Bukefalos 28 år!

Sälja häst utomlands?

S

silvermoonlight

Vill gärna veta om man säljer en häst utomlands, vad ska man tänka på osv.
Veterinären sa att hästen ska naturligtvis ha pass, hälsointyg o. ett till hälsointyg som gäller 48 h.

Om hästen säljs från riktig uppfödare, hur fungerar det då med moms o. sånt för köparen i det EU-land som är privat eller som hästföretagare/ridstall? Kollade upp hos Skatteverket men fick inget vidare hundraprocentigt svar. Rättare sagt blev sänd vidare till 4 olika personer o. den sista kunde bara säga nåt om att säljer du hästen ut ur Sverige till annat EU-land, så är det skattefritt för köparen (ingen moms i priset). Men jag fick inget svar på om köparen är hästföretagare/ridstall som vill använda moms, hur blir det då? Kan man sälja med moms o. skriva ett skilt kvitto att hästen har moms i priset så köparen får momsa av den i det landet? Eller gäller samma sak då att hästen ska säljas skattefritt ur landet, fastän köparen är företagare/ridstall o. har rätt att begära moms?

Har nån annan sålt sin häst utomlands (i det här fallet ska hästen till Finland) o. vet nån mer om det här eller står det nånstans på nätet om sådant här? Är jättetacksam för all svar jag kan få, så det inte blir nåt fel vid försäljningen o. det sen strular till sig pappersmässigt för mig o. köparen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
659
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp