Bukefalos 28 år!

Sälja häst

Det är ingen rättighet att provrida häst. Gör som andra säger tacka nej eller avbryt när det inte känns bra. Än så länge är hästen din och du får bestämma precis vem som får rida din häst, hur den får rida och när den får göra det.
 
När jag visade saluhästar så visade jag lite markarbete och några språng (typ 3-4). Sedan fick spekulanten rida och hoppa några språng.

Om hästen såldes som hopphäst så fick spekulanten hoppa 2-3 språng på lite högre höjd.

Så sammanlagt 10 språng som mest.

Sen om någon var seriöst intresserad så fick dom komma tillbaka och rida lite mer "ordentligt".

Men provridningen var bara ett smakprov.
 
Jag är inte hoppryttare och har ingen aning om vad som är ett rimligt antal språng per dag eller vecka. Men kan tänka mig att de som inte själva ser en övre gräns för vad hästen kan förväntas palla på en provridning inte heller kommer att fatta detta när de rider sin nyinköpta häst.

Och när den nya hästen sen blir halt och överansträngd så blir det snabb reklamation till säljaren... Välj köpare med så mycket omsorg du kan.
 
Håller på och säljer häst just nu. Intresset har varit stort och haft en del provridningar. Många vill komma två gånger dessutom. MEN det märks väldigt tydligt på hästen att hon tycker att det är väldigt jobbigt med alla provridningar.

Är man konstig som säljare om man säger att man helst bara ser en provridning per spekulant? För hästens skull, för som sagt det märks att det är jobbigt för henne. Dessutom hoppas det väldigt mycket och högt på varje provridning vilket jag ibland kan känna inte är befogat för en häst i den här prisklassen som aldrig tävlat eller så på den höjden, men jag får väl i fortsättningen stoppa när hindrena blir uppåt 130-140.

Hursomhelst, ska man låta alla som vill komma två gånger eller ska man begränsa det till de man tycker passar med hästen/faktiskt är reellt intresserade av att köpa?

De som kommit flera gånger har gjort samma saker på båda provridningarna, dvs hoppat högt och mycket så det är inte direkt så att man provat hästen i olika situationer (typ hoppa en gång och rida ut en annan eller vad man nu vill).

Ja, det är verkligen jobbiga med att sälja häst. Om man provrider en häst och testar hur högt den kan hoppa undrar jag hur kunnig man är. Det är väl tekniken, attityden till hoppning och hur väl den är riden på marken som är viktigare. För att se det behövs inga höjder, om man nu vet vad som krävs för hästen ska bli bra på banan. Om jag nu tänkte mig en framtida tävlingshäst så är det väl viktigare att se hur den åker transport, reagerar på nya platser t ex. Men försök att tänka så här: Det är MIN häst och JAG har rätt att bestämma vem, när och hur någon annan får rida på den.
Du sätter gränserna. Har du dessutom många spekulanter så finns det utrymme att vara selektiv.
 
[QUOTE="Billy, post: 17053111, member: 131488" Om man provrider en häst och testar hur högt den kan hoppa undrar jag hur kunnig man är. Det är väl tekniken, attityden till hoppning och hur väl den är riden på marken som är viktigare.[/QUOTE]

Först utvärderar jag hästens teknik och attityd under den ryttare som visar. Allmänt intryck. Sitter upp, analyserar om det känns som det såg ut. Testar några spång beroende på vad jag kommit fram till.

Ska jag hoppa högre än hästen hästen är visad på, vill jag hoppa något språng för att se hur hästen hanterar att kliva ur sin komfortzon. Men då pratar vi om några enstaka språng på normalhöjd (för hästen) och några språng på den lite högre höjden - OM det fortfarande är intressant att köpa vill säga.

Jag har även som köpare avbrutit meningslösa provridningar där jag känt att det inte stämmer, köp inte intressant. Rider andras hästar gör jag för betalning ;)
 
Oj vad mycket svar! Ska läsa igenom och svara mer noggrant ikväll.

Tyvärr verkar hästen blivit lite utbränd :( för ca en vecka sedan hade vi en provridning, en nummer två. Spekulanten hade med tränare, helt okej. Dock blev det en regelrätt hoppträning vilket vi INTE hade kommit överens om. Serier och bana, runt 80-talet språng blev det. Sen dess går hästen inte att fånga i sommarhagen alls. Ser den grimman så flyr den i full galopp :(

Jävla skit rent ut sagt. Det g å r verkligen inte att få tag på den. De går ute dygnet runt så det går inte att ta in de andra och vänta ut. Att flytta till stall med mindre hage går inte heller för vi får ju inte tag på den alls!

Just nu känns det piss. Helt omöjligt sälja när hästen vägrar fångas. Min teori om att det är pga alla provridningar är för att hon gjorde så en gång för 1.5 år sedan när vi tränade massor (för mkt) men då var det vinter och bara att ta in alla andra och vänta tills det blev mörkt så gick det att få in. Sen försvann det helt, är världens snällaste och lätthanterade häst annars så det känns ju som att det är lite sätt att markera att den inte orkar mer.

Att vi inte avbröt senaste provridningen var pga att det hela tiden var "vi ska bara ta något språng till". "Jo men lite till". Kommer aldrig hända igen iaf...
 
Du kan krasst utgå från att någon som hoppar sönder hästen på det sättet 1) inte är någon du vill att hästen ska hamna hos 2) inte själv tänkt köpa den eftersom de rider skiten ur den - vem vill ha en häst som blivit riden på det sättet.

Våga avbryt.
 
Rent spontant känns det som om du satt ett för lågt pris på hästen utan att jag vet alls vad du säljer henne för. Med de låga priserna kommer också lycksökarna, och de lite mer oseriösa spekulanterna. Otroligt snäll häst dock som går med på så mycket hoppning med olika ryttare. Ställ krav på köparna! De som ylar om att det är köparens marknad vill man ändå inte sälja till :)

Har lagt ut annonsen för 30tusen mindre än min tränare tyckte. Ändå ska det prutas (jag kan tänka mig gå ner lite alltså typ 5000 extra om det är ett bra hem men annars tycker jag det är prutat och klart). En bjöd ytterligare 20k mindre, och blev sur när jag betackade mig, för att jag typ skulle vara tvungen att godta bud (det är ju inte direkt så att jag säljer hästen på eBay...). Det prutades med motiveringen att köparen inte hade mer pengar är så. Men titta på billigare hästar dåååå!!
 
Jag tycker du måste våga avbryta.
80 språng tycker jag är för mkt! En kunnig hästmänniska måste kunna se vad hästen har för kapacitet utan så många språng.
Och den människan vill du säkert ändå inte sälja till.
Jag tycker du ska stå på dig lite. Ta bara ut de till provridning som du tycker verkar bra.
 
Du kan krasst utgå från att någon som hoppar sönder hästen på det sättet 1) inte är någon du vill att hästen ska hamna hos 2) inte själv tänkt köpa den eftersom de rider skiten ur den - vem vill ha en häst som blivit riden på det sättet.

Våga avbryt.

+ @Görel

Jag är ju glad att det inte blev någon affär med dessa. Men jag är lite orolig att hästen blivit bränd. Känner mig mest ledsen över hela situationen.

Har avbokat alla provridningar de närmsta dagarna (får ju iofs inte tag på hästen ens..) och får väl försöka fjäska in mig för henne så hon går att fånga.

Förutsatt att vi får tag på henne så kommer de kommande provridningarna struktureras på helt andra sätt, med hästens bästa i åtanke, tyckte flera här hade väldigt bra tips på det.
 
Jag tycker du måste våga avbryta.
80 språng tycker jag är för mkt! En kunnig hästmänniska måste kunna se vad hästen har för kapacitet utan så många språng.
Och den människan vill du säkert ändå inte sälja till.
Jag tycker du ska stå på dig lite. Ta bara ut de till provridning som du tycker verkar bra.

Alla låter så himla bra innan tycker jag. De har ridit de och de och är så kunniga. Sen blir det pannkaka av det :/ men har en som vill komma om ett tag som verkar super, vi har gemensamma vänner så har kunnat bakgrundskolla lite så det känns tryggt.

Kom på annan sak, nu har ett par spekulanter visat sig inte ha några pengar (men de vill ändå ha hästen gratis, dvs låna) vilket de sagt efter att vi spenderat tid och pengar på visningar, inte så kul. Kan man på något fint sätt kolla så att köparen har finansieringen iordning? Det känns som det är väldigt känsligt och lätt kan bli fel. Jag hade nog blivit lite stött om jag var köpare och fick frågan om jag hade pengar att köpa för.
 
Alla låter så himla bra innan tycker jag. De har ridit de och de och är så kunniga. Sen blir det pannkaka av det :/ men har en som vill komma om ett tag som verkar super, vi har gemensamma vänner så har kunnat bakgrundskolla lite så det känns tryggt.

Kom på annan sak, nu har ett par spekulanter visat sig inte ha några pengar (men de vill ändå ha hästen gratis, dvs låna) vilket de sagt efter att vi spenderat tid och pengar på visningar, inte så kul. Kan man på något fint sätt kolla så att köparen har finansieringen iordning? Det känns som det är väldigt känsligt och lätt kan bli fel. Jag hade nog blivit lite stött om jag var köpare och fick frågan om jag hade pengar att köpa för.
Jag tycker du är aldelles för snäll:/
Jag har också varit för snäll förr, men man blir bara överkörd av sånt där folk, ger man dom lillfingret sväljer de hela huvudet=/
Tycker absolut du ska skriva redan i första mejlet till framtida spekulanter att du varit med om provridare som sedan inte ens haft pengar till köp och vill veta att spekulanten har pengar och är seriöst intresserad.
Och provridningarna har du fått bra tips på upplägg rean:)
Är så förundrad över allt märkligt folk i denn världen, lycka till :)
 
Man häpnar över vissas fräckhet! Har man inte pengar svarar man inte på en säljesannons. Jag brukas skriva i annonsen att hästen inte lånas ut. Men jag vet de som gjort det, varit med om hela processen med provridning och besiktning, och därefter har spekulanten haft mage att klämma ur sig att denne inte vill köpa hästen utan bara låna.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Kan man på något fint sätt kolla så att köparen har finansieringen iordning? Det känns som det är väldigt känsligt och lätt kan bli fel. Jag hade nog blivit lite stött om jag var köpare och fick frågan om jag hade pengar att köpa för.
Kan du inte säga som det är; du har råkat ut för folk som inte haft pengar, och sagt det i efterhand, och nu vill du bara kolla, förstås är det så att finansieringen är ordnad om det skulle bli tal om köp? En fråga formulerad så borde inte vara stötande för den som faktiskt är intresserad av att köpa, tycker jag. De som blir upprörda där är förhoppningsvis inte de som det skulle bli affär med i alla fall.
 
Oj vad mycket svar! Ska läsa igenom och svara mer noggrant ikväll.

Tyvärr verkar hästen blivit lite utbränd :( för ca en vecka sedan hade vi en provridning, en nummer två. Spekulanten hade med tränare, helt okej. Dock blev det en regelrätt hoppträning vilket vi INTE hade kommit överens om. Serier och bana, runt 80-talet språng blev det. Sen dess går hästen inte att fånga i sommarhagen alls. Ser den grimman så flyr den i full galopp :(

Jävla skit rent ut sagt. Det g å r verkligen inte att få tag på den. De går ute dygnet runt så det går inte att ta in de andra och vänta ut. Att flytta till stall med mindre hage går inte heller för vi får ju inte tag på den alls!

Just nu känns det piss. Helt omöjligt sälja när hästen vägrar fångas. Min teori om att det är pga alla provridningar är för att hon gjorde så en gång för 1.5 år sedan när vi tränade massor (för mkt) men då var det vinter och bara att ta in alla andra och vänta tills det blev mörkt så gick det att få in. Sen försvann det helt, är världens snällaste och lätthanterade häst annars så det känns ju som att det är lite sätt att markera att den inte orkar mer.

Att vi inte avbröt senaste provridningen var pga att det hela tiden var "vi ska bara ta något språng till". "Jo men lite till". Kommer aldrig hända igen iaf...

Alltså menar du allvar!?! 80 språng!!! Det kan väl ändå inte vara möjligt!
 
Alltså menar du allvar!?! 80 språng!!! Det kan väl ändå inte vara möjligt!

Jag säger samma sak 80 språng är ju hur mycket som helst, borde ju ha tagit nån timma eller så, man hoppar ju inte 80 språng i ett svep.

Sen borde det vara ganska enkelt att bygga ett par hinder, låta spekulanten hoppa de hinder som är framme. Sen stanna ekipaget och helt enkelt fråga "Ja, vad tycker du?" Säger spekulanten då att den måste hoppa nåt mer kommer man överens där och då "Jamen ta oxern en gång till då". Inte 60 gånger till.
Sen tror jag inte att den är svårfångad i hagen har nåt med provridningarna att göra.
 
Jag har iofs en häst som blir "svårfångad" om föregående träning varit dålig, precis som att han blir mycket mer villig att komma in om föregående träningar varit bra, så det låter väl inte orimligt.
TS, du får kanske ta dig tid (bok och picknick) och sätta dig i hagen ett tag och bygga upp hennes förtroende igen. Ha ingen grimma med, klappa och klia, ge morötter. Nästa dag samma sak fast då kanske du kan plocka upp ett grimskaft efter en stund, låta henne nosa, ge godis, liksom börja om lite från början. Träng dig inte på henne utan försök vara intressant så hon blir sugen att komma till dig.

Sen måste det vara absolut nolltolerans på idiotiska provridningar, DU måste ta ansvar för din häst. Aldrig att du får låta någon provrida ett pass mer än du själv skulle gjort på ett vanligt träningspass.
Annars har du snart en häst som inte går att sälja, och/eller att du missar rätt köpare för att hästen inte går att hämta i hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp