Sälja hus och köpa hus, problem!

BlackRose

Trådstartare
Hej.

Väldigt klurig situation jag har hamnat i just nu.
Ska försöka förklara så gott jag kan.

Jag äger ett hus uppe i norr(där min mor,far och bror bor för tillfället), kontaktade en mäklare och satte ut huset på annons i höstas.
Fick några spekulanter och vips så hade jag en köpare!
Handpenningen betalas in som avtalat och kontrakt skrivs, inga problem..

Då jag nyligen flyttat söderut och resten av familjen ville följa med.
Tillbringat många timmar på annonser och ringt runt olika mäklare, tillslut hittade jag(vi) ett hus som vi alla tyckte väldigt mycket om.

Vi hade pengar från handpenningen från huset i norr så bestämde vi oss för att slå till. Handpenning betalas och kontrakt skrivs.
Nu var det bara en väntan på att den 31/12 skulle komma då våran köpare på huset i norr skulle sätta in resterade pengar för huset.

..Inga pengar kommer, och han har försökt med flera olika banker om lån, men nekas.

Så nu sitter jag här med ett hus som jag fick sålt med ändå inte, och tillträdesdagen till det nya huset skulle bli 15/1.
Mäklarna föreslår lån, vilket jag ställer mig tveksam till om jag har råd att betala varje månad även med hjälp från mor och far.
Och tveksamt om jag ens får ett lån då jag bara har jobb på 50% och aktivitetsersättning från FK de andra 50%.

Jag vill inte bli stående med två hus ifall huset i norr mot förmodan inte skulle bli sålt.
Kanske ska tillägga att huset uppe i norr är 100% betalt och det finns inga lån på detta. Det enda lån som jag har i nuläget är ett litet privatlån på 20.000, som jag behövde när min bil gick sönder.

Han som skulle köpa huset i norr har väl begått ett avtalsbrott och bör väl inte komma undan hur som helst med detta? Vem ska driva igenom detta avtalsbrott? Jurist? Mäklaren? Jag?

Ja, väldigt luddigt och förvirrande.
Någon som är insatt i hur detta fungerar, och vad jag bör göra och inte bör göra?

/ BR - som känner sig grundlurad :cry:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

men lån kollar man väl innan man skriver kontrakt :confused:
vad säger mäklaren om det hela?
kanske kan du kontakta en jurist, några har ju gratis rådgivning i telefon :)

lycka till iallafall gumman! oseriösa köpare är det värsta som finns!:devil:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Du ska stämma köparen för avtalsbrott, handpenningen får du behålla :devil: och du får säkert mer pengar för de pengar du går back pga detta.... typ mäklaravgifter, dubbelt boende osv osv.....

Kontakta mäklaren OMGÅENDE och hör hur du ska gå vidare? Vet inte om huset kan läggas ut på annons igen innan ni förlikat men mäklaren borde kunna rådgöra med dig ang allt det där!
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Som jag fått det förklarat för mig är praxis att köparen av ert hus ska betala mellanskillnaden mellan det h*n bjöd på huset och det som ni nu får sälja det för + extra kostnader som uppstår (mäklararvode, el till underhållsvärme under försäljningstiden etc). Du ska gå i det närmaste skadefri eftersom det är köparen som brutit kontraktet. Men kolla upp vad det står i ert kontrakt, och kontakta mäklaren.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

men lån kollar man väl innan man skriver kontrakt :confused:
vad säger mäklaren om det hela?
kanske kan du kontakta en jurist, några har ju gratis rådgivning i telefon :)

lycka till iallafall gumman! oseriösa köpare är det värsta som finns!:devil:

Man tycker väl att mäklarna borde kolla upp köpare, så att det är OK med lån? :crazy:

Mäklare 1 (huset i norr) ska sätta ut huset på annons igen, sätta upp tillsalu skyltarna och börja om försäljningen och kontakta tidigare intresserade.

Mäklare 2(huset jag ska/skulle köpa) Han ringde och frågade om jag hade möjlighet att få lån då husägaren vill bli av med det så fort som möjligt. Han har någon bank inom mäklarfriman och dessa har fått mina uppgifter och skall återkomma med besked.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Men om han inte hade råd att köpa huset, hur skall han då ha råd att betala mellanskillnader mm. ?

Mäklarna bara pratar om lån och lån.. Ska väl ta och åka förbi swedbank och höra vad de säger.

Jag orkar inte med detta :cry:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Du ska stämma köparen för avtalsbrott, handpenningen får du behålla :devil: och du får säkert mer pengar för de pengar du går back pga detta.... typ mäklaravgifter, dubbelt boende osv osv.....

Kontakta mäklaren OMGÅENDE och hör hur du ska gå vidare? Vet inte om huset kan läggas ut på annons igen innan ni förlikat men mäklaren borde kunna rådgöra med dig ang allt det där!

Då måste jag kontakta en jurist ang. stämning?
Jag är verkligen inte insatt i hur man köper och säljer hus, därför jag gjorde både och via mäklare så jag skulle slippa bråka med en massa jobbiga papper.


(Någon som vill köpa villa med stall uppe i Luleå? ;) :angel:)
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Även om han inte kan få lån för hela köpeskillingen kanske han kan få lån för den summa mellanskillnaden/omkostnaderna hamnar på. Han kanske kan byta sin nuvarande bil mot en billigare och få ut en slant i mellanskillnad där osv. Att inte han fixade med lån innan han skrev på kontrakt är ju hans problem och inget du ska behöva lida för. Risken finns ju att du blir stående där med krav att betala mellanskillnad och omkostnader på nya huset om inte du får ett lån beviljat!

Vad hade mäklare 1 för kommentar till att han inte kollat upp att köparen hade lån klart innan kontraktskrivningen? När jag köpta gård nyligen kollade mäklaren med min bankkontakt att det var fritt fram innan vi skrev kontrakt.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

För det första borde din mäklare ta tag i det, tycker jag. Det allra minsta man kan kräva av mäklaren är att h*n informerar dig om dina rättigheter, vard som står i kontraktet angående kontraktstbrott och hur du går vidare.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Om det inte står något speciellt om kontraktstbrott i ert köpekontrakt är det Jordabalken som gäller, förövrigt.

Du kan ju även läsa vad som skrivs som svar på fråga 24 på mäklarsamfundets hemsida. Din mäklare ska hjälpa dig att försöka lösa situationen. Men enligt lagen (om den inte är bortförhandlad) så ska du inte lida ekonomisk skada för kontraktsbrottet. Måste du ta lån borde du alltså få ersättning för den ränta du betalar till banken för lånet, samt att du ska få mellanskillnaden betald och eventuella underhållskostnader under den nya försäljningstiden. Sen kan ni ju förhandla fram andra lösningar via mäklaren.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

ohhh villa med stall i Luleå..... berätta mer jag kan ha några som är intresserade ;)

Prata med mäklaren ang stämma köparen? Han borde ju kunna förklara? Vilken mäklare har du om det är Luleå, har själv haft kontakt med många mäklare där.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Du får PM till länken till annonsen så länge.

Nu ska jag åka till banken...ångest...:cry:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Man tycker väl att mäklarna borde kolla upp köpare, så att det är OK med lån? :crazy:

Det är inte mäklarens sak att kontrollera. Bjuder man på ett hus OCH skriver kontrakt ligger det i ens eget intresse att kolla så att man får lån. Om inte riskerar man att förlora sin handpenning.

Be mäklaren om hjälp att få veta hur du tacklar detta. Har du fått tillgång til handpenningen än?
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Mäklarna bara pratar om lån och lån..

Självklart så gör de det.
De vill ha sina affärer i hamn och få sin provission.
Och att du tar lån är det lättaste sättet för dem.

Mäklaren på Huset i Norr är den som gjort fel.
Och måste reda ut situationen.

Dock är ju handpenningen din och räcker till att betala räntor på lån under en period.

Det är lätt att bli Mäklarnas Bricka i Spelet.
Så låt dem inte bossa med dig.
När jag var ung så blev jag bossad runt av mäklare ett par gånger och det är jag fortfarande ganska så sur för.
De mäklarna finns kvar och kommer då inte att få något uppdrag från mig igen.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Moiran; Tack för länkarna, ska ta och läsa på och försöka bli lite klokare.

Be mäklaren om hjälp att få veta hur du tacklar detta. Har du fått tillgång til handpenningen än?

Handpenningen kom in någon vecka försent efter avtalat datum, men den är inne sedan en månad tillbaka cirka. Och den gick ju hälften direkt till mäklaren och sedan la jag resterande + 12.000kr som handpenning på det nya huset.

Mäklaren uppe i norr har jag fortfarande inte fått tag på.
Men mäklaren här nere pratade jag med för någon timme sen, han sa att jag inte bryter mot något kontrakt då säljaren är informerad om läget och tycker det är ok att vi avvaktar för tillfället på vad bankerna har att säga.

Min bank hade dessvärre ingen inne att prata med mig, så har fått tid på tisdag...

Vilken soppa... :(
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Jag skulle personligen låna för att kunna komma framåt i handlingen.
Men bara om jag visste att det fanns pengar att klämma ur den misslyckade köparen.
D.v.s. att det fanns tillgångar eller en anställning.

Sedan så skulle saker och ting få tuffa på.
Jag skulle bli mera stressad av att inte komma vidare än av att liksom bara "lösa problemet".
Men det är inte alls säkert att det känns bäst för dig att göra så.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Varför gick halva handpenningen till mäklaren?
Om köpet inte kan genomföras så skall inte mäklaren ha någon provision.
För då så har den ju inte förmedlat något köp.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Han har satt ut huset på annons igen och satt upp salu-skyltarna, men denna gången tar han inget betalt sa han. Rätt? Fel?

Nu ni! Köparen har ringt upp min far ikväll! Köparen ska tydligen till en annan bank imorgon.. :eek:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

men helsikes jävla...öh...ärkepucko!!!!!
nu får han fanimig lösa det där, du ska inte sitta med arslet i brevlådan bara för att han är korkad!
hoppas på det bästa för dig gumman! jag kan inget juridiskt, men stöttar o peppar dygnet runt! :)
kramar!!
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Väldigt märklig prick, kanske borde börjat undra när handpenningen kom in sent också.. Lätt att vara efterklok.

Nåja, har möte inbokat med banken på tisdag, så får se om det trillar in några pengar innan dess.
..Även om han lyckas skrapa ihop pengar så ska han inte få komma gratis ur detta :devil:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Nemo
·
Äldre I höstas sålde jag ett hus och papper skrevs i slutet på september att tillträdet skulle ske 29okt. Huset stod ändå tomt så för min del...
Svar
6
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp