Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Ninnurur

Trådstartare
Bakgrund.
I somras bestämde jag mig för att sälja mitt sto (länk till blup). Jag köpte henne som ettåring, jag och min syster har ridit in, utbildat och har visat henne på både treårstest och kvalitet med helt ok resultat. Hon fick föl -08 och är bara motionsriden sedan dess. Har innan föl startat lokal dressyr och hoppning utan placering men har ju iaf varit ute på banan.

Vi hittade den perfekta köparen i somras, en tjej som båda jag och min syster känner. Hästen kommer att bo kvar i samma stad och vi kommer lätt att kunna ha kontakt, ses på tävling och träning och liknande. Allt kändes toppen.

Vid besiktning hade hästen böjprovsreaktioner i båda haserna. Röntgen visade ingenting så hon behandlades. Efter tre behandlingar på hasleder och även bakknän (också röntgen av knän var "ren") så var hon äntligen fräsh vid böjprov. Detta var för en månad sen. Hästen ska nu sättas igång och återbesök igen i vår för att kolla att hon fortfarande är ok. Denna skada har vi ingen aning om hur den uppkommit och det är inget som vi har känt av vid jobb med hästen.

Nu har köparen kontaktat oss igen och vill köpa hästen "i befintligt skick" men till reducerat pris. Utgångspriset var 50000:- och hon är försäkrad för 30000:- vilket jag kan släppa henne för. Jag har egentligen inte råd/tid/ork med igångsättningen så det är bara bra för mig om hon blir såld.

Det jag nu behöver hjälp med är kontraktet. Hur ska man formulera så att jag inte åker på några otrevligheter i efterhand? Köparen är fullt medveten om alla behandlingar och hästens historia i övrigt och det hela är ju dennes förslag. Kan man helt enkelt skriva en klausul i kontraktet om att hästen har behandlats men att köparen är medveten om detta och eventuella skador som härrör till detta i framtiden inte kan klandras säljaren? Ska man kryssa i promenadridning/avel som användningsområde som gardering?

Jag vill verkligen att denna försäljning ska gå igenom, jag vet att hästen kommer att få det jättebra och kunna utvecklas hos köparen, betydligt mer än hos mig, men jag är orolig för vad som kan komma i efterhand och vill gardera mig.

Alla tips, tankar och idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Jag tycker att ni ska skriva in i kontraktet vilka skador som funnits hos hästen och att köparen är medveten om dessa, samt bifoga journalkopior på berörda skador.

Kanske förhandla bort dolda fel också om ni är privatpersoner och du går med på att sänka priset?
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Hej!
Enklast är att köpa ett färdigt kontrakt hos t.ex granngården. I den finns en paragraf om tidigare skador, då skriver du helt enkelt in alla skador och behandlingar. Sen finns det en punkt som kallas övriga förutsättninar, då skriver du in att hästen säljes i befintligt skick och att köparen är informerad om hästen tidigare skador och att priset har reducerats pga detta.

Sen finns det som nixehen säger att man kan kryssa i att köparen friskriver säljaren från dolda fel. Det är ju aldrig fel som säljare om man lyckas få köparen att kryssa i detta =)

Skriver du in alla skador i kontraktet är det ganska svårt för köparen att i efterhand komma med något.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Men när jag läst gamla trådar i ämnet så har jag fått för mig att det som säljare är omöjligt/väldigt svårt att friskriva sig från dolda fel? Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Att avtala bort dolda fel går bra om du är privatperson som säljer och det antar jag att du är? Finns ruta för detta i Deckermans kontrakt.

Jag som köpare skulle aldrig godta att du skrev att hästen var för promenadridning och betala 30 000 kr - då får den vara bra mkt billigare faktiskt.
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Eftersom hästen är behandlad och jag vet att köparen kommer att tävla henne vilket ingen har någon aning om huruvida hästen håller för tänkte jag att det bara var en extra gardering för mig. 30000 är inte jättemkt för en 7åring ändå.

Det lutar åt att jag lägger med bilaga med kopia av journalen som garanti för att köparen verkligen vet om allt samt avtalar bort dolda fel. Tänker inte gå ner mer i pris, har ju redan gått ner 20' så det får räcka.
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Det låter klokt för det är en helt annan sak att beskriva tidigare skador som nu är behandlade än att skriva in att den säljs som promenadhäst.

Jag hakade upp mig på promenadhäst-biten.

Precis så skulle jag också göra samt kryssa i den där rutan där man avtalar bort rätten att reklamera dolda fel och att man tagit hänsyn till detta vid prissättningen.

Lycka till :)
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Sådan ruta har jag med på mitt gamla köpekontrakt.
Det står :" Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel" Finns även en ruta man ska kryssa i där det står: "Köparen har låtit veterinär undersöka hästen och bekräftar härmed att hästen är i avtalat skick."

I mitt kontrakt finns där även en ruta där det står :"Hästen har av säljaren och veterinär behandlats av följande sjukdomar och skador:" Så får säljaren själv fylla i det där.

Lycka till! :):)
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Färdiga kontrakt som de andra nämnt är ju underlättande. I övrigt tycker jag att du bör skriva in att hästen behandlats, gärna bifoga journal och att priset reducerats pga osäkerheten kring hästens hållbarhet. (Något i den stilen) Köparen har ju då godkänt denna osäkerhet vilket borde minska möjligheterna att i framtiden åberopa fel.

Lycka till :)
 
Sv: Sälja häst "i befintligt skick". Tankar, tips och råd!

Först så handlar det ju inte om dolt fel i det här fallet utan om något som verkligen varit fel och syns så att säga. Så blanda inte ihop det här för det är två olika saker. Dessutom kan under vissa fall just dolt fel inte allt gå att avtala bort även för privatpersoner, beror lite på felets art.

I det här fallet så är det viktigt att skriva in att köparen köper hästen till ett reducerat pris för att det har varit fel på hästen och köparen då också är medveten om vad felet består av. Just att priset blir nedsatt är en viktig bit att få med för att slippa ev problem i framtiden. Skulle det bli problem i framtiden är bra rent juridiskt om man kan visa att priset är nedsatt p g a de här problemet och köparen vet om det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 501
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 801
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 129
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp