Sälja hus med vinst

S

Sirisiri

Hur mycket skatt betalar man? Läste i "Bankboken" (som kom på posten för några år sedan) att man betalar 30% skatt på halva vinsten efter att kostnader för försäljningen dragits av. Stämmer det, eller har det ändrats?
 
Köper du ett nytt dyrare boende under samma år som försäljningen kan du iaf få skjuta upp skatten! Man lämnar in en deklarationsbilaga bara (det hjälpte mäklaren till med).

Men köper du inget nytt får man skatta för vinsten, vet inte exakta %-satsen.
 
Jag ska köpa ett hus som är billigare än vad vi köpte det nuvarande för. Vi kommer att göra en vinst vid försäljningen och lösa det lånet samt ta ett nytt, lägre lån på det nya.
 
Tänk på att du får dra av på vinsten om du har gjort reparationer, t.ex. tapetserat om eller köpt in hushållsmaskiner. Så har du köpt ny spis eller kyl/frys så kan du dra av det på vinsten om du har kvitton på det. Sen betalar man skatt på resten, kommer inte ihåg hur mycket det är, men det vet säkert din bank eller vänd dig till skattemyndigheten.
 
När jag sålde min bostadsrätt förra året blev skatten 20 % av den totala vinsten. Vet inte om det är någon skillnad mellan hus och lägenheter.
 
Har tittat där och det är otroligt dåligt med rak information på hemsidan! Men 30% av 2/3 av vinsten är vad jag kan utläsa.
 
Om någon är intressera kan jag efter kontakt med skattemyndigheten meddela att man kan begära uppskov med skatten även om man köper ett billigare hus. Säljer man senare det huset med förlust blir det ingen skatt. Men å andra sidan vet man inte hur skattereglerna ser ut då. Det blir en liten chansning hur man än gör, för inte lär man få några pengar tillbaka om man betalar skatten nu OCH säljer nästa hus med förlust.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi sålde en lägenhet med vinst 2017 och i år är sista året som vi kan begära uppskov av skatten. Nu när boräntorna har blivit så höga så...
Svar
4
· Visningar
656
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 015
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp