Bukefalos 28 år!

Sälja häst

Nej säg inte sådär :eek: höja priset går ju inte (för det tycker inte jag att den är värd, faktiskt) och sänka till under 40 är ju inte aktuellt heller. Och jo att man ska få en GP-häst har jag också märkt. En ville hoppa öppet vatten (min häst har aldrig gjort det någonsin) så den stannade två gånger när ryttaren inte drev sen hoppade den. Tycker jag är klart godkänt för en ung häst som aldrig gjort det innan och dessutom med helt ny ryttare. Men nä, då skulle det prutas 20k för att den inte var van att hoppa öppet vatten.

Vi har haft ett par bra folk också måste jag tillägga, känns som jag bara klagar. Tyvärr har det inte klickat mellan häst och ryttare då av olika skäl. Inga konstiga skäl utan bara kemi som inte stämt till 100 %.

Men det är lugnt. Låt dem pruta 20k.

Från priset för en erfaren GP-häst som hoppar öppet vatten utan problem - dvs lägg på 50k först innan du drar av 20k.
Det vore en annan sak om du hade gått ut i annonsen att hästen hoppar problemfritt öppet vatten och det sedan visar sig vara fel. Då kan det vara befogat att "pruta".

Men jag säger som @Lovisaleonora, visa/säg tydligt vad du tycker om oseriösa spekulanter som inte har pengarna när det kommer till kritan. Då måste man både vara knepig, fräck och helt utan samvete för att ändå komma och prova om man inte har råd. Tyvärr finns de också, men kan man hålla några stolpskott hemma så har man tjänat in många obetalda arbetstimmar.
 
Liten uppdatering, från att ha känts helt hopplöst och som att "den rätte" aldrig dyker upp är det fullkomlig budkrig nu. Hur och när sätter man stopp? Buden är redan uppe i vad vi kan tänka oss att sälja för så det är ju bra iofs men hade ju varit lättare om tex en budade ett okej pris och resten underpris.

Tex ska man låta den som budar bra och bara vill besikta köpa eller ska man låta den som budar bra men som även vill röntga köpa? Hästen är aldrig röntgad innan och bör väl inte ha några defekter men man vet ju aldrig.
Alla de kvarvarande intressenterna är duktiga och skulle utan tvekan ge hästen ett bra hem så där känns det oavgjort.
SÅ svårt!
 
Efter att ha läst dina inlägg så rent spontant så hade jag höjt priset från 60 till 75 och skrivit något i stil med att " rätt köpare och smidig affär = bättre pris" eller behållt 60 och skrivit att priset är "prutat och klart"
Min erfarenhet är att den lite dyrare hästen får inte lika många lyckosökande spekulanter och att ange redan från början att priset inte är att diskutera avskräcker dem som absolut inte har pengarna.

När jag har haft hästar tillsalu så kväver jag alltid att intressenten berättar om sig själv, vad de har för mål och tankar med och om hästen, hur ser stallsituationen ut. Har alltid ganska långa diskussioner med dem för att få en känsla av vad det är för typ av människa innan jag bestämmer om de ska få komma och kolla eller inte.
Det jag också gör om intresset är stort är att ge de 2-3 första som du tycker passar chansen att se hästen och ber dem lämna svar inom det snaraste om de finner hästen intressant. Jag säger ofta att om de inte hört av sig inom en dag eller två så är de bortsållade och jag räknar inte med att de är intresserade. Om ingen av de 2-3 är intresserade så kan du boka in 2 nya provridningar. Bara säg till de andra som ringer att ni har några intressenter redan men att de är välkomna att ringa tillbaka eller att du ringer upp om köp inte skulle bli aktuellt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp