla inne, thats it. Det händer men det är snabbt avstyrt, att han är försiktig ser jag inte som ett problem, utan ganska så smart faktiskt..han är ju inte rädd..

DSG'n har jag uppfattat som oerhört signalkänsliga och lyhörda..dom vet tom vem man pratar med i telefon på tonfallet :D
HAr du bestämt dig för att din hund har en massa problem och att hon är jobbig ska du kanske fundera på att göra dig av med henne...däremot är nog inte en DSG världens enklaste att omplacera...dom är in i döden trofasta sina ägare verkar det som.Men det är klart, hittar du nån som stämmer ihop med henne så tveka inte.
 
Sv: sälja eller inte?

Rädsla börjar som försiktighet om man ser det rent avelsmässigt. Mycket få avlar på rent rädda hundar, men en hel del använder hundar som kallas försiktiga, blyga eller tillbakadragna. De ger i högre grad avkommor som uppvisar rena rädslor. För en enskilda personen behöver inte en försiktig hund innebära några som helst problem, men en hund som är försiktig i betydelsen blyg ska inte vidare i avel. Försiktig i betydelsen uppmärksam och signalkänslig är en annan sak, men allt som oftast är så inte fallet.

På TS låter det inte som att hennes hund är som din utan den verkar vara vek och ängslig, kanske med rädslor i botten.
 
Sv: sälja eller inte?

En tränare kan vara ett allternativ, jag förespråkar bara för de jag själv varit med om!
Och som jag har sätt resultat på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 307
Senast: Tiger tok
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 704
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp