Sälja hus och köpa hus, problem!

Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Försök få papper på nytt tillträdesdatum på nya huset så inte de säljarna kan komma och anklaga dig för kontraktsbrott på nya huset. Så inte du hamnar i samma soppa som köparen uppe i norr.

Eftersom han inte tillträtt på dagen som står i kontrakt så kräv vite eller vad det kallas för varje dag du fått vänta. Jag hade om jag var du ringt mäklaren jävlat dygnet runt för affären ska avslutas NU :devil: skulle han tillträtt 1 januari? Föreslå att han betalar några tusen per dygn han överskridit datumet..... :devil: Ring mäklaren hela tiden och lämna meddelande på mobilen osv. Mäklaren ska fanimig ringa upp omgående. Annars tycker jag du ska kontakta mäklarsamfunder eller vad det heter.... jävla jag blir arg på mäklaren.... du ska inte hamna på pottkanten sådär :devil: Grrrrrrr......

/duttan som åker till norr och nyper mäklare och köpare i öra snart.... så långt är det ju inte dit :angel:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Han har satt ut huset på annons igen och satt upp salu-skyltarna, men denna gången tar han inget betalt sa han. Rätt? Fel?

Det brukar nog vara så att mäklarens arvode dras direkt från handpenningen. Konsulterade det senaste köpekontraktet jag har och i det finns det dessutom en paragraf som säger att mäklaren skall ha provision även om köpet hävs. Men köparen får betala alla extrakostnader och mellanskillnaden om det blir ett lägre pris.

Det är nog klokt att tala med någon opartisk jurist, mäklare är inte alltid riktigt att lita på. Kanske din vanliga bank har en jurist som kan hjälpa till?

PS. Du har en jäkligt skön stil som gör det roligt att läsa det du skriver! :)
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Köparen har fått litet eld i röven av att huset är ute till salu igen kanske?
Kanske trodde att det gick att dra på det hela för att spara ränta....

Mycket viktigt i sammanhanget:
Inga pengar - inget tillträde.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Skicka annonsen till anslagstavlan på Luleå Ridklubb.....
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Om jag minns rätt så hade mäklaren lite konstiga arbetstider, bör få tag på honom imorgon. Ska höra blandannat om köparen blir skyldig till alla avgifter och räntor som jag får på mig iochmed att jag kanske måste ta lån.

Köparen får du åka långt om du ska nypa honom i örat, han befinner sig nämligen i sthlm :p
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Det brukar nog vara så att mäklarens arvode dras direkt från handpenningen.

Precis, handpenningen gick från köpare -> mäklare och han drog sin del direkt och satte in resterande pengar på mitt konto.

Det är nog klokt att tala med någon opartisk jurist, mäklare är inte alltid riktigt att lita på. Kanske din vanliga bank har en jurist som kan hjälpa till?

PS. Du har en jäkligt skön stil som gör det roligt att läsa det du skriver! :)

Vars och hur kontaktar man en jurist? Och vem skall stå för kostnaden? Första gången jag funderade på att kontakta någon sån var när jag blev blåst på skatten när jag köpte bil, men det blev aldrig av, bet i det sura äpplet helt enkelt, men nu handlar det ju om en del större summa! :crazy:

Skön stil? Jag? Hihi, tack :D
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Angående Lule & Råne ridklubb så har jag ingen möjlighet då jag redan bor här nere, och mor & far har ingen skrivare.

Avvaktar och ser om köpmuppen sätter in pengar i veckan...
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

haha han har flytt den lille illern :devil:

De mäklare vi haft har haft mobiltelefon och vi har ringt alla möjliga tider på dygnet oh lämnat meddelande och oftast fått svar inom några timmar :) Mäklare jobbar ju ofta även helg tex med visningar osv. Prova lämna meddelande att han ska höra av sig omgående. Det är ju i hans intresse också att objektet blir sålt!

Usch jag får ont i magen av att höra den sits du sitter i.

Förklarade du för banken hur brådskande det är med en tid? Vi har fått tid även utanför arbetstid ibland... det är bara att hota lite med konkurrenterna :angel: Du borde ju rimligtvis få lån tycker man om du har någon mer som borgar åt dig för nog ska du se huset blir sålt... nån gång och de du går back är ju denna strulnisse skyldig att ersätta.... för att få pengarna kanske du måste stämma honom dock... men förhoppningsvis fixar han lån imorgon så ni kan slutföra affären men han måste ju vara på plats med mäklaren om det ska göras, vad sjutton gör han i Sthlm?

Jag kan stå på Kallax och nypa han i örat då han kommer hem :devil:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

prova lägg upp annons på blocket med länk till mäklarannonsen, har sett flera husannonser som satts ut på sånt sätt! En del kollar kanske inte mäklarsidor och hemnet varje dag! Ang annons på anslagstavla, skriv på vanligt papper och hänvisa till mäklarannonsen eller hemnet om du skriver adressen huset är på kan ju intressenter hitta det på nätet! :idea:

pssst om du stämmer och vinner (vilket du gör) så måste ju han betala dina kostnader kring stämningen tror jag?
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

har för mig någon på Buke jobbar som mäklare men kan inte komma på vem det var... kanske denne ser tråden och kan komma med råd?
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Jag är i nästan säker på att din bank har en jurist knuten till sig som du kan få inledande råd från om hur du skall göra, borde inte kosta mycket - ofta har man typ en halv timme gratis eller något sådant.

Om det inte finns någon skum återgångsklausul i ert köpeavtal så får nog köparen stå för alla extrakostnader som du får. Den enda risken skulle då vara att han inte har några pengar att betala med.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Jag har fått brev från mäklaren :eek:

"Avtal

Parterna har den 2008-11-11 träffat avtal om överlåtelsen av fastigheten Luleå **** XX:X ("fastigheten").
Sedan köparen förklarat sig inte kunna fullfölja förvärvet, har parterna nu kommit överens om följande:

1. Avtalat om överlåtelse av fastigheten förklaras härmed hävt.
2. Köparen bekräftar att han på grund av avtalsbrott är skadeståndsskyldig gentemot Säljaren.
3. Skadeståndets storlek kan fastställas först sedan omförsäljningen har ägt rum.
4. Säljaren är medveten om att han är skyldig att söka begränsa sin skada, dvs. Säljaren skall göra en normalt omsorgsfull omförsäljning genom registerad fastighetsmäklare.

Detta avtal har upprättats i två exemplar av vilka parterna tagit var sitt med kopia till handläggande fastighetsmäklare."

Så om jag lyckas sälja huset för samma pris så får jag inget skadestånd?! :confused:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Angående annons på ridskolorna, jag ska ta och höra mig för med mor och far vad de tycker.

Tror du man får napp där?

(Och får man skriva ut annonsen direkt från mäklaren, eller måste jag skriva en egen?)
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Du får ju ersättning för dina omkostnader med dubbla hus osv.... all ekonomisk förlust ska du ju få pengar för. i första hand ska handpenningen täcka... men han kan ju behöva punga ut med mer pengar om det drar ut på tiden? så har jag fattat det. Prio ett nu är att du kan tillträda din nya bostad så inte du begår kontraktsbrott också. Banken ser väl att du har ett hus utan lån (i princip) då borde du ju vara låneberättigad? Ta hjälp av dina föräldrar om ev medsökande behövs det är ju ändå temporärt för förr eller senare säljs ju huset!
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Angående Lule & Råne ridklubb så har jag ingen möjlighet då jag redan bor här nere, och mor & far har ingen skrivare.

Avvaktar och ser om köpmuppen sätter in pengar i veckan...

Vad är det för fel på penna och papper ?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Nemo
·
Äldre I höstas sålde jag ett hus och papper skrevs i slutet på september att tillträdet skulle ske 29okt. Huset stod ändå tomt så för min del...
Svar
6
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp